Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-15, 11:24
  #253
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Visst är Ekdal rätt ok spelare inget mer än så och ruggigt skadebenägen men hoppas att han lyckas i Italien.
Nja han var riktigt bra i Cagliari där han spelade i fyra säsonger med 30+31+22+33=116 Serie A-matcher och 6 CI-matcher.

Tillsammans och i kunkurrens med bl a Conti, Nainggolan, Cossu, Dessena, m fl så bildade han ett väldigt bra mittfält. Han visade hög kvalitet.

Men det är klart det blir annorlunda på den vackra ön där du kan värma upp på fantastiska stränder och varva ned med ett par glas vin och god mat.
Citera
2018-08-15, 11:45
  #254
Medlem
På tal om tyskar så går det bra för Südtirol i Coppa Italia. Man har besegrat Albalonga 2-1 h, Venezia 0-1 b, och nu senast Frosinone 0-2 b. Nästa bortamatch blir mot Torino…

Südtirol spelar i Serie C och jag tror att de aldrig varit högre?
Citera
2018-08-15, 13:00
  #255
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Nja han var riktigt bra i Cagliari där han spelade i fyra säsonger med 30+31+22+33=116 Serie A-matcher och 6 CI-matcher.

Tillsammans och i kunkurrens med bl a Conti, Nainggolan, Cossu, Dessena, m fl så bildade han ett väldigt bra mittfält. Han visade hög kvalitet.

Men det är klart det blir annorlunda på den vackra ön där du kan värma upp på fantastiska stränder och varva ned med ett par glas vin och god mat.
Jag följde tyvärr inte honom när han spelade på den vackra ön, men man kunde helt klart se att han blev rätt försiktig och avvaktande i sitt spel i Hamburg pga alla hans skador hoppas verkligen att han hålls skadefri.
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
På tal om tyskar så går det bra för Südtirol i Coppa Italia. Man har besegrat Albalonga 2-1 h, Venezia 0-1 b, och nu senast Frosinone 0-2 b. Nästa bortamatch blir mot Torino…

Südtirol spelar i Serie C och jag tror att de aldrig varit högre?

Jag följer som bekant FC Südtirol http://www.fc-suedtirol.com/de/index/1-0.html emellanåt det är ju inte så att deras matcher visas någonstans där jag har tillgång till att se.

Kul att deras hemsida är på bägge språken.

Tyvärr så jobbar jag så hårt men när jag blir pensionär så ska jag ta och besöka Sardinien eller troligtvis före det, det ryktas om god mat och gott vin.
__________________
Senast redigerad av cyberkalle 2018-08-15 kl. 13:02.
Citera
2018-08-15, 13:39
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jag följde tyvärr inte honom när han spelade på den vackra ön, men man kunde helt klart se att han blev rätt försiktig och avvaktande i sitt spel i Hamburg pga alla hans skador hoppas verkligen att han hålls skadefri.


Jag följer som bekant FC Südtirol http://www.fc-suedtirol.com/de/index/1-0.html emellanåt det är ju inte så att deras matcher visas någonstans där jag har tillgång till att se.

Kul att deras hemsida är på bägge språken.

Tyvärr så jobbar jag så hårt men när jag blir pensionär så ska jag ta och besöka Sardinien eller troligtvis före det, det ryktas om god mat och gott vin.
I Cagliari var han stenhård och skicklig med boll. Inte olikt hur Conti och Nainggolan spelade.

Tog en snabb googling och ser att det är Paolo Zanetti, endast 35 år, som är tränare i Südtirol. Han spelade bl a 72 seriematcher för Torino, vilket gör mötet i Coppa Italia ännu lite mer intressant.

Han tränade även klubben förra säsongen och tog dem då till en andraplats i sin Serie C-liga. Förmodligen den största framgången någonsin för Südtirol?

Jag känner till en student från Bolzano (italiensk medborgare såklart), som ingår bland utbytesstudenter (främst skandinaver och tyskar) i en skola på Sardinien. Hon har alltså inte italienska som modersmål.

Äh vafan, om du önskar så ser jag personligen till att ditt besök blir oöverträffat. Skjut aldrig upp saker du vill göra. När man är gammal och skruttig orkar man fan inte.
Citera
2018-08-15, 17:01
  #257
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Ställer väl samma fråga här då som jag gjorde i spanien tråden. Om någon kan tipsa om en bra sida för en "season preview" som går igenom samtliga lag och deras transfers under sommaren. Gärna med några expertkommentarer eller något liknande. Har bra koll på toppen, men lite sämre med mitten/botten lagen och nykomlingarna.

I toppen tar väl juve sin åttonde(?) raka titel. Hade jag tippat även utan ronaldo. Men med honom. Ja frågan är om det ens blir spännande i år? Napoli var ju ändå med ganska länge fram mot slutet förra säsongen. Inter har gjort ett bra fönster, och spalletti brukar väl få ut det man kan förvänta sig av trupperna? Synd bara att man missade vidal. Vidal och naingolan på mitten hade man ju sett fram emot.

Tror roma plockar tredjeplatsen. Också ett bra fönster och känns väl mest stabila och organiserade av lagen bakom juve. Milan ser röriga ut. Värvar lite hur som haver och verkar inte ha någon vidare strategi. Men tittar man på truppen börjar det ändå se hyfsat ut kvalitemässigt. Higuain är god för en 20-25 mål även denna säsong. Napoli blir en besvikelse under en trött ancelotti. Hans tid är förbi? Är ju dessutom en cup coach snarare än liga.

1. Juve
2. Inter
3. Roma
4. Milan
5. Lazio (Om SMS stannar, annars napoli)
6. Napoli
Citera
2018-08-15, 20:36
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Ställer väl samma fråga här då som jag gjorde i spanien tråden. Om någon kan tipsa om en bra sida för en "season preview" som går igenom samtliga lag och deras transfers under sommaren. Gärna med några expertkommentarer eller något liknande. Har bra koll på toppen, men lite sämre med mitten/botten lagen och nykomlingarna.

I toppen tar väl juve sin åttonde(?) raka titel. Hade jag tippat även utan ronaldo. Men med honom. Ja frågan är om det ens blir spännande i år? Napoli var ju ändå med ganska länge fram mot slutet förra säsongen. Inter har gjort ett bra fönster, och spalletti brukar väl få ut det man kan förvänta sig av trupperna? Synd bara att man missade vidal. Vidal och naingolan på mitten hade man ju sett fram emot.

Tror roma plockar tredjeplatsen. Också ett bra fönster och känns väl mest stabila och organiserade av lagen bakom juve. Milan ser röriga ut. Värvar lite hur som haver och verkar inte ha någon vidare strategi. Men tittar man på truppen börjar det ändå se hyfsat ut kvalitemässigt. Higuain är god för en 20-25 mål även denna säsong. Napoli blir en besvikelse under en trött ancelotti. Hans tid är förbi? Är ju dessutom en cup coach snarare än liga.

1. Juve
2. Inter
3. Roma
4. Milan
5. Lazio (Om SMS stannar, annars napoli)
6. Napoli


Bra snack. En vansinnigt spännande säsong.

Juventus maxar sitt lag, och siktar framförallt på CL. Man spänner bågen och siktar på denna säsong. Men samtidigt ska man inse att Juventus är den tionde största klubben i Europa rent ekonomiskt. Men kan inte bli favoriter. Man slår fortfarande underifrån även om nu många ser dem som favoriter.

Men att vinna ligan och åka ur CL mot Real Madrid i kvartsfinalen skulle ses som ett fiasko. Vilket såklart är galet. Oavsett är Serie A inte prioriterat.

Allegri är förmodligen världens bästa tränare, men Ancelotti är också bland de allra bästa. Men jag tror inte att någon av dem har som uppdrag att vinna Serie A.

Inter har värvat starkt och bygger ett lag som borde kunna vara framgångsrikt. Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att de kan vinna Serie A redan denna säsong. Sedan Napoli och Roma följt av Milan.

Oavsett ser jag Juventus dominans komma till ett slut. Man satsar alltför mycket på dagens resultat, medan Inter och Milan skapar bättre lag på sikt. Jag förstår att Juventus även tänker köpa de bästa i framtiden, men man måste ha egna spelare som kämpar för tröjan. Ser inte dem i framtiden…

Angående il Mercato så har jag noll koll. Brukar titta till la Gazzetta varannan vecka:
https://www.gazzetta.it/Calciomercato/serie-A.shtml
Citera
2018-08-15, 21:03
  #259
Medlem
Om man ser på Milan så kommer de att vara gli Azzurris framtid defensivt. Donnarumma; Calabria, Romagnoli, Caldara, Conti.

Verratti är den enda självklara spelaren, som kan betraktas som en stjärna.

Och jag ser gärna att Cagliaris Romagna och Barella kan ta en plats i framtiden. Kan kanske bli svårare för Romagna rent strategiskt.
Citera
2018-08-15, 21:26
  #260
Medlem
Har tidigare skrivit ett inlägg om Diego Laxalt och nu verkar det som om han ska genomgå läkarundersökning hos Milan imorgon.

Ska bli spännande att äntligen se honom spela för en större klubb.

Edit: Ser även att Keita Baldé Diao är klar för Inter, lån med köpoption. Spenderade senaste säsongen i Monaco. Bra värvning av Inter.
__________________
Senast redigerad av J-dilla 2018-08-15 kl. 21:49.
Citera
2018-08-15, 21:29
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-dilla
Har skrivit inlägg tidigare om Diego Laxalt och nu verkar det som om han ska genomgå läkarundersökning hos Milan imorgon.

Ska bli spännande att äntligen se honom spela för en större klubb.

Jag håller med.

Samtidigt är det viktigt för Milan att inte köpa in relativt bra spelare eftersom de tar plats från sina egna talanger. Dessutom är Milan usla att ta betalt för sina talanger. Jämför gärna med Juventus som inte har lika många men får oändligt mycket bättre betalt. Galet.
Citera
2018-08-15, 22:29
  #262
Medlem
Cagliaris relativt nya klubbmärke:

http://www.lanuovasardegna.it/polopo..._558/image.png

De fyra moriska piraternas ögonbindel är numera ett svettband, men oavsett blir de avrättade för att de är pirater som attackerar den vackra ön.

När det gäller kampen för den egna kulturen så tror jag inte att det finns någon i Italien som är bättre än Sardinien. Och Italien är riktigt bra att hylla sina lokala kulturer. Motsvarande finns int alls i Sverige där vi istället ber om ursäkt.

Men det gör också att fotbollshjältarna har betydelse. De behöver inte vara lokala som Cossu och Barella, utan kan vara hjältar som kommer utifrån som Conti och framförallt Gigi Riva. Men de måste älska den lokala kulturen.

Betydelsen av dessa få hjältar kan inte överskattas.
Citera
2018-08-16, 01:05
  #263
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Cagliaris relativt nya klubbmärke:

http://www.lanuovasardegna.it/polopo..._558/image.png

De fyra moriska piraternas ögonbindel är numera ett svettband, men oavsett blir de avrättade för att de är pirater som attackerar den vackra ön.

När det gäller kampen för den egna kulturen så tror jag inte att det finns någon i Italien som är bättre än Sardinien. Och Italien är riktigt bra att hylla sina lokala kulturer. Motsvarande finns int alls i Sverige där vi istället ber om ursäkt.

Men det gör också att fotbollshjältarna har betydelse. De behöver inte vara lokala som Cossu och Barella, utan kan vara hjältar som kommer utifrån som Conti och framförallt Gigi Riva. Men de måste älska den lokala kulturen.

Betydelsen av dessa få hjältar kan inte överskattas.
Tråkigt att man viker sig för PK. Ge oss ögonbindeln åter!
Citera
2018-08-16, 06:50
  #264
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
I Cagliari var han stenhård och skicklig med boll. Inte olikt hur Conti och Nainggolan spelade.

Tog en snabb googling och ser att det är Paolo Zanetti, endast 35 år, som är tränare i Südtirol. Han spelade bl a 72 seriematcher för Torino, vilket gör mötet i Coppa Italia ännu lite mer intressant.

Han tränade även klubben förra säsongen och tog dem då till en andraplats i sin Serie C-liga. Förmodligen den största framgången någonsin för Südtirol?

Jag känner till en student från Bolzano (italiensk medborgare såklart), som ingår bland utbytesstudenter (främst skandinaver och tyskar) i en skola på Sardinien. Hon har alltså inte italienska som modersmål.

Äh vafan, om du önskar så ser jag personligen till att ditt besök blir oöverträffat. Skjut aldrig upp saker du vill göra. När man är gammal och skruttig orkar man fan inte.
Jag lovar att höra av mig, skulle sitta fint med en resa dit synd att dom slutat med direktflyg från Luleå att ta sig till Stockholm är numera den tjorvigaste biten.

Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Ställer väl samma fråga här då som jag gjorde i spanien tråden. Om någon kan tipsa om en bra sida för en "season preview" som går igenom samtliga lag och deras transfers under sommaren. Gärna med några expertkommentarer eller något liknande. Har bra koll på toppen, men lite sämre med mitten/botten lagen och nykomlingarna.

I toppen tar väl juve sin åttonde(?) raka titel. Hade jag tippat även utan ronaldo. Men med honom. Ja frågan är om det ens blir spännande i år? Napoli var ju ändå med ganska länge fram mot slutet förra säsongen. Inter har gjort ett bra fönster, och spalletti brukar väl få ut det man kan förvänta sig av trupperna? Synd bara att man missade vidal. Vidal och naingolan på mitten hade man ju sett fram emot.

Tror roma plockar tredjeplatsen. Också ett bra fönster och känns väl mest stabila och organiserade av lagen bakom juve. Milan ser röriga ut. Värvar lite hur som haver och verkar inte ha någon vidare strategi. Men tittar man på truppen börjar det ändå se hyfsat ut kvalitemässigt. Higuain är god för en 20-25 mål även denna säsong. Napoli blir en besvikelse under en trött ancelotti. Hans tid är förbi? Är ju dessutom en cup coach snarare än liga.

1. Juve
2. Inter
3. Roma
4. Milan
5. Lazio (Om SMS stannar, annars napoli)
6. Napoli

Var Vidal någonsin på tapeten till Juventus i detta fönster?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback