Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-10, 20:40
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charma
Och låter ju bra att de vill eskalera frågan och kanske kan få adressen tillagd. Frågan är bara; vad är det de vill att jag ska göra riktigt? Vad är geokodade bilder?
De vill att du tar foton med geotag/GPS-tag/position inlagd i metadatan (EXIF-data) för bilden. Det är inte så komplicerat som det låter. Under inställningar för kameran i din telefon så finns det något som troligtvis heter GPS-tag, position, geotag eller liknande. Se till att det är aktiverat så kommer din position sparas i bilden.
Ta bilder. Kontrollera att de innehåller GPS-info med latitud och longitud och sen skickar du bilder till dem.

Edit:
Lite mer info:
https://www.howtogeek.com/211427/how...ation-private/
Citera
2018-07-13, 09:18
  #14
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
De vill att du tar foton med geotag/GPS-tag/position inlagd i metadatan (EXIF-data) för bilden. Det är inte så komplicerat som det låter. Under inställningar för kameran i din telefon så finns det något som troligtvis heter GPS-tag, position, geotag eller liknande. Se till att det är aktiverat så kommer din position sparas i bilden.
Ta bilder. Kontrollera att de innehåller GPS-info med latitud och longitud och sen skickar du bilder till dem.

Edit:
Lite mer info:
https://www.howtogeek.com/211427/how...ation-private/
Hm... försökt läsa på och försökt kolla så jag har inställningar så att kameran ska fota med geotag. Nollställde bla integritetsinställningar och fick också frågan när jag fotade om jag ville ha med platsinfo vilket jag sa ja på.

Fört över bilden till dator men när jag kollar egenskaper på den flik där det borde ligga gpsinfo hittar jag inget sånt. Vad gör jag fel
Citera
2018-07-13, 11:25
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charma
Hm... försökt läsa på och försökt kolla så jag har inställningar så att kameran ska fota med geotag. Nollställde bla integritetsinställningar och fick också frågan när jag fotade om jag ville ha med platsinfo vilket jag sa ja på.

Fört över bilden till dator men när jag kollar egenskaper på den flik där det borde ligga gpsinfo hittar jag inget sånt. Vad gör jag fel
Jag har kollat bland mina bilder och ibland så kommer inte positionen med. Oklart när det händer. Det kanske är så att positionen är för dålig eller att när positionsförfrågan kommer så svarar inte det API:et.
Testa att ha en riktigt bra position i Google Maps och byt sedan till kameran och ta en bild.
Citera
2018-10-05, 15:14
  #16
Medlem
Gustavoss avatar
Hej!
Jag lånar tråden till en helt annan fråga, hoppas det är ok.
Jag kan inte se hur lång en resa blir, när jag lägger till flera stopp alltså t.ex Swinoujscie-Bratislava-Lyon-Rostock, då står det enbart hur lång tid det beräknas ta. Jag irriterar mig på det, jag vill kunna se hur många kilometer det är för att göra en uppskattning av resans bränslekostnad.

Kan jag se det på något sätt!?
Citera
2018-10-05, 16:33
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Hej!
Jag lånar tråden till en helt annan fråga, hoppas det är ok.
Jag kan inte se hur lång en resa blir, när jag lägger till flera stopp alltså t.ex Swinoujscie-Bratislava-Lyon-Rostock, då står det enbart hur lång tid det beräknas ta. Jag irriterar mig på det, jag vill kunna se hur många kilometer det är för att göra en uppskattning av resans bränslekostnad.

Kan jag se det på något sätt!?
Du gör antagligen något fel. Både tid och sträcka visas tydligt på två platser. På kartan och ute till vänster.
Se bild: https://imgur.com/a/uGW2yds
Citera
2018-10-05, 19:08
  #18
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Du gör antagligen något fel. Både tid och sträcka visas tydligt på två platser. På kartan och ute till vänster.
Se bild: https://imgur.com/a/uGW2yds
Hm... kan det ha och göra med att jag använder en iPad?!
Har stört mig på detta länge och velat se sträckan för många redos, det här var bara ett exempel men det kan ju bli en kanonresa nästa sommar, 350 mil på några veckor. Tack för hjälpen.
Citera
2018-10-06, 11:26
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Hm... kan det ha och göra med att jag använder en iPad?!
Har stört mig på detta länge och velat se sträckan för många redos, det här var bara ett exempel men det kan ju bli en kanonresa nästa sommar, 350 mil på några veckor. Tack för hjälpen.
Du har rätt. På iPad (och säkert iOS generellt) så funkar det inte. På min Android-telefon så ser man sträckan.
Citera
2018-10-06, 12:58
  #20
Medlem
Gustavoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Du har rätt. På iPad (och säkert iOS generellt) så funkar det inte. På min Android-telefon så ser man sträckan.

Ja, men det är ju så med flera detaljer i olika appar att vissa funktioner inte finns, rätt störigt. Jag ska köpa en dator om några veckor.
Jag är nyfiken på vad du tycker om resan i fråga!?
Citera
2018-10-06, 16:20
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavos
Ja, men det är ju så med flera detaljer i olika appar att vissa funktioner inte finns, rätt störigt. Jag ska köpa en dator om några veckor.
Jag är nyfiken på vad du tycker om resan i fråga!?
Jag har ingen åsikt om resan. Allt beror på vad man faktiskt ska göra. Att bara åka runt för att åka runt är inget jag skulle göra. Jag måste ha något slags mål eller syfte.
Citera
2019-06-12, 21:11
  #22
Medlem
TraXzmans avatar
Hej

ang mobil google maps

Ganska simpelt det jag vill göra men verkar som jag är dålig på det eller så är så har google maps inte tänkt till om logiska val

Jag pinnar en position som blir koordinater... och kanske inte en adress .... nu till saken trumvirvel... jag vill spara positionen ?

Hur vill jag spara och var ?

- Jo jag vill inte dela "pinpointen" med hela världen utan bara mig till att börja med
- Jag vill inte ha den på drive, eller bluetooth, mail, sms pga av att man kan inte sms:a sig själv eller spara positionen i själva google maps när man ändå inte kan köra dit vilket ändå inte går från den plats man befinner sig ??? i tex : favoriter, vill besöka, ny lista, stjärnmärkta ... lustigt?
- Jag vill helt enkelt spara positionen på mitt skrivbord eller i en egenskapad mapp, fil, anteckning etc på mobilen och tom döpa om "koordinaterna" till en titel tex... "fiskplats nr 1" men direkt jag trycker på "kopierade länken" (med mitt namn) ska jag få upp positionen inkl koordinaterna... i google maps ... sen bara köra dit via vägbeskrivning

Är detta ens möjligt att fixa ?

Tacksam för all hjälp

Edit: Nu var det nåt knas med telefonen så visst kan man spara i google maps sen få vägbeskrivning ... men jag vill hur som helst kopiera länken så länken är tillgänglig på skrivbordet gärna i mapp och undermappar på tex ett SD mini .. tex att jag döper en mapp sen har jag diverse positioner i den mappen som jag döper ochså till nåt namn
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2019-06-12 kl. 21:22.
Citera
2019-06-12, 21:24
  #23
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Hej

ang mobil google maps

Ganska simpelt det jag vill göra men verkar som jag är dålig på det eller så är så har google maps inte tänkt till om logiska val

Jag pinnar en position som blir koordinater... och kanske inte en adress .... nu till saken trumvirvel... jag vill spara positionen ?

Hur vill jag spara och var ?

- Jo jag vill inte dela "pinpointen" med hela världen utan bara mig till att börja med
- Jag vill inte ha den på drive, eller bluetooth, mail, sms pga av att man kan inte sms:a sig själv eller spara positionen i själva google maps när man ändå inte kan köra dit vilket ändå inte går från den plats man befinner sig ??? i tex : favoriter, vill besöka, ny lista, stjärnmärkta ... lustigt?
- Jag vill helt enkelt spara positionen på mitt skrivbord eller i en egenskapad mapp, fil, anteckning etc på mobilen och tom döpa om "koordinaterna" till en titel tex... "fiskplats nr 1" men direkt jag trycker på "kopierade länken" (med mitt namn) ska jag få upp positionen inkl koordinaterna... i google maps ... sen bara köra dit via vägbeskrivning

Är detta ens möjligt att fixa ?

Tacksam för all hjälp

Går ju att bygga en egen app som man integrerar Google Maps i, då kan man nog göra det mesta. Finns säkerligen färdiga metoder för att hämta positionen ifrån marken, sedan man kan ju göra vad man vill med informationen.

Ex, för Android.
https://developers.google.com/maps/d...ap-with-marker
Citera
2019-06-12, 21:41
  #24
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Går ju att bygga en egen app som man integrerar Google Maps i, då kan man nog göra det mesta. Finns säkerligen färdiga metoder för att hämta positionen ifrån marken, sedan man kan ju göra vad man vill med informationen.

Ex, för Android.
https://developers.google.com/maps/d...ap-with-marker

Ok takkar, får kolla upp din länk och återkomma, hann redigera att man kan ju spara positionen i google maps sen få vägen dit, men det är inte mitt slut mål som sagt. Sen vill jag inte behöva ladda ner nån koordinat (tar Mb osv)

Vill som sagt lämpligast bara kopiera positionen (klistra in) sen döpa den till en titel i början ha det i min egen telefon typ ...Har tex ett SD minneskort på 125 Gig
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback