Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-18, 20:52
  #1
Medlem
ReiseReises avatar
Tänk dig att du är ung vuxen, och du vill uppnå ett slutbetyg så snabbt som möjligt. Jag antar att man kan mer eller mindre välja ämnen helt slumpmässigt från Komvux, men målet är att komma upp i 2500 poäng (säg att du redan har drygt 2000, och måste därför välja drygt 5 kurser till).

Vilka kurser har flashbackare minnen / erfarenheter av att vara otroligt lätta. Vilka skulle ni först och främst välja om ni var tvungna att skaffa ca 500 poäng för att nå eran slutbetyg? Finns det "flumämnen" som man mer eller mindre kan spola igenom, eller som kräver väldigt lite prestation och kunskap för att få godkänt?
Citera
2018-06-18, 20:54
  #2
Medlem
Ygg3s avatar
Om du är OK på engelska så är engelska 5 och 6 extremt lätta.
Citera
2018-06-18, 21:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Tänk dig att du är ung vuxen, och du vill uppnå ett slutbetyg så snabbt som möjligt. Jag antar att man kan mer eller mindre välja ämnen helt slumpmässigt från Komvux, men målet är att komma upp i 2500 poäng (säg att du redan har drygt 2000, och måste därför välja drygt 5 kurser till).

Vilka kurser har flashbackare minnen / erfarenheter av att vara otroligt lätta. Vilka skulle ni först och främst välja om ni var tvungna att skaffa ca 500 poäng för att nå eran slutbetyg? Finns det "flumämnen" som man mer eller mindre kan spola igenom, eller som kräver väldigt lite prestation och kunskap för att få godkänt?

Svenska 1,2,3
Engelska 5,6,7
Filosofi 1,2
Annars kan du ta vilken omvårdnadskurs som du vill. Finns massa o välja bland.

Sen beror de på vilken lärare du har,då lärare avgör mycket,om vilket betyg man får. Med samma ansträngning kan man få ett E i en kurs och ett A i samma kurs med en annan lärare.
Citera
2018-06-18, 21:42
  #4
Medlem
Engelska 5, 6 och 7 om du kan flytande engelska. Annars är samhällskunskap & historia 1b low-effort kurser. Hade en kurs i fotografi som förmodligen var den enklaste kursen jag hade genom hela gymnasiet.
Citera
2018-06-18, 22:00
  #5
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Svenska 1,2,3
Engelska 5,6,7
Filosofi 1,2
Annars kan du ta vilken omvårdnadskurs som du vill. Finns massa o välja bland.

Sen beror de på vilken lärare du har,då lärare avgör mycket,om vilket betyg man får. Med samma ansträngning kan man få ett E i en kurs och ett A i samma kurs med en annan lärare.

Svenska 3 är inte någon kurs som man betar igenom hur lätt som helst. Blivit rankad som en av de tyngre kurser på gymnasiet, mest av den anledning att det är många långa inlämningsuppgifter om otroligt tråkiga saker. Gymnasiets absolut tråkigaste jävla skitkurs som jag skulle undvika om jag var TS
Citera
2018-06-18, 22:30
  #6
Medlem
Svenska 3 och Engelska 7 är onajs, skit i dom. sv 1 och 2, samt eng 5 och 6 är softa.
Sv 3 är nog den värdelösaste kursen som man läser på samhällsprogrammet, alla naturkurser är svårare men det är likförbannat inte en soft kurs.

Dom lättaste kurserna som existerar är Privatjuridik och Affärsjuridik på Jensen.

Historia 1 är sjukt enkelt också, men undvik historia 2.

Om du orkar gneta 50poängskurser kan jag rekommendera Konstarterna och samhället, på Hermods, samt Hemkunskap. Tillsammans utgör dessa två 100p.
__________________
Senast redigerad av Chenille 2018-06-18 kl. 22:38.
Citera
2018-06-18, 22:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Svenska 3 är inte någon kurs som man betar igenom hur lätt som helst. Blivit rankad som en av de tyngre kurser på gymnasiet, mest av den anledning att det är många långa inlämningsuppgifter om otroligt tråkiga saker. Gymnasiets absolut tråkigaste jävla skitkurs som jag skulle undvika om jag var TS

Beror på vart du läser kursen. Jag läste Svenska 3 på 10 dagar och fick ett A i kursen! Som jag skrev så beror det mycket på vem som man har som lärare!
Citera
2018-06-18, 23:35
  #8
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille

Historia 1 är sjukt enkelt också, men undvik historia 2.

Intressant. Jag brinner för historia men tyckte Historia 1 var ganska jobbigt, sjukt mycket inlämningsuppgifter på många sidor. Tror den värsta var en uppgift då jag skulle sammanfatta demokratiseringen och industrialismen från 1750-1950, på bara 5 sidor. Fick sitta och trimma hur mycket som helst, sedan hade jag kanske 4 analyser om källkritik som gick på flera sidor de också.
Fick dock A på kursen.

Historia 2 var det totala motsatta. Läste knappt i boken. Nästan allt handlade om källkritik och det var liksom nästan bara "common sense". Den enda riktiga uppgiften som jag fick var att titta på en hollywood film och analysera den ur ett kritiskt perspektiv, vilket var en rolig uppgift!
Som sagt, skev knappt en sida och lästa knappt något ur kursboken. Fick B i betyg.

Samhälle 1 var svinlätt det också. En väldigt ung, snygg och tillbakalutad tjej som lärare. Hon ville bara ett arbete på typ en sida om varje ämne, sedan skulle jag läsa en schyst bok skriven av en journalist för att sedan ha en recension.
Det enda provet som jag fick var webbaserat och gick mer eller mindre ut på att jag skulle kryssa in svaret på frågorna, så där satt man och liksom googlade alla frågorna mitt under provet, eller också så hade man 50% chans att kryssa i rätt svar även om man chansade.
__________________
Senast redigerad av ReiseReise 2018-06-18 kl. 23:41.
Citera
2018-06-18, 23:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Intressant. Jag brinner för historia men tyckte Historia 1 var ganska jobbigt, sjukt mycket inlämningsuppgifter på många sidor. Tror den värsta var en uppgift då jag skulle sammanfatta demokratiseringen och industrialismen från 1750-1950, på bara 5 sidor. Fick sitta och trimma hur mycket som helst, sedan hade jag kanske 4 analyser om källkritik som gick på flera sidor de också.
Fick dock A på kursen.

Historia B var det totala motsatta. Läste knappt i boken. Nästan allt handlade om källkritik och det var liksom nästan bara "common sense". Den enda riktiga uppgiften som jag fick var att titta på en hollywood film och analysera den ur ett kritiskt perspektiv, vilket var en rolig uppgift!
Som sagt, skev knappt en sida och lästa knappt något ur kursboken. Fick B i betyg.

Tyckte med Historia 2 var betydligt enklare än Historia 1. De va som du sa att de handla mycket om källkritik och så skulle man se på film och analysera den. Jag kolla på Schindler's List.
Citera
2018-06-18, 23:43
  #10
Medlem
ReiseReises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Tyckte med Historia 2 var betydligt enklare än Historia 1. De va som du sa att de handla mycket om källkritik och så skulle man se på film och analysera den. Jag kolla på Schindler's List.


Gött Jag tog Kingdom of heaven. Fanns mycket att hamra på den filmen hur man valde att framställa den tiden och människorna i den

Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Annars kan du ta vilken omvårdnadskurs som du vill. Finns massa o välja bland.

Du menar alltså att omvårdnadskurserna ska vara särskilt lätta i jämförelse med Samhälles / Natur / Humanistiska / tekniska kurserna?
__________________
Senast redigerad av ReiseReise 2018-06-18 kl. 23:54.
Citera
2018-06-19, 00:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReiseReise
Gött Jag tog Kingdom of heaven. Fanns mycket att hamra på den filmen hur man valde att framställa den tiden och människorna i den



Du menar alltså att omvårdnadskurserna ska vara särskilt lätta i jämförelse med Samhälles / Natur / Humanistiska / tekniska kurserna?

Mycket lättare. Fick A i alla jag läste. De var roliga med. Läste de på komvux. Så de var enkla poäng. Sen beror det på i vilken skola man läser de och vem man har som lärare.
Citera
2018-06-19, 10:52
  #12
Medlem
Jag läste en herrans massa kurser genom Hermods för mitt slutbetyg. Av dessa skulle jag säga att de enklaste var samtida kulturuttryck, retorik och kultur- och idéhistoria. Men det beror väl lite på vad man själv har lätt för. Såhär i efterhand hade jag nog mosat på med steg 1 i några olika moderna språk, för på den nivån krävs det verkligen inte mycket av en om man har någorlunda fallenhet för språk.
Och för varje kurs: lusläs kunskapskraven för det högsta betyget och gör om dem till en checklista för dina arbeten
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback