Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-18, 20:05
  #1
Medlem
Jag tror att jag har blivit utsatt från falska polisen. Dom visa sitt ID, och den var falsk. Dom tog mitt körkort och jag tror att dom tog kort på den. Detta hände ett tag sedan.

Dom har inte tagit mina pengar från kontot, eller tagit lån på den.

Har hört att dom kan ta lån på annat vis. Är detta något att oro:a sig för? Oftast snor dom inte personnummer genom ID-kort.

Ska jag ringa UC? Vad kan dom hjälpa med? På deras sida vill dom ha betalt för kreditupplysning. Hjälper dom om jag ringer?

Vad kan jag annars göra? Blir det jobbigt att spärra sitt kort, och skaffa sig en ny? Kostar det?

Låt säga att dom tar ett lån på mitt namn. Kan jag då inte säga att det inte var jag, och visa att jag inte fått några pengar på kontot.

När det hela hände, ringde jag polisen, och dom sa att det inte var så dom snor personnummer, men om jag är nojig, kan jag spärra kortet. Jag är inte nojig, men undrar mer om detta? Är jag i någon fara? Dom kanske sparar på informationen, och sedan gör något i framtiden?
Citera
2018-06-18, 20:07
  #2
Medlem
Vad får dig att tro att de var falska poliser? Spärra dina kort och ditt personnummer så är du rätt trygg.
Citera
2018-06-18, 20:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porrskadad3000
Vad får dig att tro att de var falska poliser? Spärra dina kort och ditt personnummer så är du rätt trygg.

Dom visa sin bricka, men den var inte alls som den ska vara. Googla om det.

Dessutom verka 1 av dom lite speedad, som om han var på amfetaminer.

Alltså ska jag bara spärra körkortet och bankkonto?
Citera
2018-06-18, 20:36
  #4
Medlem
Du var inte lite nojjig. Om man vill ha ditt personnummer behöver man bara ringa länsstyrelsen uppge ditt namn och adress. Att sedan förfalska ett leg i ditt namn behövs bara en bild på förövaren som skall utföra dådet. Grejen är ju bara att numer sker sådant på nätet och den beskrivna handlingen är passé
Citera
2018-06-18, 20:38
  #5
Medlem
Denoms avatar
Vad ska de med en bild på ditt körkort till? Det är helt värdelöst, inget du behöver oroa dig över.
Citera
2018-06-18, 20:43
  #6
Medlem
Ok tack. Så konstigt det hela är. Först trodde jag bara dom leta efter någon, och ville se om det var jag.

Nästa gång kommer jag ta kort på dom som bevis. Fick lära mig något i alla fall.
Citera
2018-06-18, 21:00
  #7
Medlem
Men varför skulle dom ens göra så? Vad är meningen med det?

Tittar hur den ska se ut "polisbrickan med legitimation ska vara i ett vikbart läderfodral och distriktet ska vara det rätta."

Det jag såg var en mentalbit av guld, som stod polis på.

Detta är väldigt misstänksamt. Gjorde dom det för skojsskull?
Citera
2018-06-18, 22:07
  #8
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Jag tror att jag har blivit utsatt från falska polisen. Dom visa sitt ID, och den var falsk. Dom tog mitt körkort och jag tror att dom tog kort på den. Detta hände ett tag sedan.

Dom har inte tagit mina pengar från kontot, eller tagit lån på den.

Har hört att dom kan ta lån på annat vis. Är detta något att oro:a sig för? Oftast snor dom inte personnummer genom ID-kort.

Ska jag ringa UC? Vad kan dom hjälpa med? På deras sida vill dom ha betalt för kreditupplysning. Hjälper dom om jag ringer?

Vad kan jag annars göra? Blir det jobbigt att spärra sitt kort, och skaffa sig en ny? Kostar det?

Låt säga att dom tar ett lån på mitt namn. Kan jag då inte säga att det inte var jag, och visa att jag inte fått några pengar på kontot.

När det hela hände, ringde jag polisen, och dom sa att det inte var så dom snor personnummer, men om jag är nojig, kan jag spärra kortet. Jag är inte nojig, men undrar mer om detta? Är jag i någon fara? Dom kanske sparar på informationen, och sedan gör något i framtiden?

Finns lättare sätt att få personuppgifter då det är offentliga handlingar.

Du kan få dem från sidor såsom merinfo.se eller ringa skatteverket.

Du kan inte ta lån med bara någons personummer.

Du kan sluta noja.
Citera
2018-06-18, 22:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
Finns lättare sätt att få personuppgifter då det är offentliga handlingar.

Du kan få dem från sidor såsom merinfo.se eller ringa skatteverket.

Du kan inte ta lån med bara någons personummer.

Du kan sluta noja.

Ok tack. Jag förstår nu. Men det jag inte förstår är varför någon skulle göra så. Känner mig så dum. Tack i alla fall.
Citera
2018-06-18, 22:12
  #10
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Ok tack. Jag förstår nu. Men det jag inte förstår är varför någon skulle göra så. Känner mig så dum. Tack i alla fall.

De kanske bara tyckte det var roligt att leka polis.

Eller så var de faktiskt poliser.
Citera
2018-06-19, 01:00
  #11
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Ok tack. Så konstigt det hela är. Först trodde jag bara dom leta efter någon, och ville se om det var jag.

Nästa gång kommer jag ta kort på dom som bevis. Fick lära mig något i alla fall.

Tro mig, gör inte det om du inte vill ha ytterligare problem. Det är inget lagbrott att fotografera poliser, men de gillar det inte och de kan komma undan med mycket tjänstefel innan de faktiskt råkar ut för problem. Bättre är att du skaffar en liten spionkamera som du har dold på dig någonstans med ett roterande minne (dvs att den skriver över minnet i takt med att den spelar in). Sedan när någonting har hänt kan du spara undan filmen innan den skrives över.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback