Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-18, 18:04
  #1
Medlem
Hej.
Har ett lån på bilen på Svea ekonomi och betalar alltid 1700 förra vakturan låg helt plötsligt på 2900 så ringde för att klarlägga.
Då visar det sig att förra vakturan skulle vart betald 27e men kom in 6e (tror ja de var) månaden efter. Eftersom den var försenad så tog dom sig friheten att lägga om mitt lån, så gick från 6% ränta till över 20% bara sådär.

Är det verkligen okey för bolag att göra såhär? Känns ju helt vansinnigt att det ska få gå till på det sättet. Det är ju en otroligt skillnad på låneavtalet. Måste nu göra mig av med bilen.
Citera
2018-06-18, 18:11
  #2
Medlem
Vad säger avtalet?
Citera
2018-06-18, 18:14
  #3
Medlem
Jag antar att det står att det är okey någonstans finstilt. Har inte läst, ska kolla om jag hittar det så jag kan skumma genom.
Citera
2018-06-18, 18:20
  #4
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldy
Jag antar att det står att det är okey någonstans finstilt. Har inte läst, ska kolla om jag hittar det så jag kan skumma genom.

Tips är att läsa på ett avtal innan man skriver på
Citera
2018-06-18, 19:13
  #5
Medlem
Om du kan lösa lånet, kan du prova att gå till en storbank, och ta ett lån där. Är du med i facket brukar det gå att få låg ränta.
Citera
2018-06-28, 16:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldy
Hej.
Har ett lån på bilen på Svea ekonomi och betalar alltid 1700 förra vakturan låg helt plötsligt på 2900 så ringde för att klarlägga.
Då visar det sig att förra vakturan skulle vart betald 27e men kom in 6e (tror ja de var) månaden efter. Eftersom den var försenad så tog dom sig friheten att lägga om mitt lån, så gick från 6% ränta till över 20% bara sådär.

Är det verkligen okey för bolag att göra såhär? Känns ju helt vansinnigt att det ska få gå till på det sättet. Det är ju en otroligt skillnad på låneavtalet. Måste nu göra mig av med bilen.

Dom har så i avtalet, kampanjränta så länge avtalet följs, missköts det blir det standarsavtal med 20%
Citera
2018-06-29, 11:23
  #7
Medlem
Alltid dyrt vara dum och korkad, men är lite av deras affärs idé.

Statistik är tydlig flesta lyckas inte betala sina fakturor i tid.

Sedan glömmer folk blir ränta på ränta med dom dagarna extra du blir sen.
Citera
2020-03-15, 13:08
  #8
Medlem
SVEA ekonomi tillhör de företag som lever på gränsen till att vara kriminella.
Svea ekonomi tillför inget annat värde än högre kostnader genom att hitta svagheter i kundens beteende.
Grovt oetiskt beteende.

Mina 99 kr blev plötsligt 542 pga av deras otydliga fakturor. Förr i tiden så grep samhället in mot dessa ockrare.
Citera
2020-03-15, 13:26
  #9
Medlem
Alla lån hos alla banker eller låneinstitut är villkorade. Villkoren finns reglerade i avtal. Läser man inte avtalen och följer man inte avtalen får man stå sitt kast. Det är ingen annan än TS själv som är ansvarig för den uppkomna situationen. Självklart har SVEA en tanke bakom sin räntesättning.
Citera
2020-03-15, 13:30
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldy
Hej.
Har ett lån på bilen på Svea ekonomi och betalar alltid 1700 förra vakturan låg helt plötsligt på 2900 så ringde för att klarlägga.
Då visar det sig att förra vakturan skulle vart betald 27e men kom in 6e (tror ja de var) månaden efter. Eftersom den var försenad så tog dom sig friheten att lägga om mitt lån, så gick från 6% ränta till över 20% bara sådär.

Är det verkligen okey för bolag att göra såhär? Känns ju helt vansinnigt att det ska få gå till på det sättet. Det är ju en otroligt skillnad på låneavtalet. Måste nu göra mig av med bilen.

Ja, det kostar pengar att ha bil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback