Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-06-23, 22:47
  #37
Medlem
Om vi skall återgå till den ursprungliga frågeställningen så är nog anledningen att kapital skatt i
sig är skadlig för landets ekonomi, och skulle man dessutom göra den progressiv är det nog
slut med investeringar i ny teknik ,innovationer och expansion av Svenska företag.
Regeringar även dom till vänster vill nog inte riskera att skattebasen krymper snabbare
för att kortsiktigt fä in några extra kronor under en kort period tills kapitalet försvinner ur landet.
Citera
2018-06-23, 23:38
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det där har du fått om bakfoten.
Ja, det verkar så. Då är det mycket fördelaktig beskattning på ISK.
Citera
2018-06-26, 08:05
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
Ja, det verkar så. Då är det mycket fördelaktig beskattning på ISK.
I dagens SR P1 Ekot, så nämner de att ISK har kostat staten betydligt mer än förväntat i skattebortfall, 42 miljarder mot förväntade 2 miljarder. De stora börsuppgångarna sista tiden hade gett mycket skatteintäkter om vinsterna hade tagits utanför ISK.
Citera
2018-06-26, 12:13
  #40
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkomsttagaren
I dagens SR P1 Ekot, så nämner de att ISK har kostat staten betydligt mer än förväntat i skattebortfall, 42 miljarder mot förväntade 2 miljarder. De stora börsuppgångarna sista tiden hade gett mycket skatteintäkter om vinsterna hade tagits utanför ISK.

Men nu kommer det antagligen ett antal år med omvänd situation där statens får in en massa skatt trots att börsen går ned.
Citera
2018-06-29, 10:08
  #41
Medlem
Hade det lönat sig att göra skatten progressiv för småsparare (!) typ Daytraders, men att man på något sätt ändå underlättar för stora investerare?
Citera
2018-06-30, 00:20
  #42
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Det är en mycket bra fråga. Det finns säkert ett svar i gamla förarbeten som jag inte läst. Arbetsgivaravgifter tas ut på lön och ger pension. Kommunalskatten ligger på strax över 30 % men med olika avdrag blir den lägre, faktiskt lägre än skatt på kapial. Sedan har vi en utjämnande faktor vid högre inkomster med statlig skatt på 20 resp 25 %. Lägg märke till att inte heller alliansen velat avskaffa denna utjämning.
Pension är uppskjuten lön.
Citera
2018-06-30, 00:27
  #43
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weallknowit
Huvudanledningen är nog att kapital är lättrörligt. Beskattar man det hårt så lämnar det landet och investeringarna minskar, vilket ger en negativ spiral.
Svenska pengar lämnar landet? Varför då? För att köpa GAZPROM? Svenska pengar cirkulerar i Sverige för att de likt monopolpengar är värdelösa utanför spelplan. Kalla dem vad du vill - dineros, chiquitas eller svenska pesos.
Citera
2018-08-18, 12:41
  #44
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det var den förr, reavinstskatten räknades på "annat sätt under Palmes tid vid makten", så folk kunde vid exempelvis (motsvarande moderna kronor, omräknat till) på en avkastning av dagens 100.000:- få skatta nästan allt. Sedan är "ju samma procent" också så att säga progressivt, eftersom 30% på 100.000 är mer pengar för staten än 30% på ingen vinst alls, eller så.

"Progressiv skatt" är en synonym med "progressiv cancer", ser jag det som i min värld.
Ska man beskatta folk rättvist, ska man se till att skatten verkligen är rättvis, och inte går att fuska med. (Tänk "panama-läckan). Om alla drar sitt strå till stacken, blir allt bra. Förhoppningsvis.

Edit: Vill klargöra att jag snackar om inkomstslaget "inkomst av kapital", motsvarande räntor man fick på sina sparpengar. Rörde sig oftast om räntor då som straffbeskattades på inlåning till sparbanker/affärsbanker av vanligt folk. -Aktier gick bra att "trixa med" redan då, och staten på den tiden konkurrerade med bankerna om inlåningen, statsobligationer (till jättehög och fiiin ränta) var hyfsat skattebefriade att äga (nollkupongare) om man ägde obligationen i minst fem år. Har för mig att det var Gunnar Sträng som hittade på idén, när sossarna behövde låna upp stora pengar på marknaden för att täcka in budgetunderskottet . Men jag kan minnas fel, jag gick bara på grundskolan då, typ mellanstadiet.. Men gjorde bra vinster trots allt..

Upprepar: Bättre med några få procent i skatt som "alla betalar" och inte slipper undan, än att storfräsare kan komma undan med miljarder i skatteskuld/skatter, med "skalbolagsaffärer" etc.

Glöm inte att ränteavdraget var 100% på den tiden och inte 30% som nu!
Citera
2018-08-18, 14:23
  #45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Glöm inte att ränteavdraget var 100% på den tiden och inte 30% som nu!

Det är sant, (inte riktigt 100%, men kunde nästan komma nära) men samtidigt var lånemarknaden hårt reglerad, lån var "ransonerade". (Annars hade folk "lånat ihjäl sig").
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback