Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-18, 20:47
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Variabely
Kära vän, vad är alternativet? Låt oss säga att du minskar rejält i vikt, din kropp kommer att reagera på det, ditt psyke som har koppling till kroppen också. Du förlorar din energi totalt. Du kan leva så om du vill, men trots viktnedgången kommer du ändå inte vara nöjd. För att du kan "bättre" kommer du att intala dig själv. Problemet sitter inte i din kropp, den är det inget fel på. Problemet sitter i din hjärna, och behöver inte ha någon förankring alls i verkligheten. För det vet man med ätstörda. De ser på sin kropp på ett sätt som ingen annan gör. Detta är ingen nyhet, men det är värt att påminnas om.

Detta kommer göra ont men det bör sägas. Du kommer aldrig vara nöjd med din kropp (med ditt ätstörda tankesätt). Så länge du är ätstörd kommer du att trycka ner dig själv och din kropp. För det har inget med din vikt att göra, du kan gå ner så pass mycket att du tillslut är döende, du kommer kanske vara "nöjd" ett litet tag, men blir du inlagd kommer du tvångsmatas och gå upp ett par kilo.

Du behöver inte älska din kropp. För det gör inte många. Visst, folk säger att de gör det men folk säger mycket. Inte psykologerna älskar sina kroppar. Inte idrottsläraren gör. Inte hon som föreläser hur man trivs i sin kropp gör det. Det handlar om att hitta en balans. Med balans menar jag ett sätt att leva utan att begränsas av sin sjukdom.


Så tacksam för att du tog dig tid att skriva det här!<33
Citera
2018-06-18, 20:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yxansurtant
Usch vännen vad hemskt. Jag har ingen erfarenhet eller professionellt tips men skulle du kunna testa detta:
Så fort tanken kommer att du är för tjock. Tänk på att det är en tanke enbart. Försök flytta den tanken som om det är en irriterande papegoja på axeln som säger det där. Du kan tänka logiskt. Din kropp är fantastisk faktiskt. För den fungerar! Fnys åt papegojan. Den är lite korkad.
Jag fick detta tips av en terapeut. Grejen är att försöka skilja tanken från känslan.

När/om du får barn, (förutsatt att du är tjej då, vilket inte är självklart men ändå... ), kommer du inse hur jädra fantastisk din kropp är.

Hoppas detta löser sig för dig. Det är bara dina tankar. Inte sanningar

Så vackert skrivet<3 (ps: jag är en tjej, så du gissade rätt)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback