Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-18, 16:37
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag har drömt väldigt konstigt vid olika tillfällen i mitt liv, drömmarna liknar inte varandra men har samma "känsla" ska försöka förklara drömmarna och jag undrar vad detta kan betyda då jag inte har en aning.

Detta hände senast inatt:
Jag ligger i sängen och försöker sova men har problem med det, helt plötsligt får jag en känsla av att någonting är efter mig, typ ett spöke eller en demon och blir väldigt paranoid! (Jag tror jag är vaken men det visade sig att jag inte var det) Jag vågade inte röra mig eller nånting bara blundade så hårt jag kunde och låg invänd mot väggen. Sedan vaknar jag upp (tror jag men jag drömmer fortfarande) i samma position och tittar upp och får en aha känsla det var bara en dröm! Rummet ser exakt likadant ut och jag "vaknar" i samma position som jag somnade i. Sedan får jag samma känsla av att någonting följer efter mig och blir såklart paranoid. Jag blundar igen och vågar inte röra mig. Sedan "vaknar jag igen och tänker samma sak och allting ser likadant ut, men jag drömmer fortfarande. Detta händer sjukt många gånger så jag kan inte räkna. Ibland går jag också omkring i rummet och i huset. Hela tiden av att det är någonting som följer efter mig men kan inte förklara det. Varje gång som jag "vaknar" upp så tror jag att jag vaknar upp på riktigt men visar sig hela tiden att det var fel. Det läskiga är att det är ingenting som ser annorlunda ut, drömmen ser exakt likadan ut som i verkligheten. Tillslut så vaknar jag på riktigt och är helt kallsvettig täcket och lakanen är helt blöta!

Jag har drömt liknande i hela mitt liv. Det som liknar drömmarna varandra är att det är någonting som följer efter mig, jag vaknar upp i mitt rum i min säng varje gång, allting ser likadant ut som i verkligheten eller är väldigt likt och drömmen känns exakt som om den vore verklig. I vanliga drömmar så tänker jag inte "nu är jag vaken" och är mest bara med i drömmen utan att tänka efter medans knäppa och skumma saker händer.

Vad kan de här skumma drömmarna betyda?

Tack på förhand!
Citera
2018-06-18, 17:19
  #2
Medlem
Ja jag vet inte så mycket om drömmar men jag tror att det är hjärnan som är uttråkad när du sover, dvs
inga sinnesintryck, jag har drömt en del verkligt skumma drömmar, jag har varit Tysk soldat i Stalingrad, jag har varit gangster i USA på tjugotalet, jag har varit ett Tyskt pansaräss och jag hade
Abraham Simpson som far. Jag har farit till andra planeter. Jag har varit i ett dataspel. Det finns ett
skäl till att vi snabbt glömmer drömmar eftersom hjärnan bedömer det som oviktigt.
Citera
2018-06-18, 18:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngaChefen
Hejsan!

Jag har drömt väldigt konstigt vid olika tillfällen i mitt liv, drömmarna liknar inte varandra men har samma "känsla" ska försöka förklara drömmarna och jag undrar vad detta kan betyda då jag inte har en aning.

Detta hände senast inatt:
Jag ligger i sängen och försöker sova men har problem med det, helt plötsligt får jag en känsla av att någonting är efter mig, typ ett spöke eller en demon och blir väldigt paranoid! (Jag tror jag är vaken men det visade sig att jag inte var det) Jag vågade inte röra mig eller nånting bara blundade så hårt jag kunde och låg invänd mot väggen. Sedan vaknar jag upp (tror jag men jag drömmer fortfarande) i samma position och tittar upp och får en aha känsla det var bara en dröm! Rummet ser exakt likadant ut och jag "vaknar" i samma position som jag somnade i. Sedan får jag samma känsla av att någonting följer efter mig och blir såklart paranoid. Jag blundar igen och vågar inte röra mig. Sedan "vaknar jag igen och tänker samma sak och allting ser likadant ut, men jag drömmer fortfarande. Detta händer sjukt många gånger så jag kan inte räkna. Ibland går jag också omkring i rummet och i huset. Hela tiden av att det är någonting som följer efter mig men kan inte förklara det. Varje gång som jag "vaknar" upp så tror jag att jag vaknar upp på riktigt men visar sig hela tiden att det var fel. Det läskiga är att det är ingenting som ser annorlunda ut, drömmen ser exakt likadan ut som i verkligheten. Tillslut så vaknar jag på riktigt och är helt kallsvettig täcket och lakanen är helt blöta!

Jag har drömt liknande i hela mitt liv. Det som liknar drömmarna varandra är att det är någonting som följer efter mig, jag vaknar upp i mitt rum i min säng varje gång, allting ser likadant ut som i verkligheten eller är väldigt likt och drömmen känns exakt som om den vore verklig. I vanliga drömmar så tänker jag inte "nu är jag vaken" och är mest bara med i drömmen utan att tänka efter medans knäppa och skumma saker händer.

Vad kan de här skumma drömmarna betyda?



Tack på förhand!


Det är den vanligaste "mardrömmen", att bli jagad. Det som jagar är någon aspekt i ditt liv som finns som du känner dig pressad av.
Eftersom du haft dessa drömmar stor del av ditt liv, så är det förmodligen någon upplevelse i barndomen som satt spår. Någonting obearbetat, som alltså fortfarande behöver uppmärksamhet. Eller i alla fall gör sig påmint i drömmarna.
Detta med "spöke" eller "demon" - är alltså själva grejen som gjorde dig skraj en gång när du var liten. Det var då inte något spöke, utan en upplevelse som du inte kunde hantera.
Upprepade drömmar kan gå över, när du närmar dig orsaken. Ibland är det personer som lyckats gömma sig när dom blivit jagade i drömmen. Och det har hänt att drömmen tagit en vändning.
Så det är bra att minnas dessa drömmar och se om det sker någon utveckling.
Du verkar stel av skräck. Ligger och försöker låtsas som "det onda" inte finns, inte ska hitta dig.
Du drömmer att du vaknar upp. Just det momentet kan tolkas som en önskan att bli medveten om något. (ett mentalt uppvaknande).
Drömmen lurar dig tro du är, vaken. Medveten.
(Ibland drömmer man att någon knackar på dörren, eller att man hör någon annan väckningssignal - men det betyder bara att man är tillräckligt utvilad för att ta itu med den vakna delen av livet. Men då ska det vara en "signal" man väcks av).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback