Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-19, 17:15
  #13
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Ta kontakt med din vårdcentral, det är svårt att komma fram men du får ringa direkt telefontiderna öppnar och lyckas de inte i morgon så gör du om samma procedur nästkommande dag. Tyvärr så det fungerar för många.

De har telefontid dagtid, vilket suger för mig som arbetar natt, särskilt om man måste ringa i en hel vecka. Vanlig läkare på vårdcentralen kan inte skriva ut elvanse och metamina.
Citera
2018-06-19, 17:21
  #14
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incarcerate
Kan du inte ta dig till mottagningen och kräva den hjälp du behöver?

Jag kommer att göra det, tveksamt att det fungerar dock. Läkarna där är helt osynliga.

Något som möjligen fungerar är att gå till psyk akut och förklara läget, ibland kan läkare bara förstå andra läkare. Men det går ut över min sömn.
Citera
2018-06-19, 18:41
  #15
Medlem
Ninjor1987s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag kommer att göra det, tveksamt att det fungerar dock. Läkarna där är helt osynliga.

Något som möjligen fungerar är att gå till psyk akut och förklara läget, ibland kan läkare bara förstå andra läkare. Men det går ut över min sömn.

Sjukskriv dig för en dag, en fredag t ex, så att du kan göra ett krafttag i detta.

Det är du värd - din arbetsgivare borde snarare tacka dig, eftersom detta är PREVENTIVT och ev. faktiskt kan innebära att hon SPARAR pengar och besvär, om du håller dig mer frisk.
Citera
2018-07-15, 01:26
  #16
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Sjukskriv dig för en dag, en fredag t ex, så att du kan göra ett krafttag i detta.

Det är du värd - din arbetsgivare borde snarare tacka dig, eftersom detta är PREVENTIVT och ev. faktiskt kan innebära att hon SPARAR pengar och besvär, om du håller dig mer frisk.

Löste det hela genom att hota med IVO.
Citera
2018-07-23, 15:55
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag har tre mediciner, två narkotikaklassade.

Nu har mottagningen plötsligt bestämt att "starka mediciner" (jo de uttrycker sig så) inte går att förnya via mina vårdkontakter. Det har alltid gått tidigare.

Men de har också glömt att förnya mina recept som ska ske löpande för jag vet inte vilken gång i ordningen. Jag tar lyrica, som de anser vara en "stark" medicin. Jag har nu mejlat dem i två veckors tid, lika länge som de glömt att förnya recept som de får påminnelse om och som ska vara löpande sedan 2014. Det går inte att ringa dem då det är upptaget.

När lyrica tar slut kommer jag att behöva sjukskrivas, minst, och det är om två dagar. Jag kan tänka mig att jag behöver läggas in om jag ska sluta tvärt. Och nej, jag kommer absolut inte att köpa illegalt.

Nu hade de förnyat mitt metamina, men elvanse och lyrica anser de fortfarande vara för starkt enligt mejl.

Metamina är väl starkare än elevanse?
Citera
2018-07-27, 03:04
  #18
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-nu
Metamina är väl starkare än elevanse?

Det är exakt samma i stort sett, bara att elvanse ska ha depoteffekt, något den inte riktigt har för mig.
Citera
2018-07-28, 12:16
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är exakt samma i stort sett, bara att elvanse ska ha depoteffekt, något den inte riktigt har för mig.

Vad är starkast: concerta, ritalin eller elevanse?
Citera
2018-07-28, 15:50
  #20
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Det är exakt samma i stort sett, bara att elvanse ska ha depoteffekt, något den inte riktigt har för mig.

Skulle man vara på pundarhumör är metamina mycket mer användbart, men logik är inte så viktigt när man sysslar med att aktivt motarbeta sina patienter.

Privat är dyrt och ofta inte bättre kvalitetsmässigt, men de kör med raka rör (ja/nej) istället för sånt där försvårande. Kan vara bra att veta i nödfall.
Citera
2018-07-29, 00:54
  #21
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Skulle man vara på pundarhumör är metamina mycket mer användbart, men logik är inte så viktigt när man sysslar med att aktivt motarbeta sina patienter.

Privat är dyrt och ofta inte bättre kvalitetsmässigt, men de kör med raka rör (ja/nej) istället för sånt där försvårande. Kan vara bra att veta i nödfall.

Tycker inte om metamina som jag tycker om amfetamin, eller metamfetamin för den delen. Tycker tom mer om elvanse, dock är bieffekterna riktigt skumma. Förutom röster i huvudet (bara av elvanse o metamina, har aldrig fått det av amfetamin), smärtor i musklerna och brännande hemsk känsla. Svårt att förklara, men vidrigt.
Citera
2018-07-29, 00:57
  #22
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashback-nu
Vad är starkast: concerta, ritalin eller elevanse?

Eftersom jag får högst dos elvanse är den starkast, metamina känns ganska lika tycker jag, tar jag högre dos känner iaf jag inte stor skillnad. Concerta ger mig bara extrem ångest och lite kokainkänsla i en halvtimma. Jag tycker inte om kokain.
Citera
2018-07-29, 00:58
  #23
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Skulle man vara på pundarhumör är metamina mycket mer användbart, men logik är inte så viktigt när man sysslar med att aktivt motarbeta sina patienter.

Privat är dyrt och ofta inte bättre kvalitetsmässigt, men de kör med raka rör (ja/nej) istället för sånt där försvårande. Kan vara bra att veta i nödfall.

Ska kanske tillägga att jag inte tagit dem på sex dagar, planerar att försöka hålla det så.
Citera
2018-07-29, 06:17
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Eftersom jag får högst dos elvanse är den starkast, metamina känns ganska lika tycker jag, tar jag högre dos känner iaf jag inte stor skillnad. Concerta ger mig bara extrem ångest och lite kokainkänsla i en halvtimma. Jag tycker inte om kokain.

.
__________________
Senast redigerad av flashback-nu 2018-07-29 kl. 06:48.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback