Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-18, 07:27
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemony88
Min mamma skickade in DNA till USA på analys för en släktforsknings sida, och resultat visade sig innehålla en judisk gren på hennes mammas,pappas farföräldrars sida. Så tekniskt sett så har jag judiskt blod i mig.

Så frågan är, är jag jude? Har jag rätten att kalla mig jude?

Om du har en Judisk mor, är du Jude. Annars inte.
Citera
2018-06-18, 11:33
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemony88
Min mamma skickade in DNA till USA på analys för en släktforsknings sida, och resultat visade sig innehålla en judisk gren på hennes mammas,pappas farföräldrars sida. Så tekniskt sett så har jag judiskt blod i mig.

Så frågan är, är jag jude? Har jag rätten att kalla mig jude?

Ja, du "har rätt" att kalla dig jude, och enligt den israeliska statens lagsystem så har du även rätt till en så kallad Aliyah eller födelserättsresa till Israel, då allt du behöver för att få göra en sådan är att kunna bevisa att du är av judisk börd. Ett DNA-test räcker om du inte har stamtavla eller andra papper att uppvisa (se nedan)

Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Om du har en Judisk mor, är du Jude. Annars inte.


Ja, detta är en definition som fortfarande råder på sina håll. Dock, om man exempelvis skall gå efter den israeliska staten ( som likaså tidigare besatt den religiösa definitionen i en lag från 1970 rörande vem som var jude, att antingen ha konverterat till judendom eller vara född till en judisk mor ) och vem denna kategoriserar som jude, så har sedan dess dock saker och ting blivit striktare, och numera räknas man enligt dess lagar automatiskt som jude och som varande "av Israels säd" så länge vederbörande besitter judiskt DNA, oavsett om sedan dennes mor är judinna eller inte.
Religionstillhörighet eller huruvida du är ateist är ur israeliska statens syn i dessa fall numera alltmer ovidkommande då dess lagar huvudsakligen går efter blodsprincipen, framför den religiösa.

Några exempel på detta kan beses nedan, exempelvis i artikeln från Times of Israel som behandlar fallet med tjejen som inte kunde utvandra till Israel såvida hon inte kunde bevisa att hon hade judiskt DNA; https://www.timesofisrael.com/teen-t...hout-dna-test/

Samt följande artikel från den judisk-israeliska tidningen Jerusalem Post som behandlar den nystiftade lag som skall tillåta gentester i syfte att utröna vem som verkligen är jude eller ej av de tusentals statsmedborgare som invandrade från gamla Sovjetunionen och påstår sig vara judar: https://www.jpost.com/Israel-News/Po...e-cases-506584

Samt följande länk som behandlar just detta tema i dess allmänhet och dess utveckling fram till nu: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5034383/
Citera
2018-06-18, 12:34
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Ja, detta är en definition som fortfarande råder på sina håll. Dock, om man exempelvis skall gå efter den israeliska staten ( som likaså tidigare besatt den religiösa definitionen i en lag från 1970 rörande vem som var jude, att antingen ha konverterat till judendom eller vara född till en judisk mor ) och vem denna kategoriserar som jude, så har sedan dess dock saker och ting blivit striktare, och numera räknas man enligt dess lagar automatiskt som jude och som varande "av Israels säd" så länge vederbörande besitter judiskt DNA, oavsett om sedan dennes mor är judinna eller inte.
Religionstillhörighet eller huruvida du är ateist är ur israeliska statens syn i dessa fall numera alltmer ovidkommande då dess lagar huvudsakligen går efter blodsprincipen, framför den religiösa.

Som synes i dina länkar så kan man ha rätt att immigrera enligt "law of return" även om man bara har judisk släkt längre bak i tiden. Det betyder inte att man definieras som "jude", enligt staten. Du kan till exempel inte gifta dig.
Har man inga judiska släktingar utan t.ex. immigrerar med sin judiska man/hustru så kan man också immigrera direkt. Eller om man jobbat och bott i landet en längre tid. Det finns alltså alla möjliga sätt att immigrera till Israel, även om man inte är jude.

Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Några exempel på detta kan beses nedan, exempelvis i artikeln från Times of Israel som behandlar fallet med tjejen som inte kunde utvandra till Israel såvida hon inte kunde bevisa att hon hade judiskt DNA; https://www.timesofisrael.com/teen-t...hout-dna-test/

Hon ville inte immigrera, hon vill åka på en resa med organisationen Birthright. Den är på några veckor och är till för judar som vill besöka det judiska hemlandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Samt följande artikel från den judisk-israeliska tidningen Jerusalem Post som behandlar den nystiftade lag som skall tillåta gentester i syfte att utröna vem som verkligen är jude eller ej av de tusentals statsmedborgare som invandrade från gamla Sovjetunionen och påstår sig vara judar: https://www.jpost.com/Israel-News/Po...e-cases-506584

Att detta är en het fråga beror på att de immigrerat under "law of return". Dvs man får diverse fördelar jämfört med andra immigranter, t.ex. skattereduktion. Är tänkt att bara användas av de som har judisk bakgrund.
__________________
Senast redigerad av Nannegijala 2018-06-18 kl. 12:39.
Citera
2018-06-19, 16:39
  #16
Medlem
pepsi haxs avatar
Hur framför dom att du har jude blod?

Var det ett dna test din mor gjorde eller vad?
Citera
2018-06-19, 18:54
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Hur framför dom att du har jude blod?

Var det ett dna test din mor gjorde eller vad?

Framgår väl om du läser trådens första inlägg....?
Citera
2018-06-20, 17:27
  #18
Medlem
Är du uppvuxen med judiska traditioner eller religion?
Kan du bifoga resultatet från dna-testet?

Många företag som sysslar med DNA-tester påstår att varannan person är av judisk härkomst. Så man ska ta det med en nypa salt.
Citera
2018-06-22, 17:02
  #19
Medlem
pepsi haxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Framgår väl om du läser trådens första inlägg....?

Nej det gör det inte för att, ett dna test visar inte vem som är vad.
Citera
2018-06-22, 19:03
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepsi hax
Nej det gör det inte för att, ett dna test visar inte vem som är vad.


Du missar vad jag svarade på... Jag svarade inte på om och varför han skulle vara jude, utan du frågade om de hade gjort ett DNA-test, vilket de hade gjort, och det framgår i trådens första inlägg, vilket var det jag svarade på.

Alltså, jag har inte påstått nåt om vad DNA-test kan svara på eller inte, utan bara att de lämnat ett DNA-test och det var ju det du frågade, om de gjort....

Hänger du med...?

Trevlig midsommar på dig
Citera
2018-06-23, 17:18
  #21
Moderator
Hamilkars avatar
Enligt överenskommelse.

Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi --> Socialantropologi, etnologi och sociologi
/Moderator
Citera
2018-10-24, 19:12
  #22
Medlem
Enligt jesus så är jude nått helt annat, enligt judarna i judeiska religionen så är du ”förorenad” även där
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback