Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-17, 22:40
  #1
Avstängd
Som sagt där uppe så undrar jag hur man trimmar en Epa. Helst så att man kan ha en kapp/spak
Citera
2018-06-17, 23:01
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexmanleif
Som sagt där uppe så undrar jag hur man trimmar en Epa. Helst så att man kan ha en kapp/spak
På samma sätt som du trimmar en bil. Porta förgasare, plana wubbelförknösaren, dreva om axlarna och kapa kolven.

En bra början är om du berättar vad det är för jävla motor du har, hur epan är byggd med växellådor och grejer!
Citera
2018-06-17, 23:12
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexmanleif
Som sagt där uppe så undrar jag hur man trimmar en Epa. Helst så att man kan ha en kapp/spak

Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
På samma sätt som du trimmar en bil. Porta förgasare, plana wubbelförknösaren, dreva om axlarna och kapa kolven.

En bra början är om du berättar vad det är för jävla motor du har, hur epan är byggd med växellådor och grejer!

Nja, trimma motorn behövs ju inte, den får ju vara "hur stark som helst", spärren är ju i växellådan, att endast ettan och tvåan går in. Sedan misstänker jag att det rör sig om A-traktor, EPA är rätt sällsynta. En grej till är att dessa "traktorer" ska besiktigas nu, så att trimma är nog rätt dumt.

Spontant kommer jag på en grej som "nästan är laglig": Öka hjulstorleken.
Traktorerna är begränsade till "ettan och tvåan", alltså ren råstyrka räcker och blir över. Där är det inga problem. Då kan vi alltså öka hjulstorleken med så "många tum" som är praktiskt genomförbart:
Exempel:
Säg att "traktorn" har 15-tumshjul, men det går utmärkt att öka dessa till 17-tumshjul, får plats i hjulhusen. (Yttre diameter på hjulen menar jag, inte endast storleken på fälgarna).

Orkar inte räkna på hur många km/h man tjänar på att ha två tum större hjul, men torde göra lite i alla fall. Om inte annat, så lägre bränsleförbrukning i "lagliga hastigheter" för Epa/A-traktor. (Man behöver inte varva motorn så hårt).

Sedan är det rätt snålt att max är 30km/h, EU-moppar får jugå i 45, så 50 tycker jag vore en vettigare gräns, de skulle inte "stoppa upp trafiken" så mycket då, men skit samma, vill inte gå OT..
Citera
2018-06-17, 23:28
  #4
Avstängd
Men den är redan besiktad så det är lugnt. Men han är besiktad med 5 växlar. Har ingen aning hur det gick till, men iaf så kan den ändå bara köra 30. Vi köpte den då den redan var besiktad och har papper på det. Ksk en olaglig besiktare.
Citera
2018-06-17, 23:47
  #5
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexmanleif
Men den är redan besiktad så det är lugnt. Men han är besiktad med 5 växlar. Har ingen aning hur det gick till, men iaf så kan den ändå bara köra 30. Vi köpte den då den redan var besiktad och har papper på det. Ksk en olaglig besiktare.
Då har du inte så höga motor varv?
Citera
2018-06-18, 07:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Säg att "traktorn" har 15-tumshjul, men det går utmärkt att öka dessa till 17-tumshjul, får plats i hjulhusen. (Yttre diameter på hjulen menar jag, inte endast storleken på fälgarna).

Orkar inte räkna på hur många km/h man tjänar på att ha två tum större hjul, men torde göra lite i alla fall. Om inte annat, så lägre bränsleförbrukning i "lagliga hastigheter" för Epa/A-traktor. (Man behöver inte varva motorn så hårt).
I exemplet blir det helt enkelt:
17 / 15 = 1.133 = +13 %
Alltså tretton procent högre fart vid samma motorvarv.
På alla växlar och på alla motorvarv.
Citera
2018-06-18, 10:26
  #7
Medlem
kodsnickrarns avatar
Förutom att spärra till 1:an och 2:ans växel måste man ofta sätta man en extra växellåda (spärrad till ettans växel) direkt efter den vanliga lådan, då sänker man ju utgående varvtal rejält.

Annars måste du ändra utväxlingen i slutväxeln vilket är klart bökigare.

En vanlig bil kan ju annars göra upp till 100km/h på tvåan så att bara spärra till 2:an räcker inte.

/K
Citera
2018-06-20, 08:03
  #8
Medlem
När jag byggde a-traktor för drygt 15 år sedan krävdes intyg på växellådans modifiering. Använde 2 växellådor i serie. Dock gick fordonet bara i drygt 20 km. Efter besiktning bort med växellådorna och dit med en originallåda samt ryckspärr på växlar så bara ettan och back fungerar vid behov.

Då har man en a-traktor som går som en vanlig bil och körningen är upp till användarens omdöme.

Alltså man tar en volvo 142 eller annan bakhjulsdriven. köper 2 extra växellådor och extra kardanaxel.
Modifierar de 2 lådorna där det gärna ska in en lagring på ingående axel på den aktra lådan.
Därefter kapar man längst plåten över kardanaxeln mellan fram och baksätet. Viker upp plåtkanterna och trycker upp aktra växellådan där. Ordnar fästjärn som bultas fast så växellådan sitter fast.
Kapar och svetsar ihop kardanaxlar så de passar. Mycket jobb men man kan ju använda utrustningen till att reg bes flera a-traktorer.
Givet finns olagliga inslag i denna hantering. Det är också olagligt att köra fortare än fartgränsen för alla andra bilister.
Citera
2018-06-20, 18:13
  #9
Medlem
INTPs avatar
Kan på rak arm inte komma på en enda lantbrukare som inte kör traktor. Och ja, dom använder ganska ofta A-traktorregistrerade gamla lastbilar för att transportera maskiner etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback