Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-18, 15:57
  #25
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Men har detta föreslagits tidigare, och i så fall, varför blev det inte en sådan ändring?
Nej, förmodligen aldrig på ett seriöst sätt. Det du föreslår är ju helt enkelt en pidgin-variant av svenska och pidgin-varianter av språk brukar uppstå spontant (av nödvändighet) och inte därför att någon "föreslår" det. Sen brukar pidgin-varianter vara lokala och knappast ersätta standardspråket (eller ens användas i skrift).

Hur ska man sedan genomföra förändringen i praktiken? Ska man bötfälla folk som säger "Jag läste" i stället för "Jag då läs"?
Citera
2018-06-18, 18:18
  #26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja du skapar ett nytt språk. Och frågan är vilka som ska tillägna sig det.

Din tes är att svenskan borde förenklas. Varför är ganska oklart.

Jag tänkte på det mest som ett första steg för att lära sig svenska språket, för invandrare men eventuellt också för barn. Sen kan de lära sig mer "avancerad" svenska.

Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nej, förmodligen aldrig på ett seriöst sätt. Det du föreslår är ju helt enkelt en pidgin-variant av svenska och pidgin-varianter av språk brukar uppstå spontant (av nödvändighet) och inte därför att någon "föreslår" det. Sen brukar pidgin-varianter vara lokala och knappast ersätta standardspråket (eller ens användas i skrift).

Hur ska man sedan genomföra förändringen i praktiken? Ska man bötfälla folk som säger "Jag läste" i stället för "Jag då läs"?

Om man skulle genomföra en sådan språkförändring på allvar, så tänker jag att det enklaste sättet är att alla myndigheter etc. använder det nya språket. Det sker troligen redan då och då sådana förändringar på det sättet i svenska språket, med ord som "hen" etc.
Citera
2018-06-18, 19:43
  #27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Om man skulle genomföra en sådan språkförändring på allvar, så tänker jag att det enklaste sättet är att alla myndigheter etc. använder det nya språket. Det sker troligen redan då och då sådana förändringar på det sättet i svenska språket, med ord som "hen" etc.

Nu är en gång för alla en förändring inte lika med en förenkling. Ditt exempel med »hen« (som har en egen tråd (FB) Den STORA tråden om hen, hän och h*n (Sammanfogad)) är till stor del onödig och oklar. Folk vet inte hur ordet uttalas och det finns olika uppfattning om det ska vara könsneutralt (där redan den finns) eller beteckna personer som inte vill tillhöra något kön. Det är huvudsakligen politiskt betingat och sådant är ytterst sällan förenklande. Jämför med hur myndigheterna hoppar fram och tillbaka mellan handikappad, funktionshindrad, funktionsnedsatt, funktionsvarierad och fan vet vad.
Citera
2018-06-18, 21:00
  #28
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Om man skulle genomföra en sådan språkförändring på allvar, så tänker jag att det enklaste sättet är att alla myndigheter etc. använder det nya språket.
Tja, det låter ju onekligen "enklast"? Så om jag ringer upp valfri myndighet så ska jag från och med ett givet datum mötas av ett inspelat "Nu många ring. Du nu behålla plats i kö. Du vilja bliva uppringa du trycka fyrkant"?

Även skatteverket skulle väl få en del problem med trovärdigheten om de började skicka ut brev med texten "Du då betala för lite skatt. Du nu inte glömma betala resten.".


En annan fråga blir ju sen vem som sedan ska upprätthålla/bestämma standarden i pidgin-varianten? Jag kanske inte tycker att det ska heta "Jag nu spring" utan snarare "Mig spring nu". Vem bestämmer sånt?
Citera
2018-06-18, 21:13
  #29
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag tänkte på det mest som ett första steg för att lära sig svenska språket, för invandrare men eventuellt också för barn. Sen kan de lära sig mer "avancerad" svenska.



Om man skulle genomföra en sådan språkförändring på allvar, så tänker jag att det enklaste sättet är att alla myndigheter etc. använder det nya språket. Det sker troligen redan då och då sådana förändringar på det sättet i svenska språket, med ord som "hen" etc.

Som du själv skriver så ändras språk och dessa förändringar upplever vi nog oftast som förenklingar. Dina förslag sågar jag däremot av tre skäl: de är för radikala för att ses som någon form av förenkling. Vi behöver alla lära oss ditt språk. Det är alltså inte bara nyanlända och studenter jorden runt som ska ta till sig detta, utan dryga 10 miljoner som har svenska som moderspråk.

För det andra är jag tveksam till att du utgår från utlänningars verkliga problem med svenskan. De starka och oregelbundna verben är inte det största problemet tror jag. Oftast förstår vi om det blir en knasig verbform. Och barnen som ofta böjer alla verb regelbundet en period förstår vi också. Utlänningar, från en mängd olika språkområden, har inte heller samma svårigheter. Något som är svårt med svenska är t.ex. vårt ljudsystem, med nio vokaler. Många språk har fem. Arabiskan tre. Med långa och korta vokaler (ack så viktiga) och lite annat så har vi över 20 olika vokalljud.

För det tredje kan en alltför radikal förändring innebära att vi får svårt att förstå äldre texter och därmed kan vi förlora kontakten med vårt kulturarv. Allt som tidigare generationer skrivit blir svårläst för gemene man. Det krävs då experter och/ eller specialkunskaper. Gapet till historien tilltar och gapet mellan medborgarna tilltar. I praktiken kan din språkreform som vill förenkla inlärningen resultera i två språk. En björntjänst med andra ord.
Citera
2018-06-19, 23:27
  #30
Medlem
arcsins avatar
En tydlig trend bland de flesta (om inte alla) indoeuropeiska språk, till vilka svenska hör, är att de naturligt går mot en förenklad grammatik. Vissa språk, som svenska och engelska, har förenklats väldigt mycket, medan andra, som litauiska och polska, inte har förenklats lika mycket.

Det vore intressant att se hur utvecklingen ser ut i andra språkfamiljer.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback