Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-06-19, 15:53
  #61
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det var ju inte staten som bad om folkomröstningen utan bla kvällstidningen GT och partiet Vägvalet som drev igenom en kommunal folkomröstning om en fråga kommunen inte ägde...
De kunde ju talat om på en gång att de skulle skita i omröstningens utfall, rätt bortkastade pengar att ha en omröstning om något och sen kommun/stat/ kungen fan och hans moster bara skiter i.
Lite civil olydnad och betala 3-4 kr för mycket så de inte får nån nytta av vampyrskatten från mig.
(Väldigt sällan jag kör med privatbil genom trängselskattade områden än så länge)
Citera
2018-06-19, 19:45
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det var ju inte staten som bad om folkomröstningen utan bla kvällstidningen GT och partiet Vägvalet som drev igenom en kommunal folkomröstning om en fråga kommunen inte ägde...
Det är väl klart som sjutton att kommunen ägde frågan, om än inte direkt, då det var kommunen som sådde fröet om trängselskatt i götet hos regeringen och i slutändan även kunde begära att beslutet drogs tillbaka. Oavsett vilket så var detta en folkomröstning för de som främst drabbades av skatterna, vars resultat man helt valde att ignorera. I demokratihänseende är detta rent bedrövligt.
Citera
2018-06-20, 10:55
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag till o med förstärkte utan att du förstod.
Broavgift som inte betalas i tid får en påminnelseavgift på 300kr.
Trängselskatter får en tilläggsavgift på 500kr.
Jag har inte kollat om summorna stämmer.
Men nog fan borde du se skillnad på orden Avgift o Skatt. Nog fan borde du se skillnad på orden Påminnelseavgift o Tilläggsavgift? Om inte så ser jag att pengarna borde läggas på den Svenska skolan.

Varför du ska börja tuppa runt med FB-dasen i hand lämnar jag frågandes till högre makter.

Jag fyllde i att vi har lagstadgat max 450kr i påminnelseavgift. Det är ju skitsamma om det är obetalda skatter, avgifter, tjänster eller produkter det handlar om. Det är fortfarande max 450kr.

Nu har jag aldrig fått en "tilläggsavgift" för obetald trängselskatt, men förklara gärna vad som i praktiken skiljer tilläggsavgift från förseningsavgift. Varför skulle man komma runt maxbeloppet för att man lindar in avgiften i ett nytt ord?
Citera
2018-06-20, 14:35
  #64
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Varför du ska börja tuppa runt med FB-dasen i hand lämnar jag frågandes till högre makter.

Jag fyllde i att vi har lagstadgat max 450kr i påminnelseavgift. Det är ju skitsamma om det är obetalda skatter, avgifter, tjänster eller produkter det handlar om. Det är fortfarande max 450kr.

Nu har jag aldrig fått en "tilläggsavgift" för obetald trängselskatt, men förklara gärna vad som i praktiken skiljer tilläggsavgift från förseningsavgift. Varför skulle man komma runt maxbeloppet för att man lindar in avgiften i ett nytt ord?
Är det så svårt att förstå?
Förseningsavgift får du om du betalat räkningen för sent.
Tilläggsavgift är ett extra påslag när du inte betalat i tid.
Detta är byråkratsverige.
Samma sak med Vägavgift o trängselskatter.
Det är i byråkratsverige olika saker o då kan de kringå de regler du pratar om.
Citera
2018-06-20, 16:04
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Är det så svårt att förstå?
Förseningsavgift får du om du betalat räkningen för sent.
Tilläggsavgift är ett extra påslag när du inte betalat i tid.
Detta är byråkratsverige.
Samma sak med Vägavgift o trängselskatter.
Det är i byråkratsverige olika saker o då kan de kringå de regler du pratar om.

Men vad är det stora felet på dig?

Jag ska använda dina ord:
Förseningsavgift = "Tilläggsavgift" = Avgift om du betalat räkningen för sent = Ett extra påslag när du inte betalat i tid.

Förseningsavgiften ska täcka samtliga administrativa kostnader. Även om man bäddar in det i ett annat namn så är det 450kr.
Citera
2018-06-20, 16:08
  #66
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Men vad är det stora felet på dig?

Jag ska använda dina ord:
Förseningsavgift = "Tilläggsavgift" = Avgift om du betalat räkningen för sent = Ett extra påslag när du inte betalat i tid.

Förseningsavgiften ska täcka samtliga administrativa kostnader. Även om man bäddar in det i ett annat namn så är det 450kr.
Frågan,är vad felet är hos dig.
Jag säger inte emot dig utan förklarar kort o gott skillnaden mellan ord o nu börjar detta bli löjligt. Förstår du inte skillnaden får du fråga din nya fröken du får när du börjar mellanstadiet i höst.

Så, vad fan är du ute efter egentligen? Låter som du vill ha min åsikt. I så fall får du problem då jag inte pratar om min åsikt.
Citera
2018-06-21, 00:10
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Frågan,är vad felet är hos dig.
Jag säger inte emot dig utan förklarar kort o gott skillnaden mellan ord o nu börjar detta bli löjligt. Förstår du inte skillnaden får du fråga din nya fröken du får när du börjar mellanstadiet i höst.

Så, vad fan är du ute efter egentligen? Låter som du vill ha min åsikt. I så fall får du problem då jag inte pratar om min åsikt.

Och då går hjulet runt, att en tilläggsavgift/förseningsavgift/påminnelseavgift på 500kr bryter mot lagen - Den är för hög.

Jag kan sträcka mig till att du formulerar dig som en idiot och jag tolkar som en likadan. Längtar redan till mellanstadiet så jag slipper sandlådeargument.

"Förseningsavgift får du om du betalat räkningen för sent.
Tilläggsavgift är ett extra påslag när du inte betalat i tid."
Citera
2018-06-21, 00:15
  #68
Medlem
Vivaruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Och då går hjulet runt, att en tilläggsavgift/förseningsavgift/påminnelseavgift på 500kr bryter mot lagen - Den är för hög.

Jag kan sträcka mig till att du formulerar dig som en idiot och jag tolkar som en likadan. Längtar redan till mellanstadiet så jag slipper sandlådeargument.

"Förseningsavgift får du om du betalat räkningen för sent.
Tilläggsavgift är ett extra påslag när du inte betalat i tid."

Ärs, resultatet är detsamma, men vissa gillar att tjafsa över orden än det som verkligen betyder något ( mera stöld ). Ignorera, gå vidare och låt verkligheten komma ikapp, för det gör den, förr eller senare ( synd bara för skadorna för andra, men när de drabbas, då jävlar..).
Citera
2018-06-21, 00:17
  #69
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuManHand
Och då går hjulet runt, att en tilläggsavgift/förseningsavgift/påminnelseavgift på 500kr bryter mot lagen - Den är för hög.

Jag kan sträcka mig till att du formulerar dig som en idiot och jag tolkar som en likadan. Längtar redan till mellanstadiet så jag slipper sandlådeargument.

"Förseningsavgift får du om du betalat räkningen för sent.
Tilläggsavgift är ett extra påslag när du inte betalat i tid."
Då så. Var hittar du texten som sätter ett maxtak på 450kr på en tilläggsavgift. Obs delen, till.
Än så länge har du bara käftat om min teori. Visa nu att din håller.
Citera
2018-06-24, 01:01
  #70
Medlem
Man får ju e-faktura nästan två månader i förväg från förfallodatum. Jag ser inte hur man kan misslyckas förutom om man är riktigt gravt efterbliven. Vilket efter att ha läst den här tråden iofs inte kan uteslutas när det gäller en del av er.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback