Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-18, 18:00
  #13
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
VId mina två senaste resor så har de skannat passen vi arlanda mot SIS, vid ut och inresa ifrån Schengen.

Men det sko nog inte spela någn roll, vad jag förstår så lagrar man inte resorna, utan kollar bara efter hinder att resa, och har man inte reseförbud eller häktningsorder, eller rapporterad som kidknappad, så ska man nog släppas igneom utan problem.


Kan Sverige se att man har fått visum i Asien? Annars så borde det inte vara några pronlem. Ärenden ska förstås undvikas på ambasader.


Men ett pass gäller ju i fem år, så en resa var femte år till Sverige kan ju vara bra att planera in.

Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Alla in och utresor till Schengen registreras sedan något år i SIS. Asien ligger utanför Schengen.

Ja, passen skannas och registreras i SIS, men enligt egen erfarenhet vet jag att Skatteverket, åtminstone inte för ett år halvår sedan, kollade i detta för att avgöra folkbokföringsutredningar, eller ens bli varnade om det.

Jag fick mitt barn utanför Schengen, och sedan flög vi till Sverige något år senare och passade på att gå förbi Skatteverket för registrering och för att få svenskt medborgarskap. Det gick dock inte; trots att vi hade personutdrag, utländskt pass, födelsebevis och intyg om att min fru hade varit gravid, så godtog de det inte, utan de ville ha ytterligare någon form av intyg. Vi registrerade därefter födseln vid ett svenskt konsulat i utlandet (där ett simpelt personbevis på originalspråk samt intyg från födelselandets ambassad om att det var vårt barn, var tillräckligt för att få igenom registreringen...) och några månader senare ansökte vi om svenskt pass vid en svensk ambassad i ett tredje land.

Ett år efter det fick vi ett brev från Skatteverket där det stod att de har fått misstankar om att vi inte bor i Sverige och att de därmed vill utreda vår folkbokföringssituation. De skrev uttryckligen att de hade fått informationen från den svenska ambassaden i de två olika länderna där vi hade de där ärendena.

Jag kan även tillägga att mer än ett år innan det så blev vi kontaktade av Försäkringskassan eftersom vårt äldre barn inte hade börjat i svensk förskola och de undrade varför osv, varpå vi berättade att vi har emigrerat. Därmed blev vi utskrivna ur svenska sjukförsäkringen. Skatteverket fick dock inte veta om oss trots det...

Hur som helst, eftersom vi inte fuskade med någonting, utan bara bröt mot folkbokföringslagen, vilket inte är straffbart, så blev det inga konsekvenser för oss. Anledningen till att jag inte ville skriva ut oss är för att min fru då skulle bli av med sitt PUT och som ni kanske har hört i media är det numera över 15 månaders handläggningstid för att få ett nytt UT, vilket isf skulle omöjliggöra för oss att åka hela familjen till Sverige i mer än tre månader i taget om vi nu skulle få för oss att flytta tillbaka...
__________________
Senast redigerad av bjornebarn 2018-06-18 kl. 18:02.
Citera
2018-06-18, 18:24
  #14
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av philleeeee
O det för att fortfarande få pension.

Kan jag råka illa ut eller påverka mig på något sätt?

Flytta gärna tråden om den passar bättre någon annanstans.

Har hon "sjukersättning" = förtidspension så får hon den utbetald även om hon bor utomlands. Kolla in försäkringskassans hemsida. Samma med vanlig pension. Anmäl flytten och uppge ett utlandskonto.

I vissa länder blir det mindre i skatt dessutom.
Citera
2018-06-18, 21:07
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Har hon "sjukersättning" = förtidspension så får hon den utbetald även om hon bor utomlands. Kolla in försäkringskassans hemsida. Samma med vanlig pension. Anmäl flytten och uppge ett utlandskonto.

I vissa länder blir det mindre i skatt dessutom.

Men har hon garantipension blir hon av med den om hon flyttar utanför EU.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback