Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-17, 12:01
  #13
Medlem
Ränta sätts även efter disponibel inkomst, alltså hur stor del av din inkomst kommer gå till betala av lånet.

Samt riskprognoser om du fortfarande kommer ha ett arbete närmaste åren.

Rimlig ränta för blancolån på storbank bör ligga på 4.5-6.5% något om du inte har allt förlåg inkomst och dyrt boende.
Citera
2018-06-17, 12:58
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Tänkte ta ett mindre lån på ca 30.000 - 50.000 kronor med en avbetalningstid på 3 - 5 år. Har fast jobb och har inga betalningsanmärkningar. Tips på någon eller några seriösa banker/låneinstitut sökes med bra villkor och låg ränta sökes. Och kanske ännu viktigare - vilka jag ABSOLUT ska hålla mig borta ifrån.

Det är alltså inte mobillån/SMS-lån jag söker och det är anledningen varför jag inte lagt mitt inlägg i den mappen.

Avanzas superbolån. 0,79% ränta
Citera
2018-06-17, 13:06
  #15
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Avanzas superbolån. 0,79% ränta

Utlåningsutrymmet för Superbolånet Private Banking är begränsat och tyvärr slut för tillfället

Och hur det lånet är relevant för frågeställningen här kan man undra. Bland annat krävs att man har minst 3 miljoner kronor hos Avanza.
__________________
Senast redigerad av just-in-i-anus 2018-06-17 kl. 13:10.
Citera
2018-06-17, 13:07
  #16
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gfbs88
Avanzas superbolån. 0,79% ränta
Klart intressant eftersom jag tänker bygga till inom någon år. Men det lånet var tydligen "slut" nu.
Citera
2018-06-17, 13:09
  #17
Medlem
BlondBimbos avatar
Det är ju inte så att jag är totalt utfattig. Jag har en hel del kapital placerade i både aktier och aktiefonder. Men jag tänkte slippa sälja av med någon aktie eller någon aktiefond för att slippa få en reavinst och följaktligen en restskatt om något år.

Gick därför in på mitt SEB-konto för att ev lägga ett säljuppdrag på Cloetta eftersom det är den aktie som gått sämst senaste tiden. Och vad fann jag? En insättning på 44.764 kronor från Monsanto???
Jag köpte Pharmacia för många år sedan men dessa aktier blev jag av med iom att Monsanto köpte upp Pharmacia om jag inte minns fel. Fick då förutom cash för Pharmacia aktierna lite aktier i Monsanto som jag behållit alla år. Och nu plötsligt har det dykt upp nästan 45K kronor från Monsanto på mitt konto. Har ingen aning om vad detta är. Får ta mig en sväng in till SEB i nästa vecka.

Men nu är i vart fall min ekonomiska situation löst för dagen. Tack för all respons.
Citera
2018-06-17, 13:20
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Det är ju inte så att jag är totalt utfattig. Jag har en hel del kapital placerade i både aktier och aktiefonder. Men jag tänkte slippa sälja av med någon aktie eller någon aktiefond för att slippa få en reavinst och följaktligen en restskatt om något år.

Gick därför in på mitt SEB-konto för att ev lägga ett säljuppdrag på Cloetta eftersom det är den aktie som gått sämst senaste tiden. Och vad fann jag? En insättning på 44.764 kronor från Monsanto???
Jag köpte Pharmacia för många år sedan men dessa aktier blev jag av med iom att Monsanto köpte upp Pharmacia om jag inte minns fel. Fick då förutom cash för Pharmacia aktierna lite aktier i Monsanto som jag behållit alla år. Och nu plötsligt har det dykt upp nästan 45K kronor från Monsanto på mitt konto. Har ingen aning om vad detta är. Får ta mig en sväng in till SEB i nästa vecka.

Men nu är i vart fall min ekonomiska situation löst för dagen. Tack för all respons.

Du blev inte av med några aktier, dom blev tvångsinlösta. Ofta brukar köparen få betala ganska bra premie men det kan ta lite tid innan pengarna kommer in, vilket det har gjort nu för dig. Men pengarna har nog funnits där ett tag eftersom affären gjordes år 2000.
Citera
2018-06-17, 13:52
  #19
Medlem
BlondBimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
Du blev inte av med några aktier, dom blev tvångsinlösta. Ofta brukar köparen få betala ganska bra premie men det kan ta lite tid innan pengarna kommer in, vilket det har gjort nu för dig. Men pengarna har nog funnits där ett tag eftersom affären gjordes år 2000.
Du kanske missuppfattade mig - jag menar inte affären med Pharmacia utan med Monsanto. Jag har fått utdelning minst fyra gånger per år under alla år på Monsantoaktien så den har varit aktiv. Fick insättningen av pengarna 13 juni i år.

Hittade den här artikeln vilket skulle kunna förklara allt.

8 juni 2018
Affären mellan Bayer och Monsanto nu i hamn
I dag meddelade Bayer att uppköpet av Monsanto slutförts framgångsrikt. Enligt Bayer är det ett stort steg i arbetet att hjälpa lantbrukare världen över att odla näringsrik mat på ett hållbart sätt.

http://www.ja.se/artikel/57332/affre...nu-i-hamn.html
Citera
2018-06-17, 14:55
  #20
Medlem
SophieNeveus avatar
Det absolut billigaste skulle nog vara om du har en bostad att belåna lite på. För tillfället erbjuder Avanza bolån till 1.29% i ränta. Däremot vad du använder pengarna till är din ensak. Bankens säkerhet ligger i fastigheten och dess värde.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback