Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-17, 10:23
  #1
Medlem
BlondBimbos avatar
Tänkte ta ett mindre lån på ca 30.000 - 50.000 kronor med en avbetalningstid på 3 - 5 år. Har fast jobb och har inga betalningsanmärkningar. Tips på någon eller några seriösa banker/låneinstitut sökes med bra villkor och låg ränta sökes. Och kanske ännu viktigare - vilka jag ABSOLUT ska hålla mig borta ifrån.

Det är alltså inte mobillån/SMS-lån jag söker och det är anledningen varför jag inte lagt mitt inlägg i den mappen.
Citera
2018-06-17, 10:26
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Tänkte ta ett mindre lån på ca 30.000 - 50.000 kronor med en avbetalningstid på 3 - 5 år. Har fast jobb och har inga betalningsanmärkningar. Tips på någon eller några seriösa banker/låneinstitut sökes med bra villkor och låg ränta sökes. Och kanske ännu viktigare - vilka jag ABSOLUT ska hålla mig borta ifrån.

Det är alltså inte mobillån/SMS-lån jag söker och det är anledningen varför jag inte lagt mitt inlägg i den mappen.

Honestly? Du kommer inte att märka någon skillnad på någon av affärsbankerna för en så liten summa.
Citera
2018-06-17, 10:26
  #3
Medlem
Lendo är ju en låneförmedlare som skickar ut din förfrågan till flera olika banker med endast en kreditupplysning.

Alternativ 2 är ju att inte ta massa fula lån.
Citera
2018-06-17, 10:38
  #4
Medlem
Kontakta din bank där du har ditt lönekonto och kolla vad dom erbjuder.

Annars är ju som sagt lendo ett bra alternativ
Citera
2018-06-17, 10:42
  #5
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlondBimbo
Det är alltså inte mobillån/SMS-lån jag söker och det är anledningen varför jag inte lagt mitt inlägg i den mappen.
Kollade snabbt på Compricer och det verkar vara bäst att ta hos Forex Bank eftersom du slipper uppläggningsavgift och räntan är rätt okej.
Citera
2018-06-17, 10:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Kontakta din bank där du har ditt lönekonto och kolla vad dom erbjuder.

Annars är ju som sagt lendo ett bra alternativ

Lendo brukar vara bra på att skicka ut skamförslag. Det bör vara ditt sistahandsvsl.

Banken är ett mkt bättre alternativ.

Alternativ nr 2 är en annan bank. Se till att inte få för många kreditupplysningar på dig bara.

En bank med ett kontor nära dig är att föredra mot en nätbank. Mkt enklare att förhandla face to face än I Telefon, även om det inte kommer va nåt att förhandla om. Men över 5-6% ränta skulle jag aldrig acceptera I ditt fall. Vet inte vad blancolån ligger på just nu.

Bestäm dig för summan, ta lånet på 5år istället för 3 men sikta på att betala av det på 3år ändå. Då har du lite marginal Om du får en dåliga månad.
Citera
2018-06-17, 10:57
  #7
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Kollade snabbt på Compricer och det verkar vara bäst att ta hos Forex Bank eftersom du slipper uppläggningsavgift och räntan är rätt okej.
Fast räntan beror på vem som lånar och dennes kreditvärdighet. 3,54% – 12,67% hos Forex för närvarande.
Citera
2018-06-17, 11:23
  #8
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Lendo brukar vara bra på att skicka ut skamförslag. Det bör vara ditt sistahandsvsl.
Det är tamejfan skrämmande att se att dagens unga ser Lendo som en seriös aktör och förstahandsvalet när det ska lånas pengar. De har uppenbarligen lyckats väl i marknadsföringen, tyvärr.
Citera
2018-06-17, 11:26
  #9
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Fast räntan beror på vem som lånar och dennes kreditvärdighet. 3,54% – 12,67% hos Forex för närvarande.
Okej, även på en sådan låg summa? Trodde att det var räntan som visas när man söker som gäller.
Citera
2018-06-17, 11:33
  #10
Medlem
Om vi börjar med att sortera lite så har vi bara 5 riktiga banker i Sverige
alltså banker som verkar direkt under riksbanken och som har rätt att ägna sig åt
så kallad fraktionel banking alltså ge ut nya pengar.
bankerna är som alla borde veta . Swedbank ,Nordea ,Handelsbanken , SEB skandinaviska enskilda
och på senare år har även Danske bank ett tillstånd.(statens alibi för att visa att vi har fri konkurrens)
Om du inte kan få ett lån hos någon av ovanstående bör du nog låta bli för du lär knappast få bättre villkor om du går till någon av alla mellan händer.
Om du är i en akut situation och exempelvis riskerar att hamna hos kronofogden kan jag förstå
om du vill försöka (glöm inte att Lendo också är en mellanhand dom ägnar sig inte åt välgörenhet
nånstans måste dom få in pengarna till all TV reklam, dom får naturligtvis nån procent på
varje tecknat lån som dom förmedlat)
Citera
2018-06-17, 11:52
  #11
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Är du med i facket kan du kolla på medlemslån, de har i alla fall varit förmånligare.
Citera
2018-06-17, 11:57
  #12
Medlem
BlondBimbos avatar
Ska kanske tillägga att jag söker ett låneinstitut som inte kräver mobilt bank ID utan att man kan sköta allt via stationär dator och "vanligt" bank ID. Bor på landet och har bara stationär dator och en "gammal" mobil utan dessa finesser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback