Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-17, 03:33
  #1
Medlem
oshin.cantwells avatar
Med tanke på att det engelska språkets ställning har blivit allt viktigare de senaste årtiondena, och med tanke på att svenskar är ett av de folk utanför anglofonska sfären som talar engelska bäst (tack vare vår fantastiska skola), hur realistiskt vore det att anordna en paneldiskussion eller intervjuserie med nuvarande partiledare för riksdagspartierna på engelska? Hade de lyckats formulera sin politik på engelska? Eller hade det blivit pannkaka av allt ihop?
Citera
2018-06-17, 03:46
  #2
Medlem
Utopiantoss avatar
Det hade jag gillat, men det räcker nog med en. Eller var och en för sig som du nämner. Något av det. Lite variation i partiledardebatterna, en lite annorlunda sådan. Engelska är ett så pass viktigt språk att alla partiledare måste behärska det. Men trots att Löfven kanske är den som man kunde tro behärska engelska sämst, så tyckte jag att han klarade sig ganska fint när jag väl hörde honom prata engelska.
Citera
2018-06-17, 05:50
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Med tanke på att det engelska språkets ställning har blivit allt viktigare de senaste årtiondena, och med tanke på att svenskar är ett av de folk utanför anglofonska sfären som talar engelska bäst (tack vare vår fantastiska skola), hur realistiskt vore det att anordna en paneldiskussion eller intervjuserie med nuvarande partiledare för riksdagspartierna på engelska? Hade de lyckats formulera sin politik på engelska? Eller hade det blivit pannkaka av allt ihop?
Varför skulle de? Och nej Svenskar är inte så bra på engelska som du tror och det inkluderar dig.
Citera
2018-06-17, 08:45
  #4
Medlem
Svenskarna har alltid burit på ett slags " bonnakomplex" och försökt kompensera för det med att " kunna" engelska. Tyvärr oftast med mer eller mindre lyckat resultat. Självförtrendet att lyckas finns men är oftast inte i paritet med resultatet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback