Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-17, 01:35
  #1
Medlem
Nyligen slutade en av de fyra lan-portarna på routern att fungera (ingen internetuppkoppling, kabel till stationär pc).

Vet inte riktigt vad som hände sen, men det verkade som om den återigen funkade nåt dygn.

Nu är det krångel igen - kollat kabeln men ingen uppkoppling. För tillfället / just nu lyser den gröna led-lampan med fast sken - vare sig kabeln sitter i eller ej!

De andra tre portarna funkar utan anmärkning. En av dem går via lång kabel till en enkel switch där TV'n + en PC är uppkopplade.

Vad kan vara fel? Hur fixa?
Citera
2018-06-17, 02:22
  #2
Medlem
TinFoilHats avatar
Mina (felsöknings)tips:
* Dubbelkolla om det inte är nätverkssladden som strular, dvs testa en annan sladd och gärna en annan enhet inkopplad på den krånglande porten.

* Testa en Factory Reset (även om det troligen inte löser problemet).

* Om du vill ha snabbast möjliga lösning på problemet, skaffa en dum switch som du kopplar in på någon av de fungerande portarna så får du flera fungerande uttag.

* Kontakta Telia och be dom byta ut din enhet. Kan ta ett par dagar upp till någon vecka i värsta fall innan du har din nya gateway hemma.
Citera
2018-06-17, 04:27
  #3
Medlem
Kalkon77s avatar
Frågan är varför du ens sitter på en Technicolor router. Internetleverantörerna levererar ju bara skit grejer till folk.

Men som en annan skrev, testa factory reset och hjälper inte det så kontakta telia om att få en ny alternativt köp en egen, det är vad du kommer bli mest nöjd på i längden tro mig
Citera
2018-06-17, 05:40
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkon77
Frågan är varför du ens sitter på en Technicolor router. Internetleverantörerna levererar ju bara skit grejer till folk.

Men som en annan skrev, testa factory reset och hjälper inte det så kontakta telia om att få en ny alternativt köp en egen, det är vad du kommer bli mest nöjd på i längden tro mig

Antagligen för att den också är ett modem. (och för IP-telefoni).
Till TS: Kontakta Telia och be att få modemet utbytt, kostar inget extra.
Citera
2018-06-17, 08:27
  #5
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om du av olika anledningar inte kan köra en egen router. Så se till att du får ut den här av Telia istället, den är så mycket bättre anpassad till dagens behov.

https://www.telia.se/privat/bredband...-799vac-xtream
Citera
2018-06-17, 15:45
  #6
Medlem
Tack för tips!

Om jag gör en factory reset, så behöver jag väl inget annat lösenord eller login för att få igång det igen, (annat än det som står på etiketten på undersidan routern)? Kommer inte ihåg hur vi gjorde när det installerades. Abonnemanget står på en släkting och jag har inte alla uppgifter till hands.

Kan man få fjärrhjälp med detta från Telia support?

Det är Telia ADSL ute på landet så vi har inte så mycket att välja på.
Citera
2018-06-17, 18:43
  #7
Medlem
Testa annars att dra strömmen helt i 10-20min på den. kan även trycka på Power knappen när sladden är dragen för att tömma den helt
Citera
2018-06-17, 18:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zastoff
Testa annars att dra strömmen helt i 10-20min på den. kan även trycka på Power knappen när sladden är dragen för att tömma den helt

Tack, provar detta först...!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback