Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-16, 18:23
  #1
Medlem
Hej!

För drygt 1-1.5 årsen började jag få jobbiga akne på ansiktet. Då blev det massa bölder på pannan samt ryggen. Testade allt man kunde testa och fick absolut inga resultat (förutom tetralysal som hjälpte tillfälligt). Gjorde ett blodprov inte så länge sedan och fick reda på att jag har vitamin D brist. Läste och forskade lite inom D vitamin och fick syn på att man får dålig hy av d vitamin brist. Nu har jag börjat med det och håller tummarna på att jag får resultat. Är 22 år gammal och började få akne i sen ålder (19-20 år). Har börjat med Divisun 800 IU.

Någon som har erfarenhet av den vitaminen och ifall man får akne om man har brist på det?
Har ni testat det mot akne?

Uppskattar alla svar

Mvh
Citera
2018-06-16, 18:34
  #2
Medlem
naturligtvis är det inte så enkelt. räkna med att dina njurar är ordentligt nedsatta. skippa protein och mejeriprodukter steg 1 i återhämtning.
Citera
2018-06-16, 20:11
  #3
Medlem
Fruitballens avatar
800IU är ingenting, jag stoppar i mig 10000IU dagligen.

Amerikanska studier visar på 4000-5000 iu dagligen är behovet på. Att bara stoppa i sig 800iu är slöseri med tid.
Citera
2018-06-16, 23:17
  #4
Medlem
Akne har iingenting att göra med vitaminbrist.
Citera
2018-06-17, 00:33
  #5
Medlem
Fruitballens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Akne har iingenting att göra med vitaminbrist.

Det finns mycket som tyder på att vitamin d minskar problemen med akne, jo. Om du inte vet vad du pratar om så prata mindre.
Citera
2018-06-17, 14:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruitballen
Det finns mycket som tyder på att vitamin d minskar problemen med akne, jo. Om du inte vet vad du pratar om så prata mindre.

"Tyder"... "Mycket"... har du läst det på nätet eller? Du inser väl att torkan under maj-juni bidragit till skyhöga d-vitamin värden. Vi behöver inte ta extra tillskott av dessa under sommaren.

Personen i fråga befinner sig i en ålder där det är vanligt med akne (sen utveckling). Några vitamintillskott kommer inte att hjälpa någorlunda. Akne avtar med åldern (vilket det finns studier på).

Är intresserad om TS provade en 6-12 månaders roaccutan kur också?
__________________
Senast redigerad av fonzen 2018-06-17 kl. 15:01.
Citera
2018-06-29, 18:49
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PussyMagnet
Hej!

För drygt 1-1.5 årsen började jag få jobbiga akne på ansiktet. Då blev det massa bölder på pannan samt ryggen. Testade allt man kunde testa och fick absolut inga resultat (förutom tetralysal som hjälpte tillfälligt). Gjorde ett blodprov inte så länge sedan och fick reda på att jag har vitamin D brist. Läste och forskade lite inom D vitamin och fick syn på att man får dålig hy av d vitamin brist. Nu har jag börjat med det och håller tummarna på att jag får resultat. Är 22 år gammal och började få akne i sen ålder (19-20 år). Har börjat med Divisun 800 IU.

Någon som har erfarenhet av den vitaminen och ifall man får akne om man har brist på det?
Har ni testat det mot akne?

Uppskattar alla svar

Mvh
Jag hade också brist på d vitamin och har haft en del finnar. Har hört att det kan göra att man får finnar om man har brist på det. Så det stämmer nog. Sen om enbart det hjälper mot akne vet jag inte. Men det kan ju säkert göra det bättre.
Citera
2018-06-29, 18:50
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruitballen
800IU är ingenting, jag stoppar i mig 10000IU dagligen.

Amerikanska studier visar på 4000-5000 iu dagligen är behovet på. Att bara stoppa i sig 800iu är slöseri med tid.
Man ska inte ta för mycket d vitamin heller. För man kan få tex njursten då. Den är det inte bra att ligga för högt i d vitamin värdet heller tror jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback