Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-16, 16:52
  #1
Medlem
swimmingpools avatar
Jag köpte nyligen ett Sandstrøm tangentbord. Men fattar inte hur man gör vissa tecken. Fattar inte manualen heller, det funkar inte.

Hur gör man:
<
>
/
|
printscreen
ta bild av en del av skärmen

Knapparna längst upp verkar inte funka alls.
(Jag kör trådlöst till min MacBook Air som jag skriver på nu. Har tangentbordet till en större bildskärm.)
Citera
2018-06-22, 09:58
  #2
Medlem
Är det så att knapparna för exempelvis <> osv gör andra tecken än du tänkt dig? I sådant fall kanske tangentbordet är inställt på någon annan språklayout än svenska. Du kan ändra det under Systeminställningar -> Tangentbord -> Inputkällor och se till att svenska är det enda som finns där.
Citera
2018-06-22, 11:26
  #3
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kenjin8
Är det så att knapparna för exempelvis <> osv gör andra tecken än du tänkt dig? I sådant fall kanske tangentbordet är inställt på någon annan språklayout än svenska. Du kan ändra det under Systeminställningar -> Tangentbord -> Inputkällor och se till att svenska är det enda som finns där.
Ja, det blir bara §. Tack för infon om inställningar! Hade jag inte tänkt på. Men det var redan inställt på svenska.
http://oi66.tinypic.com/25su7lx.jpg

Men ser att man kan ändra annat, men fattar inte hur man fixar just den knappen.
http://oi65.tinypic.com/2nips84.jpg
Citera
2018-06-22, 11:56
  #4
Medlem
kontrarevolutionars avatar
jag flyttade om massa tangenter efter en vattenskada med några droppar vatten som smet in under på min mac. (stuck keys). Det var tjejen som lagade mat och skrev med blöta händer. De ville ha 2000 spänn för att laga skiten.
Karabiner fungerade bäst för mig

Jasg skulle även kolla om det blir annorlunda utan pro.
__________________
Senast redigerad av kontrarevolutionar 2018-06-22 kl. 12:00.
Citera
2018-06-22, 12:13
  #5
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kontrarevolutionar
jag flyttade om massa tangenter efter en vattenskada med några droppar vatten som smet in under på min mac. (stuck keys). Det var tjejen som lagade mat och skrev med blöta händer. De ville ha 2000 spänn för att laga skiten.
Karabiner fungerade bäst för mig

Jasg skulle även kolla om det blir annorlunda utan pro.
Vad är Karabiner och vad menar du med utan pro?
Citera
2018-06-22, 12:20
  #6
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Vad är Karabiner och vad menar du med utan pro?

Du kan lägga till vanligt tangentbord och pro. Du har lagt till pro. Det går även testa med den andra.

Karabiner är ett program som startar i autostart och flyttar om tangenter. du kan byta runt vilken tangent du vill. För mig var ctrl alt shift och cmd fast på vänster sida så jag släckte alla och flyttade shift till capslock. fn fick bli ctrl så att jag kan göra ctrl x - ctrl v. (har bytt cmd->ctrl i macen för att jag byter mycket mellan mac och pc.
Citera
2018-06-23, 05:18
  #7
Avstängd
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag köpte nyligen ett Sandstrøm tangentbord. Men fattar inte hur man gör vissa tecken. Fattar inte manualen heller, det funkar inte.

Hur gör man:
<
>
/
|
printscreen
ta bild av en del av skärmen

Knapparna längst upp verkar inte funka alls.
(Jag kör trådlöst till min MacBook Air som jag skriver på nu. Har tangentbordet till en större bildskärm.)
Du håller in Fn och möjligtvis Alt Gr tillsammans om du vill göra specialtecken till vänster om Backspace. Låter dock som det är defekt ifall vissa knappar inte fungerar alls..
Citera
2018-06-23, 05:34
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avc
Du håller in Fn och möjligtvis Alt Gr tillsammans om du vill göra specialtecken till vänster om Backspace. Låter dock som det är defekt ifall vissa knappar inte fungerar alls..

På elbluffgigantens hemsida hittade jag följande recension:
Detta är ett tangentbord som är snyggt, slimmat och skönt att skriva på, men den trådlösa överföringen är katastrofal. Den klarar inte ens 0.5 meter från sändaren utan att den börjar tappa det man skriver. Antingen blir det en fördröjning av det man skriver på en eller två sekunder eller så tappar en vissa bokstäver man skriver.

Jag har resetat den och startat om den några ggr och det hjälper ibland för stunden, men felet kommer strax tillbaka igen.


Så det kan ju vara som så att det helt enkelt är ett kasst/värdelöst tangentbord..
Citera
2018-06-23, 18:29
  #9
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
På elbluffgigantens hemsida hittade jag följande recension:
Detta är ett tangentbord som är snyggt, slimmat och skönt att skriva på, men den trådlösa överföringen är katastrofal. Den klarar inte ens 0.5 meter från sändaren utan att den börjar tappa det man skriver. Antingen blir det en fördröjning av det man skriver på en eller två sekunder eller så tappar en vissa bokstäver man skriver.

Jag har resetat den och startat om den några ggr och det hjälper ibland för stunden, men felet kommer strax tillbaka igen.


Så det kan ju vara som så att det helt enkelt är ett kasst/värdelöst tangentbord..
Kan tänka mig att den är dålig för den kostade bara 400 kr. Men min står nära, så det är nog inte problemet för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback