Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-16, 09:38
  #1
Medlem
No-n-sences avatar
En dator vägrade starta upp. Var gammal och jag köpte en ny,

Nu har jag köpt denna.
http://www.deltaco.eu/en/products/da.../USB3-SATA2IDE

Har plockat ur den gamla hårddisken och installerat den enligt instruktion. Den nya datorn hittar den. Det finns en mapp som heter RECOVERY, men den är tom. Gör jag något fel eller är den gamla hårddisken körd? Kan jag göra någonting mer eller annat för att få tillgång till den gamla hårddisken?
Citera
2018-06-16, 10:59
  #2
Medlem
hieroboams avatar
Ja, det går att leta efter raderade/saknade filer, du kan testa att googla data recovery för ett program. Antar att det är windows på både den nya och gamla datorn? Annars kan det bli problem.

Sätt också på så att dolda filer och mappar går att se, Windows kan lägga räddade filer i en dold mapp.
__________________
Senast redigerad av hieroboam 2018-06-16 kl. 11:03.
Citera
2018-06-16, 13:52
  #3
Medlem
sommarlovs avatar
Var den gamla datorn trasig eller var det hårddisken som krånglade?

Stor skillnad, om exempelvis nätagget var trasigt ska din disk vara intakt och allt ska ses, om du inte har krypterat den.

Var disken defekt behöver du proffshjälp...
Citera
2018-06-16, 14:31
  #4
Medlem
No-n-sences avatar
Gamla datorn vägrade starta upp trots alla åtgärder. Det enda jag inte vill göra eller prova var en fabriksåterställning då datan skulle förloras.

Har nu laddat ner ett program som hieroboam rekommenderade. Nu hittar den disken ifråga och håller på med en återställning sen drygt två timmar tillbaka. Ca fem timmar kvar men den uppdaterar tiden hela tiden och det blir nog längre. Det var ju närmare 1,5TB på den förra disken.

Vi får se efter det.
Citera
2018-06-17, 09:07
  #5
Medlem
No-n-sences avatar
Har tuggat igenom den gamla disken och det mesta verkar ha räddats. Däremot är det sådana mängder. Strax under 2TB så jag kommer antagligen köpa fulla versionen av programmet jag använde eftersom gratisvarianten har begränsningar på 500MB.
Citera
2018-06-17, 09:15
  #6
Medlem
Herkulesbigs avatar
Vad är programmets namn? är intresserad själv. Har samma problem med en låda. Fick köpa också en ny.
Kluddet fick jag efter Windows 10 hade uppdaterats. Fick inte igång datorn igen.
Citera
2018-06-19, 19:22
  #7
Medlem
No-n-sences avatar
Det mesta är räddat så vitt jag kan se. Tog lite tid att tugga sig igenom och lära sig programmet.

EaseUS Data Recovery heter programmet. Och det här var inte allt för svårt för mig som inte är någon hacker men en van brukare.

Håller nu på att gå igenom hårddisken till datorn före den och det går ännu smidigare. Men den är inte lika stor.
Citera
2018-06-21, 15:19
  #8
Medlem
No-n-sences avatar
Har börjat gå igenom de äldre hårddiskarna och de går snabbar. Mindre såklart.
Hur som helst så finns det sparat material i mappar på ena som jag inte kommer åt.
Kanske har varit lösenordsskyddade men har inte en chans att komma ihåg lösenordet.

Några tips.
Citera
2018-06-21, 22:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No-n-sence
Har börjat gå igenom de äldre hårddiskarna och de går snabbar. Mindre såklart.
Hur som helst så finns det sparat material i mappar på ena som jag inte kommer åt.
Kanske har varit lösenordsskyddade men har inte en chans att komma ihåg lösenordet.

Några tips.

Här har du några, https://answers.microsoft.com/en-us/...3-0913209c0d06
Citera
2018-06-24, 08:15
  #10
Medlem
Tack för info. När du räddat all data, så kanske det kan vara värt att försöka få igång den gamla datorn igenom om du installerar om Windows.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback