Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-18, 21:57
  #13
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Ett tips är ju annars att hyra ut lägenheten till veckopendlare. Dom brukar vilja bo måndag till fredag.

Det här lär vara betydligt enklare att få igenom. Vissa föreningar i innerstan vet jag är väldigt accepterande när det gäller andrahandsuthyrningar, inte minst föreningar som i sig har många veckopendlare och övernattningslägenheter i beståndet. Hade en chef som ägde lägenhet i en sån förening på Södermalm, de tillät i princip fri andrahandsuthyrning i de flesta former.

Annars är nog de flesta föreningar negativt inställda. Med många olika hyresgäster blir det knepigare att hantera störningar och eventuella saker som kan inträffa i lägenheten (vattenläckor etc.) och det kan förstås bli mycket spring i huset. Att en del AirBnB-uthyrningar har visat sig vara både tillfällen för popup-bordeller och porrfilmsinspelningar underlättar väl inte heller...
Citera
2018-06-18, 22:35
  #14
Medlem
Jag vet inte om TS väntar sig att det finns någon form av register på bfr som accepterar hotellrumsuthyrning. Detta borde airB&B-registret hålla ordning på.

Vi har haft några i vår förening som har jobbat med detta svart - fast då var det redan beslutat på extrastämma att det inte var tillåtet. En av bfr-medlemmarna bara struntade i det. Det var aldrig några problem med hyresgästerna - dessa var små grupper med turister och backpackare, som stannade några dagar till ngn vecka etc. Alla var trevliga och bullerfria, men lite skygga eftersom uthyraren hade varnat dem för att ta kontakt med husets invånare.

Jag tror att antalet bfr som tillåter dels 2-handsuthyrning, dels airb&b ökar. I synnerhet bfr med små lgh med låga eller obefintliga månadsavgifter. Detta drar till sig lägenhetsköpare som inte bor i lägenheterna utan som köper för att spekulera. Kan man då hyra ut under tiden - svindyrt per dygn, eller ngt mindre svindyrt permanent - så - varför inte. Utifrån ett doktrinärt kapitalistiskt perspektiv anses säkert förfarande bra och sunt.

Kolla t ex brf Tjärhovsgatan 21 Sthlm Sö. Bara pyttesmå lägenheter - har för mig runt 20-25 kvadratmeter i hela huset (gathus + gårdshus). Där är det numera tillåtet att hyra ut i 2-hand hur man vill. Detta har bidragit till att priserna på dessa små lägenheter har gått i taket. Äger man några av dessa små krypin, kan man säkert leva på avkastningen
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback