Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-16, 07:00
  #1
Medlem
Finns det någon som kan förklara för mej om jag över huvud taget kan få åka in i städer som Hamburg, Berlin, Hannover med en Volvo V70 Diesel. från 2008.
Jag vet inte vilken klass denna bil är i.
Kan man köpa tillstånd, eller är det helt kört?
Jag vill inte ha några rekomendationer på horhus etc. Bara info om bilens vara eller inte vara.
Jag letade på Motormännens hemsida, men dom hade oxå böjlat med ofoget att man måste vara betalande medlem.
Citera
2018-06-16, 07:41
  #2
Medlem
Din bil bör vara Euro 4 klassad. Du måste skaffa en tysk miljödekal, grön, att sätta på rutan.

Bilen får köras i gröna zoner men inte i blå som kräver Euro 5. Hamburg är ett problem, övriga städer skall gå bra nu i sommar.
Citera
2018-06-16, 10:31
  #3
Medlem
Du ska söka på Tyska sidor, inte på motormännen...

6Eur inkl porto. Ta ett foto på ditt registeringsbevis där miljöklass framgår och bifoga detta.
Du har 2005PM vilket är Euro4 (med partikelfilter), du kommer få en grön dekal.
https://www.berlin.de/labo/mobilitae...shop.85047.php
Citera
2018-06-16, 11:42
  #4
Medlem
Hamburg var visst inte något stort problem. Det är två gator som du inte får köra på: del av Max-Bauer-Straße och hela Stresemannstraße (blå zon)

Här hittar du kartor som visar var zonerna ligger https://www.umwelt-plakette.de/de/in...weltzonen.html
Citera
2018-06-17, 01:07
  #5
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter50
Finns det någon som kan förklara för mej om jag över huvud taget kan få åka in i städer som Hamburg, Berlin, Hannover med en Volvo V70 Diesel. från 2008.
Jag vet inte vilken klass denna bil är i.
Kan man köpa tillstånd, eller är det helt kört?
Jag vill inte ha några rekomendationer på horhus etc. Bara info om bilens vara eller inte vara.
Jag letade på Motormännens hemsida, men dom hade oxå böjlat med ofoget att man måste vara betalande medlem.

Du kan köpa ett miljömärke hos Dekra bilbesiktning här i sverige, med hjälp av ditt registeringsnummer ser de vilket miljömärke din bil är berätigad till.

En volvo diesel från 2008 bör med all sannolikhet vara berättigad till ett grönt märke, såvida den har partikelfilter, vilket jag tror volvo hade som standardutrustning 2008.

Med ett grönt miljömärke får du köra i Hannover och Berlin.
I Hamburg får också köra, - dock inte på max-brauer-alle, där gäller förbud för både euro 4 och euro 5 diesel!

Märket fäster du på vindrutans högra insida längst ner (alltså på passagerarsidan).

Bötesbelopp:
Kör du utan märke, eller om du kör med ett märke som inte uppfyller utsläppskraven (ex gult när det är krav på grönt) så ligger böterna på 80 euro / 800 kronor.
Dessutom kan du vara tvungen att bogsera ut bilen från miljözonen om du träffar på en polis på dåligt humör..

Om du kör på max-brauer-alle i Hamburg, så ligger böterna där på 25 euro / 250 kronor.
Här har polisen också meddelat att man kommer ha kontroller i juni månad!

En annan sak du ska tänka på är felparkering, speciellt i Hamburg kan felparkerade bilar ganska snabbt forslas bort. Och då bli det dyrt.
Att lösa ut en bortforslad bil i Hamburg kostar ungefär 3000 kronor!!!

Fartkameror är en annan sak som du bör ha i åtanke, tänk på att det är mycket vanligt med fartkameror i tyska städer, ofta är de också dolda, tex i bagagluckan på en passat kombi som står parkerad utmed gatan etc.
Det är helt enklet en jäkla massa fartkameror i Tyskland! - runt 5000 fasta fartkameror, plus 10-15.000 dolda/mobila farkameror används dagligen.
Det innebär att nästan 20.000 fartkameror är igång dagligen på det tyska vägnätet..
Mest i städerna, men även på landsvägar och på Autobahn.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2950729

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback