Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-06-16, 06:29
  #25
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecannotcola
Någon som kan förklara min systers märkliga beteende?

Hon kan GAPSKRATTA vid helt fel tillfälle.
Ex när en annan person gråter och söker stöd hos henne börjar hon istället skratta. Eller när någon berättar nåt hemskt som hänt dom. Jag förstår den där allmänna ”skadeglädjen” som visssa har men denna är inte samma! I hennes fall skrattar hon alltid vid extremt olämpliga tillfällen (som hon skäms enormt av och lider pga det här). När vår pappa låg inne på sjukhus började hon gapskratta när han skrek av smärta. När vår grannes 1 åriga dotter ramlade hårt och slog allvarligt i huvudet skrattade hon samtift som hon gjorde allt i sin värld för att hålla inne det med misslyckades gång på gång.
Vad tror ni det är? Någon förklaring?

Hon är 24 år gammal, normalbegåvad dvs ingen diagnos och heller inte autism. Socialt kompetent stor nätverk med ytliga vänner. Hjälp!

Många skrattar vid ångest och när de blir nervösa !
tror det är ett slags skydd.

Om du tex ser otäcka saker på Tvn , kanske krig, barn som ligger blodiga. Så e det lätt att skratta till .. Inte alltid, men någon gång så. Man skrattar inte åt det man ser, man skrattar till som en sköld, det blir för jobbigt att se helt enkelt.

Din syster vill hjälpa dej, men blir smått i panik och börjar flabba istället . Fråga henne varför ?
Hon kommer säkert svara som jag försökt förklara .
Citera
2018-06-16, 06:51
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecannotcola
Någon som kan förklara min systers märkliga beteende?

Hon kan GAPSKRATTA vid helt fel tillfälle.
Ex när en annan person gråter och söker stöd hos henne börjar hon istället skratta. Eller när någon berättar nåt hemskt som hänt dom. Jag förstår den där allmänna ”skadeglädjen” som visssa har men denna är inte samma! I hennes fall skrattar hon alltid vid extremt olämpliga tillfällen (som hon skäms enormt av och lider pga det här). När vår pappa låg inne på sjukhus började hon gapskratta när han skrek av smärta. När vår grannes 1 åriga dotter ramlade hårt och slog allvarligt i huvudet skrattade hon samtift som hon gjorde allt i sin värld för att hålla inne det med misslyckades gång på gång.
Vad tror ni det är? Någon förklaring?

Hon är 24 år gammal, normalbegåvad dvs ingen diagnos och heller inte autism. Socialt kompetent stor nätverk med ytliga vänner. Hjälp!

Psykologisk försvarsmekanism eller psykopati?
Citera
2018-06-16, 08:55
  #27
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Nervöst beteende.
Detta. Samt har inte nära till tårar. Kanske känslomässigt avstängd.
Citera
2018-06-16, 10:30
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecannotcola
Någon som kan förklara min systers märkliga beteende?

Hon kan GAPSKRATTA vid helt fel tillfälle.
Ex när en annan person gråter och söker stöd hos henne börjar hon istället skratta. Eller när någon berättar nåt hemskt som hänt dom. Jag förstår den där allmänna ”skadeglädjen” som visssa har men denna är inte samma! I hennes fall skrattar hon alltid vid extremt olämpliga tillfällen (som hon skäms enormt av och lider pga det här). När vår pappa låg inne på sjukhus började hon gapskratta när han skrek av smärta. När vår grannes 1 åriga dotter ramlade hårt och slog allvarligt i huvudet skrattade hon samtift som hon gjorde allt i sin värld för att hålla inne det med misslyckades gång på gång.
Vad tror ni det är? Någon förklaring?

Hon är 24 år gammal, normalbegåvad dvs ingen diagnos och heller inte autism. Socialt kompetent stor nätverk med ytliga vänner. Hjälp!

Hmmm....
Ett "glapp" mellan känslor och handling är vanligt vid schizofreni. Eller så har din syster helt enkelt svårt att visa att hon blir ledsen... Jag känner igen det lite på mig själv, men jag vet idag att jag skrattade åt tragiska saker eftersom mina föräldrar slog mig så fort jag visade "negativa" känslor. Jag blev hämmad av det och till slut så skrattade jag åt saker som inte alls var roliga...
Citera
2018-06-18, 02:00
  #29
Medlem
Schizofreni Fyfan vad läskigt! Hoppas verkligen inte det!
Citera
2018-06-18, 05:25
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecannotcola
Schizofreni Fyfan vad läskigt! Hoppas verkligen inte det!
Schizofreni är inte så läskigt som det låter och det har inget med multipla personlighetstyper att göra som många verkar tro. Det är faktiskt ganska najs tycker många då dem slipper jobba för dem anses av psykiatrin vara "för sjuka för att arbeta"
__________________
Senast redigerad av Maxjohan1983 2018-06-18 kl. 05:29.
Citera
2018-06-18, 05:37
  #31
Medlem
9rxs avatar
Vem är det som säger att hon blir ledsen då?? Hon kanske tycker det är genuint roligt??? Det kanske är en psykopat? Eller så är hon jävligt omogen. Jag tycker det låter som en blandning.
Citera
2018-06-21, 23:24
  #32
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Flyttar tråden till ett mer passande delforum.

Psykologi: allmänt ——-> Psykisk hälsa

/Mod
Citera
2019-04-11, 00:53
  #33
Medlem
Idag började hon GAPSKRATTA när en vän berättade att hans pappa gått bort. Hon skämdes oerhört och jag får på riktigt ont i hela själen. Vill så gärna hjälpa men hon skulle aldrig självmant söka hjälp för detta. Vad göra nu? Hjälp!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback