• 3
  • 4
2018-06-18, 00:41
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IRME
Jag har klarat mig p 800 spnn ver 3 mnader p det stt jag beskriver - visserligen ca 5 r sedan nu s priser har ju gtt upp, men det r ett kortare intervall. Jag tycker man ska angripa TS fr hans offermentalitet - ja, det hr mste ju liksom bara g och d mste man frska s mycket man kan.

Du vet ju inte vad du pratar om - willy (Se willy.se) har 800g rda linser fr 18:50. pintobnor 800g 23:50 . jag r helt vertygad om att ica maxi har liknande fr kanske ngon krona i skillnad. Det r inte dyrt och det tillsammans rcker ju i minst tv veckor. Mortter och lk brukar ju vara ca 10kr kilo eller billigare (visst lk r ngot billigare men du blir mttare p mortter, rdbetor, eller vad det kan vara, blir lite trkigt med samma saker ocks s man behver ju variera lite), Potatis r nog JTTEBILLIG nu kring midsommar, 5kg fr 1krona r ju inte ovanligt under frskpotatisssongen s hll utkik.

Jag har sagt vad som r billigt - det rcker lnge men man vill ju sklart variera sig efter smak sjlv. Min pong r att rotfrukter, kl, lk, linser och bnor r svinbilligt, men visst r man van att tycka att lasagne(!!!) r billigt fr man vl sig en tankestllare hoppas jag. Fr 500 har du absolut fr 6 veckor fr en person, sen kan man lyxa med lite matgrdde eller vad man nu vill ha fr att gra grytor eller gratnger.

Det blir billigt om man lagar frn grund med billiga rvaror som du beskriver.
Finns de som gr det frivilligt, kallas veganer.
Citera
2018-06-18, 04:38
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramhuvud
Hej hej!En kort historia. Ja, jag vet att mnga har det vrre men knner mig jvligt i less och slut p den hr situationen. Avslutade en utbildning tidigare i juni vilket innebar reducerat CSN d juni inte klassas som hel skolmnad. Det blev inte speciellt mnga slantar direkt. Efter det s fick jag min skatteterbring och insg direkt att det hr inte kommer hlla.

Jag har betat av s mycket jag kan och jag har jobb frn och med Juli men har nd tv fakturor kvar, en frn sjukhusvistelse och en skolrelaterad. Hade jag betalat av alla samtidigt hade jag inte haft ett re kvar
Nu till min frga, hur fan verlever man 6 veckor p 900spnn? Jag har inte speciellt mycket jag kan slja och frhoppnigsvis blir jag intagen till hgskola i hsten och hller jag mig i alla fall ver ytan med hjlp av CSN.Jag har ssongsjobb vilket lter mig betala av skulderna och jag har inte kronofogden efter mig efter som ingen av fakturorna har passerat sista inbetalningsdatum

Har ni ngra tips? Jag har ingen bil (lite drfr jag ska jobba, s jag kan ta krkort) s sysselsttning i motorfordon gr tyvrr bort.

r det bara g in nrmsta butik och frga om anstllning?
Citat:
Ursprungligen postat av Ramhuvud
Har varit i liknande sits frr (nej jag pundar inte) dr jag fick alldeles frlite skatteterbring fr att klara mig tills jag brjade jobba.

Brjar jag jobba 1:juli s fr jag allts inte den lnen fr i augusti? MEN VAFAN! Om jag kommer in p hgskolan s har jag ju min frsta utbetalning frn CSN i samma veva dr. S juni och juli r fattigmnader fr studerande antar jag?...Jag ber om urskt, blev lite frusterad dr.

Om jag ska vnda mig till socialen ekonomi (ven jag har betalat skatt i cirkus 10 r, inte bara pronen), vnder jag mig d till mitt lokala soc? Krver de 3 mnaderes uttag eller rcker det med att frklara situationen?

Tack Mamma och Pappa-flashback som ger mig de rd som mina riktiga frldrar aldrig riktigt brydde sig om att upplysa mig om
Det r givetvis inte FB som avgr nr din ln utbetalas, det gr arbetsgivaren. S ett klurigt drag kan ju vara att frga arbetsgivaren...

Hr r lnk till ett inlgg jag skrev i en annan trd, med tips hur man sparar pengar nr man ska f tag p mat billigt.
(FB) Problem med pengar och mat hur lsa?

I vrigt r mina tips fljande:
- Prata med studentkren om du r med i sdan. Dom brukar erbjuda mjlighet fr studenter att lna pengar.
- Underskatta inte pantburkarna. Det kommer kastas vldigt mycket burkar i papperskorgar, i trottoarkanter och p diverse offentliga grsytor under midsommarhelgen. Om du beger dig ut med cykel och psar torsdag, fredag, lrdag kvll samt fredag, lrdag och sndag morgon lr du f ihop en hel del.
Citera
2018-06-18, 08:32
Medlem
IRMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Det blir billigt om man lagar frn grund med billiga rvaror som du beskriver.
Finns de som gr det frivilligt, kallas veganer.

Och dessa personer ter ju faktiskt rtt nyttigt - visst, kan vara vissa proteiner man saknar, men det r inget som man mrker ver en 6 veckors period. Jag menar det finns ju folk som fastar en sn hr period och klarar jobb!

( och man kan skert ha rd att kpa sista datumet bacon eller ngot snt)

Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
r du sker p att TS frldrar betalat skatt fr att de ftt fram en efterbliven unge som inte kan planera sitt liveller ens har ett bas koncept om hur samhllet fungerar?
Verkar konstigt.
Allts nu r jag ocks ganska kritiskt mot att g till soc - men frsker TS verkligen lsa det hr genom att bita i det sura pplet och det sen helt enkelt inte gr, d tycker jag man rimligen kan g till soc (drfr finns dem). Men de finns inte fr att alla 'har rtt att ta lasagne' eller ngot snt nonsens.

Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
- Prata med studentkren om du r med i sdan. Dom brukar erbjuda mjlighet fr studenter att lna pengar.
Smart - i Uppsala tror jag de (och nationerna har ocks liknande tror jag) ett ln fr 3000, (tminstone var det s frut) i princip garanterat fr studenter som krisar.
Senast redigerad av IRME 2018-06-18 kl. 08:43.
Citera
2018-06-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Du blir inte mtt p lk och potatis. Aldrig. Utan man behver protein! Saftiga kttbitar mellan varven! Annars gr en under.

Som sagt linser lk och potatis mttar.
Nyttig mat dessutom. Komplettera med lite mer grnt s blir det riktigt bra.

gg r ocks riktigt nice.
Citera
2018-06-20, 18:52
Medlem
Potatis r gratis just nu, ICA maxi hr hade fr 0,01 kr kg. Du klarar dig p 900 kr ven om det blir jvligt trkigt
Citera
2018-06-20, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Som sagt linser lk och potatis mttar.
Nyttig mat dessutom. Komplettera med lite mer grnt s blir det riktigt bra.

gg r ocks riktigt nice.
Lk och potatismtter inte alls fr mig. Senast jag gjorde storkastrull lksoppa hade jag i lk, potatis, mortter och sjlvfallet buljong. Det r mycket gott men jag blev inte alls mtt av det. Har du prvat en saftig kttbit? Det r ngot med ktt som gr att det mttar i vrldsklass.

Ra gg r gott och gr snabbt att halsa ner.
Citera
2018-06-20, 19:31
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxjohan1983
Du blir inte mtt p lk och potatis. Aldrig. Utan man behver protein! Saftiga kttbitar mellan varven! Annars gr en under.

Nej.

Visst behver du protein lngsiktigt, men 6 veckor r ingen tid fr en mnniska.

Och visst blir man mtt p potatis och liknande.

Varfr folk fresprkar lk frstr jag inte. Svrt att ta ett kilo kokt lk med ketchup....

En rejl portion potatis med brunss r det dremot inte svrt att klmma i sig. Och nog blir man mtt. (Men det r ingen bodybuilderkost, men vad gr det under en s begrnsad tid?)

Potatis och ris ska huvuddelen av energin komma frn om man vill komma undan billigt. Och rter.
Sen ngot litet till efter plnbok.
Grnsaker, svamp, ktt, eller whatever.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här