Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-15, 19:45
  #1
Medlem
Alla former av avdrag är egentligen en skattesänkning för den enskilde individen. Varför krånglar vi till det i Sverige? Är det gammalt sosseritänk som ligger till grund för det? Skattesänkningar är djävulen själv men att göra avdrag, då kan man minsann "lura staten" och få tillbaka?

Det bör vara många gånger mer effektivt att enbart sänka skatterna rakt av på ett bräde och låta människor behålla mer av sina pengar att göra vad de vill med.
Citera
2018-06-15, 19:50
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cap
Alla former av avdrag är egentligen en skattesänkning för den enskilde individen. Varför krånglar vi till det i Sverige? Är det gammalt sosseritänk som ligger till grund för det? Skattesänkningar är djävulen själv men att göra avdrag, då kan man minsann "lura staten" och få tillbaka?

Det bör vara många gånger mer effektivt att enbart sänka skatterna rakt av på ett bräde och låta människor behålla mer av sina pengar att göra vad de vill med.

Varför ska inte jag få göra avdrag för mina resor till arbetet?

Varför ska skatten sänkas för den som går 100 meter till jobbet medan jag lägger 30 papp om året?

Snacka om orättvisa.
Citera
2018-06-15, 19:59
  #3
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Ränteavdragen får gärna fasas ut för min del, några procentenheters minskning per år tills de är helt borta.

Men avdrag för intäkternas förvärvande som till exempel resor till och från arbetet är väl självklart att det måste finnas kvar.
Citera
2018-06-15, 20:14
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför ska inte jag få göra avdrag för mina resor till arbetet?

Varför ska skatten sänkas för den som går 100 meter till jobbet medan jag lägger 30 papp om året?

Snacka om orättvisa.

Det är en rättvisefråga?

Var slutar den?

I ditt jobbscenario, varför har den ena 100m till jobbet och du har flera mil?(förstår att du menar bilkostnader). Bor du på landet och har minuter till skogen och den andra bor i betongen? Då bör rimligen den som bor i stan få göra skogsavdrag, den individen måste ju bekosta resor för flera tusen för att ta sig till skogen. Du bör ju även då få göra "butiker i stan avdrag" då du måste åka inåt för att njuta samma utbud som centralbon.

Det jag menar är att vi alla gör olika val i livet och livet blir aldrig rättvist.
Citera
2018-06-15, 20:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Ränteavdragen får gärna fasas ut för min del, några procentenheters minskning per år tills de är helt borta.

Men avdrag för intäkternas förvärvande som till exempel resor till och från arbetet är väl självklart att det måste finnas kvar.

Varför är det en självklarhet?
Citera
2018-06-15, 20:44
  #6
Medlem
PierreTanguys avatar
Visst skulle skatten kunna sänkas för alla med något snitt men tanken med att tillåta specifika avdrag är snarare att uppmuntra vissa typer av beteende i samhället
Citera
2018-06-15, 21:09
  #7
Medlem
Unizeros avatar
Att sänka skatterna skulle även minska byråkratin.
Minskad byråkrati = mindre slöseri med skattepengar.
Ser relativt få fördelar med avdrag.
Citera
2018-06-15, 22:08
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Visst skulle skatten kunna sänkas för alla med något snitt men tanken med att tillåta specifika avdrag är snarare att uppmuntra vissa typer av beteende i samhället

Ja, och det är verkligen fiffigt att uppmuntra bilkörning och dubbla boenden, ligger i tiden med tanke på miljö och bostadsbrist.

Jag tycker att jag borde få sänkt skatt när jag räddar luften varje dag genom att cykla och bara bo på ett ställe.
Citera
2018-06-15, 23:48
  #9
Medlem
Med vissa avdrag, såsom exempelvis resor till arbetet så kan man resonera så här:

Är det rimligt att du ska behöva skatta för den delen av din inkomst som du måste lägga ut för att kunna jobba?
Citera
2018-06-16, 06:44
  #10
Medlem
Avdrag är i grunden till för de rika och skatter är till för att de fattigare och framförallt medelklass skall betala välfärden.
Citera
2018-06-16, 08:10
  #11
Medlem
Christopher.s avatar
Varför ska den som inte nyttjar kollektivtrafik betala för de som gör det. Varför ska de som inte ha barn betala för skolgången åt de som har barn. Skattesystemet har ingen rättvisa någonstans. Många förlorar på nuvarande system, vissa vinner. Skattesystemet är inte tänkt att ha någon rättvisa någonstans. Utan är politiskt motiverat.
Citera
2018-06-16, 08:23
  #12
Medlem
rostigamazons avatar
Regeringen ska alltid lösa allt med bidrag och avdrag, inte så konstigt att vi har världens högsta skattetryck.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback