Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-15, 17:48
  #1
Medlem
tussebuss avatar
Denna tråd kanske finns med redan och då får moderator plocka bort eller lägga inlägget där det passar bättre!

Fick min första panikångestattack 1995 och hamnade på psykakuten.
Där fick jag för första gången Xanor för att lugna mej då jag trodde jag fått en hjärtinfarkt eller något.
Har nu käkat Xanor depot sedan dess och vill sluta. Äter 0,5 mg gånger2-3. Det har funkat bra.
Nu är det ju tyvärr så att läkare blir mer och mer restriktiva med att skriva ut benzo.
Försöker nu sluta på egen hand och är nere på 0,5 mg gånger max 2/dag.
Det har funkat jättebra ända tills denna veckan.
Ångesten blir bara värre och värre och jag förstår att det är utsättningssymptom som är orsaken.
Kan knappt åka till affären och handla längre. Men tvingar mej själv.
Jag började trappa ner för ca 1 månad sen. Har jag gått för fort fram och har någon något bra tips för att det ska gå lättare?
Snälla - inga spydiga kommentarer😢
Citera
2018-06-15, 17:55
  #2
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Bensodiazepiner --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2018-06-15, 18:56
  #3
Medlem
Buttersss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tussebus
Denna tråd kanske finns med redan och då får moderator plocka bort eller lägga inlägget där det passar bättre!

Fick min första panikångestattack 1995 och hamnade på psykakuten.
Där fick jag för första gången Xanor för att lugna mej då jag trodde jag fått en hjärtinfarkt eller något.
Har nu käkat Xanor depot sedan dess och vill sluta. Äter 0,5 mg gånger2-3. Det har funkat bra.
Nu är det ju tyvärr så att läkare blir mer och mer restriktiva med att skriva ut benzo.
Försöker nu sluta på egen hand och är nere på 0,5 mg gånger max 2/dag.
Det har funkat jättebra ända tills denna veckan.
Ångesten blir bara värre och värre och jag förstår att det är utsättningssymptom som är orsaken.
Kan knappt åka till affären och handla längre. Men tvingar mej själv.
Jag började trappa ner för ca 1 månad sen. Har jag gått för fort fram och har någon något bra tips för att det ska gå lättare?
Snälla - inga spydiga kommentarer😢

För att förtydliga har du alltså ätit xanor varje dag i 23 år. Det är väldigt lång tid och måste skötas professionellt. Rekommenderar att du rådfrågar med din doktor och inte göra detta på egen hand, där finns många risker.

Du kan börja med att läsa Ashtons Manual som du finner i länken nedanför. Det är såklart fullt möjligt för dig att komma ur det. Be din doktor att skriva ut Stesolid (diazepam) till dig istället som finns i 5mg och 10mg. Har för mig att 0,5mg alprazolam motsvarar 10mg diazepam. Bytar du till stesolid kan du alltså trappa ner det enklare och med hjälp av denna manual.

https://www.psyke.nu/ashtons-manual

All lycka till
__________________
Senast redigerad av Butterss 2018-06-15 kl. 19:05.
Citera
2018-06-15, 21:27
  #4
Medlem
tussebuss avatar
Tack snälla🤗
Citera
2018-06-15, 22:23
  #5
Medlem
Bra tips du har fått, håller helt med!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback