• 1
  • 2
2018-06-15, 12:38
Medlem
Tjena FB, som rubriken lyder är jag 16 år och vill in i aktiemarknaden. Jag har redan aktier från mina föräldrar och har egen erfarenhet av Forex-marknaden men jag vill in mer långsiktigt. Planen är att dra in 40% av mitt studiebidrag alltså runt 1000kr per månad in i aktier, ja jag är medveten om att det är mycket lite. Jag kommer även jobba och hoppas kunna investera minst 15000 per år.

Nu då, till aktierna, har kollat efter aktier med bra kurs och bra utdelning eftersom utdelning ger en "säker" vinst (ifall aktiens värde inte sjunker mycket)
Hittade en aktie som ger en utdelning på 12.2% per år, vilket är väldigt bra eftersom det är mer än vad jag förväntar mig att få ut ur någon aktie

Tankar? Tips? Råd?

Allt uppskattas!
Mvh Elias
Citera
2018-06-15, 12:43
Medlem
Det är bra att börja spara så tidigt i livet som möjligt.
Mitt tips är att läsa lite böcker och bloggar och information kring aktiesparande, läs på innan och försök hitta en strategi som passar dig.
Skaffa dig information innan så kommer det antagligen att kunna gå bra, jaga inte klipp skaffa en strategi.

Lycka till.
Citera
2018-06-15, 12:47
Medlem
Läs på först!

12.2 % låter orimligt högt, antar att det är en högriskaktie.

Rekommenderar att du börjar med fondsparande så sänker du risken tills du har mer kunskap. Kolla t.ex. https://rikatillsammans.se/fondportf...-fondportfolj/. Om du vill ha högre risk så sänk andel % i räntefonderna och öka i andra.

Välkommen åter om 2 år, lycka till med sparandet.
Citera
2018-06-15, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Det är bra att börja spara så tidigt i livet som möjligt.
Mitt tips är att läsa lite böcker och bloggar och information kring aktiesparande, läs på innan och försök hitta en strategi som passar dig.
Skaffa dig information innan så kommer det antagligen att kunna gå bra, jaga inte klipp skaffa en strategi.

Lycka till.

Hej tack för svaret!
Gillar att lyssna på ljudböcker och har lyssnat på 2st nu om aktier de heter: "Aktier - 3 steg till ekonomiskt oberoende" och "såhär blir du miljonär i hängmattan" de har varit väldigt bra och lärorika, rekommenderar du några böcker själv?
Citera
2018-06-15, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qeliasq
Hej tack för svaret!
Gillar att lyssna på ljudböcker och har lyssnat på 2st nu om aktier de heter: "Aktier - 3 steg till ekonomiskt oberoende" och "såhär blir du miljonär i hängmattan" de har varit väldigt bra och lärorika, rekommenderar du några böcker själv?

Jag gillar ju Marcus Hernhag, tycker att han skriver på ett bra sätt för nybörjaren om man är ute efter en utdelningsstrategi.

I övrigt har jag inga bra tips tyvärr, men läser du runt på lite ekonomibloggar så kan du nog få lite tips.
Citera
2018-06-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-Mo
Läs på först!

12.2 % låter orimligt högt, antar att det är en högriskaktie.

Rekommenderar att du börjar med fondsparande så sänker du risken tills du har mer kunskap. Kolla t.ex. https://rikatillsammans.se/fondportf...-fondportfolj/. Om du vill ha högre risk så sänk andel % i räntefonderna och öka i andra.

Välkommen åter om 2 år, lycka till med sparandet.

Tack för svaret!
Ja 12.2% låter väldigt högt, tror snittet för utdelning vad jag har sett är runt 2-3% därför fångade det min blick. Problemet jag ser med fonder är att jag måste betala avgift för att ha den (läste det iaf), tänkte därför om man lägger på större företag och sprider ut pengarna över olika typer av företag och fler olika aktier så minimerar jag risken? Rätta mig gärna om jag har fel, är ganska ny till aktier!
Citera
2018-06-15, 13:07
Medlem
Citat:
Tack för svaret!
Ja 12.2% låter väldigt högt, tror snittet för utdelning vad jag har sett är runt 2-3% därför fångade det min blick. Problemet jag ser med fonder är att jag måste betala avgift för att ha den (läste det iaf), tänkte därför om man lägger på större företag och sprider ut pengarna över olika typer av företag och fler olika aktier så minimerar jag risken? Rätta mig gärna om jag har fel, är ganska ny till aktier!

Absolut, men då behöver du minst 6-7 branscher och 15-20 aktier imo. Du betalar iofs även här en liten summa i courtage (avgift för köp och sälj av aktier)

En enda aktie kan dock kosta drygt 500 kr (t.ex. hexagon), vilket gör att det tar ett bra tag innan du har råd med en lämplig riskspridning.

I fonder kan du månadsspara mindre summor, t.ex. 100 kr eller 200 kr och det blir automatiskt en riskspridning.
Citera
2018-06-15, 13:09
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Tack för svaret!

Hej!

Tänk på att utdelningsprocenten oftast är beräknad på förra årets utdelning. Om utdelningen är 12.2 % räknar marknaden med att utdelningen kommer sänkas kraftigt i framtiden. Vilket bolag rör det sig om?

Titta även på Avanza Zero som är en indexfond helt utan kostnader eller avgifter. Även nordnet har någon liknande variant tror jag.

Ska du sprida dina innehav på 10+ aktier blir courtaget en ganska stor procentuell kostnad med tanke på ditt sparbelopp.
Citera
2018-06-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hej!

Tänk på att utdelningsprocenten oftast är beräknad på förra årets utdelning. Om utdelningen är 12.2 % räknar marknaden med att utdelningen kommer sänkas kraftigt i framtiden. Vilket bolag rör det sig om?

Titta även på Avanza Zero som är en indexfond helt utan kostnader eller avgifter. Även nordnet har någon liknande variant tror jag.

Ska du sprida dina innehav på 10+ aktier blir courtaget en ganska stor procentuell kostnad med tanke på ditt sparbelopp.

Hej!
Bolaget jag hittade var Hancap Pref A, hur jag kom fram med 12.2% är såhär. Dom delar ut 0.87kr per aktie per kvartal. Varje år blir det då 3.48kr per aktie som ligger på 30.50kr (5.26%+ idag) alltså runt 12%. Om denna uträkning är fel, rätta mig gärna!
Citera
2018-06-15, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-Mo
Absolut, men då behöver du minst 6-7 branscher och 15-20 aktier imo. Du betalar iofs även här en liten summa i courtage (avgift för köp och sälj av aktier)

En enda aktie kan dock kosta drygt 500 kr (t.ex. hexagon), vilket gör att det tar ett bra tag innan du har råd med en lämplig riskspridning.

I fonder kan du månadsspara mindre summor, t.ex. 100 kr eller 200 kr och det blir automatiskt en riskspridning.

Tack för infon, fårmkolla över lite mer på fonder och kanske mixa lite mellan fonder ovhbaktier ovh försöka få en stor risk spridning tack!
Citera
2018-06-15, 14:32
Medlem
Forzos avatar
Jättebra att du vill börja spara fast du är så ung, ju tidigare desto bättre! Tyvärr innebär din ålder att du snart kommer bli avstängd härifrån då det är 18-årsgräns. Men jag hoppas du kommer in och läser ändå

En klassisk långsiktig utdelningsportfölj går ut på att under lång tid ge en stabil avkastning. Av den anledningen brukar man vilja ha stabila bolag som historiskt alltid höjt (eller åtminstone aldrig sänkt) sin utdelning. På engelska brukar de kallas Dividend aristocrats.

Jag har aldrig hört talas om Hancap innan men gjorde en snabb koll på Avanza och Placera och det verkar vara en väldigt riskfylld investering. Extra årsstämma, prat om inställd utdelning, inlösen av preffar, oseriös styrelse osv. Det tyder på att bolaget är allt annat än stabilt.

Som många andra skulle jag också föreslå att du börjar månadsspara i fonder. Läs igenom rikatillsammans! När du sen byggt upp ett lite större kapital och fått mer kunskap kan du gå över till aktier.
Citera
2018-06-15, 14:47
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej!
Bolaget jag hittade var Hancap Pref A, hur jag kom fram med 12.2% är såhär. Dom delar ut 0.87kr per aktie per kvartal. Varje år blir det då 3.48kr per aktie som ligger på 30.50kr (5.26%+ idag) alltså runt 12%. Om denna uträkning är fel, rätta mig gärna!

Det verkar stämma bra det. Det är dock en (preferens)aktie med hög risk, det måste man vara medveten om. Se ex http://z2036.blogspot.com/2017/08/ha...ingsfalla.html
Årsredovisningarna är inte jättemunter läsning: http://www.hancap.se/investor-relati...lla-rapporter/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in