Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-15, 11:31
  #1
Medlem
Hej. Jag går i tankarna på att införskaffa en Airbrush men jag har några frågor. Jag målar miniatyrer (Games Workshop osv) så det är en sån jag behöver.

Jag har hundratals akrylfärger, mest Army Painter. Funkar dom i en airbrush eller måste jag köpa en helt ny uppsättning med airbrush-färger?

Är den jobbig att göra ren? Om man vill byta färg så måste den väl diskas eller tvättas ur?

Och till sist det som är min största fundering. Vad behöver man för kringutrustning? Här har jag hört många olika bud. En del har sagt att det är bara att måla på köksbordet. Andra menar att man måste ha en andningsmask så man inte drar i sig aerosolerna. Sen har jag hört en del som går så långt och säger att man måste måla i ett dragskåp och bygga ett litet utblås till ventilationen.

Hur ”farligt” är det att stå och dra i sig airbrushfärg? Jag har ju inte mask på mig när jag sprayar mina figurer men å andra sidan gör jag det utomhus.

Har ni några tips och råd? Gärna på något konkret som jag kan köpa också eller någon bra sida att beställa ifrån (Beror dock på hur pass omständigt det är att pyssla med, om jag måste köpa om all färg osv. Men jag är riktigt sugen).
Citera
2018-06-15, 11:42
  #2
Medlem
Tumregeln är att luktar det gott så är det bra för dig. Precis som med bensin.
Nä jag vet inte
Citera
2018-06-15, 11:50
  #3
Medlem
WGASs avatar
Det är INTE nyttigt att andas in färgdimma, använd mask. Sen vet jag inte hur lämpligt det är att använda airbrush till just ditt ändamål. De är jobbiga att rengöra och jag kan tänka mig att de är mer lämpliga för lite större ytor. Dock värt att pröva. Du lär förtunna färgen så den är ungefär lika tjock som mjölk. Lycka till
Citera
2018-06-15, 11:52
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Hur ”farligt” är det att stå och dra i sig airbrushfärg? .

Jävligt dåligt om man gör det för ofta eller för länge.
Inte farligt alls om man gör det några sekunder vartannat år.

Hur långt är ett snöre så att säga? Jättesvårt att sätta något värde på hälsovådligheten.
Citera
2018-06-15, 12:18
  #5
Medlem
Hej,
Köp en airbruch i ca .1500 kronors klassen. Jag köpte min från England och den är grymma. Ska se om jag kan hitta vilket märke när jag kommer hem.

Jag kör både färger för airbrush och gws, armypainters med flera vanliga färger och späder ut med airbrush thinner. Det tar ett tag att lära sig konsistensen och i början blir det lite montering upp och ner för att ta bort stopp.

Köp rengöringsmedel speciellt för airbrush som du bara sprutar igenom.

Jag körde mest i köket under fläkten utan mask.men efter ett tag såg man att färgen kom på väggarna. Kör ventilerat och ta en sådan vit ansiktsmask som japaner har. Det räcker.

Det tar ett bra tag att lära sig skillsen så ge inte upp i början.
Citera
2018-06-16, 09:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Hej,
Köp en airbruch i ca .1500 kronors klassen. Jag köpte min från England och den är grymma. Ska se om jag kan hitta vilket märke när jag kommer hem.

Jag kör både färger för airbrush och gws, armypainters med flera vanliga färger och späder ut med airbrush thinner. Det tar ett tag att lära sig konsistensen och i början blir det lite montering upp och ner för att ta bort stopp.

Köp rengöringsmedel speciellt för airbrush som du bara sprutar igenom.

Jag körde mest i köket under fläkten utan mask.men efter ett tag såg man att färgen kom på väggarna. Kör ventilerat och ta en sådan vit ansiktsmask som japaner har. Det räcker.

Det tar ett bra tag att lära sig skillsen så ge inte upp i början.

Ja vore kul om du skrev ut vad du använder. Har inte en blekaste aning om vad man ska skaffa. Men vill ju ha något hyfsat bra, inte det billigaste man kan hitta på Biltema. När du skriver "kör ventilerat" har du köpt ett sånt där litet portabelt bås med utblås då eller?
Citera
2018-06-16, 09:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dung.Beetle.Knight
Ja vore kul om du skrev ut vad du använder. Har inte en blekaste aning om vad man ska skaffa. Men vill ju ha något hyfsat bra, inte det billigaste man kan hitta på Biltema. När du skriver "kör ventilerat" har du köpt ett sånt där litet portabelt bås med utblås då eller?

Jag körde mest under köksfläkten med fönstret öppet; efter ett tag satte jag kartong som ett u runt spishällen så att färgen inte skulle komma på kaklet eller köksbänken och då såklart en kartongbit på hällen så att där inte blev fullt ned färg. Gick bra. Sprejar man ofta och mycket kanske ett hobbyn eller ngt kan vara bra.
Citera
2018-06-16, 10:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Jag körde mest under köksfläkten med fönstret öppet; efter ett tag satte jag kartong som ett u runt spishällen så att färgen inte skulle komma på kaklet eller köksbänken och då såklart en kartongbit på hällen så att där inte blev fullt ned färg. Gick bra. Sprejar man ofta och mycket kanske ett hobbyn eller ngt kan vara bra.

Ah smart. Med familj i huset är det dock ingen smidig placering för mig Ska kolla runt efter ett dragskåp eller något annat bra alternativ. Vill inte sitta och spraya rakt upp och ner i mitt kombinerade brädspel/datorrum i alla fall.

Dock kan det nog bli en dyr historia allt som allt :/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback