Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-15, 11:24
  #1
Medlem
Ursäkta Sir,

Hur bildas ammoniak i våra kropp? Hur känner man att ammoniak är för hög?
Tack så mycket för någon kan svara pa denna
Citera
2018-06-15, 11:41
  #2
Medlem
Mintafs avatar
Det bildas för att bryta ner protein.

Citat:
Ammoniak bildas i kroppen, som regel i form av ammoniumjoner (NH4+), genom nedbrytning av proteiner och andra ämnen som innehåller kväve. Bildandet av ammoniak är beroende av bl a rätt pH-värde. Eftersom ammoniak är något skadligt för kroppen ombildar enzymer det i normalfallet snabbt till urea huvudsakligen i levern.[2] Vid sjukdomar kan ammoniakhalten i blodet vara för hög (hyperammonemi).
- Wikipedia
Citera
2018-06-15, 11:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Det bildas för att bryta ner protein.

- Wikipedia


Vad skriver du här? Jag förstår inte att du bara kopierar och klistra in utan att förklara.
Citera
2018-06-15, 11:54
  #4
Medlem
Mintafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocksten7
Vad skriver du här? Jag förstår inte att du bara kopierar och klistra in utan att förklara.

Va? Det är ju bara läsa citatet jag klistrade in?
Citera
2018-06-15, 11:56
  #5
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stocksten7
Vad skriver du här? Jag förstår inte att du bara kopierar och klistra in utan att förklara.

Han menar att källan till citatet är wikipedia.
Citera
2018-06-15, 18:40
  #6
Medlem
Hyperammonemi kan ha ett antal orsaker, främst olika genetiska defekter, och kan i svårare fall ge mycket allvarliga effekter, inklusive s.k. leverkoma.
Citera
2018-06-16, 15:04
  #7
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mintaf
Det bildas för att bryta ner protein.

- Wikipedia
Nä, det bildas inte för att bryta ner protein. För att bryta ner protein har vi magsyran (saltsyra) och enzymer (proteas). Ammoniak bildas som en biprodukt från nedbrytningen av protein.
Citera
2018-06-17, 12:23
  #8
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Proteiner och DNA består av aminosyror.
Där ordet amino kommer av att en modifierad ammoniak-molekyl är inlänkad i en molekyl eller kedja.

Med ledning av det borde det vara enkelt att räkna ut var ammoniaken kommer ifrån.

Ren Ammoniak stinker.
Och ett tydligt tecken på ammoniak borde vara att man stinker ammoniak.
Googla på lukt av ammoniak ?
Citera
2018-06-22, 08:56
  #9
Medlem
DocXs avatar
Som skrivet: ammoniak bildas vid nedbrytning av proteiner. Du behöver inte gå omkring och oroa dig för att ha för hög ammoniaknivå i kroppen om du inte har en allvarlig lever- eller njursjukdom. Så släng glatt bort den alternativmedicinska pamflett/vän/länksamling som fått in dig på det spåret (låt mig gissa: de vill kränga något preparat eller metod som skall ta bort allt farligt ammoniak ur kroppen, tillsammans med andra odefinierade "slaggprodukter").

Ureacykeln nämndes också ovan. Den är alltså ett slags kemiskt kretslopp som kroppen använder sig av för att neutralisera ammoniak. Den händer i levern, och levern har en hejdundrande överkapacitet. Det betyder att du kan förlora mer än halva levern och fortfarande ha en tillräcklig funktion för att ta hand om gifter i kroppen. Här är ureacykeln: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ureacykeln.

Urean utsöndras sedan genom njurarna i form av urin. Och även njurarna kan du ju som bekant klara dig med hälften av.
Citera
2018-08-08, 13:02
  #10
Medlem
Finns det något vanligt i hemmet som man kan testa om vatten innehåller låga värden ammoniak?

Håller på att starta upp ett saltvattenakvarium och är bara på dag 3 och orkar inte köpa ytterligare ett test pga min otålighet Testade precis för nitrit vilket inte oväntat visade noll, men hade varit intressant att se om ammoniak hunnits bildas.
Citera
2018-08-09, 00:08
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Finns det något vanligt i hemmet som man kan testa om vatten innehåller låga värden ammoniak?

Håller på att starta upp ett saltvattenakvarium och är bara på dag 3 och orkar inte köpa ytterligare ett test pga min otålighet Testade precis för nitrit vilket inte oväntat visade noll, men hade varit intressant att se om ammoniak hunnits bildas.
Förutom näsan som kanske inte räcker för att upptäcka den halt du är intresserad av så tror jag inte det utan det är något för ändamålet avsett analysverktyg som krävs.
Citera
2018-08-09, 21:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Finns det något vanligt i hemmet som man kan testa om vatten innehåller låga värden ammoniak?

Håller på att starta upp ett saltvattenakvarium och är bara på dag 3 och orkar inte köpa ytterligare ett test pga min otålighet Testade precis för nitrit vilket inte oväntat visade noll, men hade varit intressant att se om ammoniak hunnits bildas.

Alla kanske inte har detta ligandes hemma, men om du har silverklorid hemma så ska det tydligen lösas upp i ammoniaklösningar[https://en.m.wikipedia.org/wiki/Metal_ammine_complex]. Det är annars ett salt som i princip inte löser sig i vatten. Vet dock inte hur koncentrerad lösningen behöver vara för att du faktiskt ska kunna lösa upp silverkloriden. I värsta fall behöver du ganska höga koncentrationer och i så fall kan du lila gärna använda näsan.
Annars så om du har en kopparlösning så blir den blå om du tillsätter ammoniak. Finns dock en risk att koncentrationen behöver vara ganska hög innan du kan se någon blå färg och återigen, om koncentrationen är hög så duger näsan fint.
Du kan nog få ammoniak att dofta mer om du tillsätter en stark bas såsom natriumkarbonat (målarsoda) eller natriumhydroxid (propplösare) eftersom ammoniak kommer i jonform (ammonium) i neutralt eller svagt basiskt vatten (NH4+).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback