Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-17, 11:51
  #61
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Nej, det ger inte ytterligare kalorier. Oftast står mängden kcal per 100 gram när man läser på en förpackning när man är i affären. I ditt exempel om cheeseburgaren så innehåller den 300 kcal, var dessa 300 kcal kommer ifrån kan du läsa på sidan.
https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/p...seburgare.html

14 gram fett, 30 gram kolhydrater, 16 gram protein=Ca 300 kcal

1 gram fett är 9 kcal
1 gram kolhydrat/protein är 4 kcal
1 gram fibrer är 2 kcal
1 gram alkohol är 7 kcal

Sen kommer inte en cheeseburgare alltid vara exakt 300 kcal, men runt den siffran på ett ungefär.

Ja, dåså. Då har dom alltså fått ut den totala mängden kalorier från allt innehåll den har - precis som jag också tänkte att det var. Men min vän förvirrade mig genom att påstå att det är exempelvis 300 kcal plus att proteinet, kolhydraterna och fettet också har egna kalorier.
Citera
2018-06-17, 15:35
  #62
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Om du jämför med övriga hormoner i kroppen jo.
Ja du kan öka mängden naturligt men du kommer ju fortfarande att sjunka snabbt med ålder.

Vi åldras snabbare av en ohälsosam livsstil. Vi kan motverka det bla genom en bättre kost, men ännu viktigare genom att kontrollera stress och sova utan avbruten sömn.
De som mår bäst fysiskt och psykiskt är dom som kommer leva längre och inte kommer märka av en större skillnad i minskning av hormoner som hgh.
Ingen i 50-60 års åldern som är hyfsat pigg iaf ska inte ens behöva tänka tanken på att ta HRT.
Få ordning på livet så kommer du optimera dina hormoner.
Har du ett jobb som gör att du inte är på topp så säg upp dig och lägg din tid på att nå dina drömmars mål i stället. Allt detta kommer göra att du mår bättre.

Sen kan du börja experimentera mer med kosten om du känner att det behövs.
T.ex. testa en ketogen kost om nu har problem med kolhydrater, eller kanske tvärtom att du behöver mer kolhydrater än du just nu får i dig.
Ingen förutom du sj kan tala om för dig hur din kropp fungerar, kom ihåg det.
Du kan ta råd och sen testa dig fram, det är inte fel.
Citera
2018-06-17, 18:01
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Vi åldras snabbare av en ohälsosam livsstil. Vi kan motverka det bla genom en bättre kost, men ännu viktigare genom att kontrollera stress och sova utan avbruten sömn.
De som mår bäst fysiskt och psykiskt är dom som kommer leva längre och inte kommer märka av en större skillnad i minskning av hormoner som hgh.
Ingen i 50-60 års åldern som är hyfsat pigg iaf ska inte ens behöva tänka tanken på att ta HRT.
Få ordning på livet så kommer du optimera dina hormoner.
Har du ett jobb som gör att du inte är på topp så säg upp dig och lägg din tid på att nå dina drömmars mål i stället. Allt detta kommer göra att du mår bättre.

Sen kan du börja experimentera mer med kosten om du känner att det behövs.
T.ex. testa en ketogen kost om nu har problem med kolhydrater, eller kanske tvärtom att du behöver mer kolhydrater än du just nu får i dig.
Ingen förutom du sj kan tala om för dig hur din kropp fungerar, kom ihåg det.
Du kan ta råd och sen testa dig fram, det är inte fel.
Du drar upp saker som de flesta svenssons redan känner till.

Om du hade läst på om hgh så hade du vetat att även om du sköter allt som du nämner som kommer ditt hgh i kroppen ändå sjunka snabbt i kroppen efter 20 och vid drygt 30 så är nivåerna så låga att kroppen ligger på ett underskott.
Detta är egentligen en normal process som är en del av åldrandet.
Skulle du dock höja nivåerna med intag eller stimulans så att de håller sig som en 20 åring så hindrar du en del av åldrandet som sämre återhämtning, mer fett på kroppen, sämre kvalite på hår, sämre hud, mindre muskler osv.
Att man lever längre finns det dock inget evidens för.

Testot för män sjunker inte lika snabbt utan kan vara på bra nivåer även i 50 års åldern.
Men ger du en man testo som har brist på det så blir det som dag och natt för en del.
Mer energi, mer lust, bättre psykiskt välmående osv.
Ger du en 50 årig man/kvinna som i regel har låga nivåer av hgh pga åldrande som jag redan har nämnt så kommer de också märka stor skillnad.
Det finns en hel del studier inom området och det är ju inte utan orsak att hgh är en ”Hollywood drog” där läkare skriver ut till äldre kändisar lagligt som när man skriver ut testo.
Som sagt så hjälper inte dina förslag utan drar bara ut på det.
__________________
Senast redigerad av Regnpojken 2018-06-17 kl. 18:04.
Citera
2018-06-17, 18:37
  #64
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Du drar upp saker som de flesta svenssons redan känner till.

Om du hade läst på om hgh så hade du vetat att även om du sköter allt som du nämner som kommer ditt hgh i kroppen ändå sjunka snabbt i kroppen efter 20 och vid drygt 30 så är nivåerna så låga att kroppen ligger på ett underskott.
Detta är egentligen en normal process som är en del av åldrandet.
Skulle du dock höja nivåerna med intag eller stimulans så att de håller sig som en 20 åring så hindrar du en del av åldrandet som sämre återhämtning, mer fett på kroppen, sämre kvalite på hår, sämre hud, mindre muskler osv.
Att man lever längre finns det dock inget evidens för.

Testot för män sjunker inte lika snabbt utan kan vara på bra nivåer även i 50 års åldern.
Men ger du en man testo som har brist på det så blir det som dag och natt för en del.
Mer energi, mer lust, bättre psykiskt välmående osv.
Ger du en 50 årig man/kvinna som i regel har låga nivåer av hgh pga åldrande som jag redan har nämnt så kommer de också märka stor skillnad.
Det finns en hel del studier inom området och det är ju inte utan orsak att hgh är en ”Hollywood drog” där läkare skriver ut till äldre kändisar lagligt som när man skriver ut testo.
Som sagt så hjälper inte dina förslag utan drar bara ut på det.

Lång ifrån alla som ens vet hur hgh fungerar till att börja med, och jag är 100% säker på att dom flesta inte lever så pass optimala liv för att hålla hgh nivåerna på en högre nivå.

Du säger att nivåerna är så pass låga att dom ligger på underskott redan vid 30 års åldern.
Jag kan garantera dig att så inte är fallet så länge man vet hur man ska öka nivåerna naturligt.
Jag är sj över 30 nu och jag har en hormonpanel som säger att mina nivåer av bla hgh är fortfarande höga. Om du vill kan du få det på svart och vitt. Vi kan ta det via pm om det är så.
Nu tycker jag bara det är dumt att ens ta 30 år som en gräns för underskott av hgh.
30 år är inte ens gammalt, och inte 40 år heller för den delen.

Till skillnad från många andra så tror jag inte på allt jag hör och läser, jag tror på fakta, bevis.
Jag har med egna ögon sett tester på både äldre och yngre, och det du säger att man per automatik får så låga nivåer hgh som du beskriver bara för att man blir äldre kan jag avskeda direkt.
Däremot kan jag säga så här att det inte alltid är lätt att bibehålla sitt hgh där det befann sig när man va yngre. Det krävs att man gör allt rätt.
Citera
2018-06-17, 19:42
  #65
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Lång ifrån alla som ens vet hur hgh fungerar till att börja med, och jag är 100% säker på att dom flesta inte lever så pass optimala liv för att hålla hgh nivåerna på en högre nivå.

Du säger att nivåerna är så pass låga att dom ligger på underskott redan vid 30 års åldern.
Jag kan garantera dig att så inte är fallet så länge man vet hur man ska öka nivåerna naturligt.
Jag är sj över 30 nu och jag har en hormonpanel som säger att mina nivåer av bla hgh är fortfarande höga. Om du vill kan du få det på svart och vitt. Vi kan ta det via pm om det är så.
Nu tycker jag bara det är dumt att ens ta 30 år som en gräns för underskott av hgh.
30 år är inte ens gammalt, och inte 40 år heller för den delen.

Till skillnad från många andra så tror jag inte på allt jag hör och läser, jag tror på fakta, bevis.
Jag har med egna ögon sett tester på både äldre och yngre, och det du säger att man per automatik får så låga nivåer hgh som du beskriver bara för att man blir äldre kan jag avskeda direkt.
Däremot kan jag säga så här att det inte alltid är lätt att bibehålla sitt hgh där det befann sig när man va yngre. Det krävs att man gör allt rätt.
Håller med dig helt här.
Citera
2018-06-17, 23:13
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Lång ifrån alla som ens vet hur hgh fungerar till att börja med, och jag är 100% säker på att dom flesta inte lever så pass optimala liv för att hålla hgh nivåerna på en högre nivå.

Du säger att nivåerna är så pass låga att dom ligger på underskott redan vid 30 års åldern.
Jag kan garantera dig att så inte är fallet så länge man vet hur man ska öka nivåerna naturligt.
Jag är sj över 30 nu och jag har en hormonpanel som säger att mina nivåer av bla hgh är fortfarande höga. Om du vill kan du få det på svart och vitt. Vi kan ta det via pm om det är så.
Nu tycker jag bara det är dumt att ens ta 30 år som en gräns för underskott av hgh.
30 år är inte ens gammalt, och inte 40 år heller för den delen.

Till skillnad från många andra så tror jag inte på allt jag hör och läser, jag tror på fakta, bevis.
Jag har med egna ögon sett tester på både äldre och yngre, och det du säger att man per automatik får så låga nivåer hgh som du beskriver bara för att man blir äldre kan jag avskeda direkt.
Däremot kan jag säga så här att det inte alltid är lätt att bibehålla sitt hgh där det befann sig när man va yngre. Det krävs att man gör allt rätt.
Du får gärna pma med bevis att dina nivåer är lika höga som när du var 20
Vad för ”hormonpanel” snackar vi om nu?
Åter igen det är helt naturligt och en del av åldrandet att hgh i kroppen sjunker då vi faktiskt är ”programmerade” att dö så småningom.

Om jag får gissa så är dina nivåer bra för din ålder relativt sett om du jämförs med andra i din ålder.
Men jämför du dig med 20 åringar som har samma livsstil så kan jag lova dig att de generellt har en högre nivå i kroppen då de precis har lämnat stadiet då deras kroppar fortfarande växte och utvecklades.
Vid 40 års ålder så man har i genomsnitt hälften så mycket hgh som när man var 20 för att kroppen helt enkelt åldras.
Citera
2018-07-16, 01:08
  #67
Medlem
[quote=jpettersson1991|64353085]Förklara varför det skulle vara dåligt med en insulinfrisättning hos en frisk individ som dessutom är fysiskt aktiv?


Inkorrekt. Muskeluppbyggnad stimuleras av protein/aminosyror, att tillföra kolhydrat ger inget extra i det avseendet. Att det sedan kan vara en fördel med välfyllda glykogendepåer är en annan sak, men för själva uppbyggnaden är det inget måste.

Inkorrekt. Man behöver inte räkna kalorier med något upplägg, om det kan vara nödvändigt under vissa omständigheter? Absolut. Och där är LCHF inget undantag, kaloribalansen gäller oavsett upplägg.[/QUOTE

Utveckla? För mig ger du 2 budskap.
Citera
2018-07-16, 10:37
  #68
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Utveckla? För mig ger du 2 budskap.
På vilket sätt ger det två budskap?
Citera
2018-07-30, 09:14
  #69
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Kolhydrater triggar insulinutsöndring som är ett muskeluppbyggande "hormon", men även ett fettlagrande sådant om du inte tränar hårt.

Det är väl bara fettlagrande så länge ditt kaloriintag går över vad du bränner på en dag?

Liksom äter jag 1500 kcal bara pasta så kommer det väl inte automatiskt lagras som fett bara för att det är pasta? Jag bränner ca 2000 bara att ligga i sängen. Eller är det något med tex kolhydrater (typ från pasta) som gör att det automatiskt lägger sig som fett direkt?

Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jag förstår. Det finns oändligt med data där ute att hämta från forskning. Många studier är dock ganska shady pga att de är direkt sponsrade av livsmedelsindustrin. Samma problem förekommer inom kostrådgivnibg.

Men är man van med studier, hur de fungerar och vet vad man ska leta efter så är det ganska lätt att se om de saknar vetenskaplig validitet eller inte.

Du får naturligtvis bilda en egenuppfattning och det respekterar jag. Jag kan bara säga vad jag kommit fram till, och det bygger på en rad forskningsresultat. Inget skit. Mina personliga erfarengeter är egentligen irrellevanta som du säger, men det skadar ju inte att påvisa mina egna livs levande exempel.

Väldigt Kortfattat: Mycket animaliskt mättat fett, en del fleromättat fett, moderat proteinintag, periodvis fasta och lite eller inga kolhydrater över tid och Ingen mat innan träning är vad jag kommit fram till är det tveklöst bästa.

Påfyll av högglykemiska kolhydrater som dextrose eller maltodextrin, efter träning anser jag inte vara dåligt dock, speciellt efter extrem högintenitetsträning.

Mvh

Vad är ett moderat proteinintag i siffror? Jag ligger på ca 100g per dag och har sett väldigt stora och snabba resultat sedan jag började gymma för ca 2 månader sedan, samtidigt som jag går på lågkaloridiet som egentligen borde göra allt så mycket svårare.
Citera
2018-07-30, 09:21
  #70
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Det är väl bara fettlagrande så länge ditt kaloriintag går över vad du bränner på en dag?

Liksom äter jag 1500 kcal bara pasta så kommer det väl inte automatiskt lagras som fett bara för att det är pasta? Jag bränner ca 2000 bara att ligga i sängen. Eller är det något med tex kolhydrater (typ från pasta) som gör att det automatiskt lägger sig som fett direkt?



Vad är ett moderat proteinintag i siffror? Jag ligger på ca 100g per dag och har sett väldigt stora och snabba resultat sedan jag började gymma för ca 2 månader sedan, samtidigt som jag går på lågkaloridiet som egentligen borde göra allt så mycket svårare.

Det är mer komplicerat än endast kalorier in och kalorier ut. Blodsockernivåerna styr även VAR kalorierna hamnar. Du kommer exempelvis att bli bra mycket fetare om din kost består av 10 liter Coca Cola än om du äter motsvarande kalorier från fullkornsris.
__________________
Senast redigerad av RadioDDR1 2018-07-30 kl. 09:23.
Citera
2018-07-30, 09:54
  #71
Medlem
AmericanRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Ja, dåså. Då har dom alltså fått ut den totala mängden kalorier från allt innehåll den har - precis som jag också tänkte att det var. Men min vän förvirrade mig genom att påstå att det är exempelvis 300 kcal plus att proteinet, kolhydraterna och fettet också har egna kalorier.
Läs den här wikipedia-artikeln så behöver du inte vara förvirrad längre.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kalori
Citera
2018-07-30, 10:03
  #72
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Det är mer komplicerat än endast kalorier in och kalorier ut. Blodsockernivåerna styr även VAR kalorierna hamnar. Du kommer exempelvis att bli bra mycket fetare om din kost består av 10 liter Coca Cola än om du äter motsvarande kalorier från fullkornsris.

Jaha, är det såpass. Finns det nånstans där jag kan läsa mer om detta?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback