Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-15, 10:52
  #1
Medlem
Machiavellys avatar
Tjena FB,
Jag har sedan en tid tillbaka dragit ner på mitt overall kaloriintag per dag och har gått ner flera kilon nu under några månader. Jag har dock även börjat styrketräna och ligger på en bra proteinnivå per dag men äter ju inte mycket kolhydrater. Är det ett måste om jag vill bygga muskler eller räcker de bara med protein?

Jag känner mig inte alls svag på gymmet även om jag har låga kolhydratsintag, väldigt märkligt. Känner mig stark och pigg i övrigt.

Vad säger ni?
Mvh
Citera
2018-06-15, 10:56
  #2
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Tjena FB,
Jag har sedan en tid tillbaka dragit ner på mitt overall kaloriintag per dag och har gått ner flera kilon nu under några månader. Jag har dock även börjat styrketräna och ligger på en bra proteinnivå per dag men äter ju inte mycket kolhydrater. Är det ett måste om jag vill bygga muskler eller räcker de bara med protein?

Jag känner mig inte alls svag på gymmet även om jag har låga kolhydratsintag, väldigt märkligt. Känner mig stark och pigg i övrigt.

Vad säger ni?
Mvh
Du kan äta kalorier ibland. Ät kyckling och ris innan du gymmar. Jag vet en som alltid gör det. Å han har mycket muskler.
Citera
2018-06-15, 11:07
  #3
Medlem
jpettersson1991s avatar
Kolhydrater är inget måste för muskeluppbyggnad, nej. Dock kan det vara en fördel på grund av den lagrade energi det ger i form av muskelglykogen, vilket brukar uppskattas. Med det sagt så är kosten högst individuell, om du känner att du kan prestera bra och mår bra med en kost som är låg på kolhydrat så kör på det.
Citera
2018-06-15, 11:12
  #4
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Kolhydrater är inget måste för muskeluppbyggnad, nej. Dock kan det vara en fördel på grund av den lagrade energi det ger i form av muskelglykogen, vilket brukar uppskattas. Med det sagt så är kosten högst individuell, om du känner att du kan prestera bra och mår bra med en kost som är låg på kolhydrat så kör på det.

Tack. Det är såna här svar jag vill ha, sakliga och precisa. Med andra ord kommer jag inte bryta ner muskler genom att ej inta så mycket kolhydrater?

En annan sak också: kan inte kroppen bränna fett eller ketoner ifall man inte tillför kolhydrater? Eller hur fungerar det?
Citera
2018-06-15, 11:32
  #5
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Tack. Det är såna här svar jag vill ha, sakliga och precisa. Med andra ord kommer jag inte bryta ner muskler genom att ej inta så mycket kolhydrater?

En annan sak också: kan inte kroppen bränna fett eller ketoner ifall man inte tillför kolhydrater? Eller hur fungerar det?
Kolhydrater minskar nedbrytningen, men när det gäller muskeluppbyggnad så är det protein/aminosyror som är det viktiga, att tillföra kolhydrat gör inget extra i det avseendet. Vad som avgör om du ökar eller minskar i muskelmassa är proteinbalansen (uppbyggnad-nedbrytning) sett över dygnet.

Ja, kroppen kommer efter ett tag börja använda fett/ketoner som bränsle istället för glukos, det beror även på mängden kolhydrat och protein du äter. Ha i åtanke att hög fettförbränning inte är detsamma som viktnedgång eller minskning av fettmassan, det styrs av kaloribalansen som vanligt, men det är du säkert medveten om.
Citera
2018-06-15, 11:37
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Tack. Det är såna här svar jag vill ha, sakliga och precisa. Med andra ord kommer jag inte bryta ner muskler genom att ej inta så mycket kolhydrater?

Nej, det är ingen fara. Du kommer dock antagligen inte att kunna träna lika hårt utan kolhydrater, lite beroende på ditt upplägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
En annan sak också: kan inte kroppen bränna fett eller ketoner ifall man inte tillför kolhydrater? Eller hur fungerar det?

Jo, det kan den absolut. Både fettinlagring (lipogenes) och fettförbränning (lipolys) pågår hela tiden i kroppen. Om lipogenes för tillfället är större än lipolysen kommer det, netto, ske fettinlagring och tvärtom. Notera också att kroppen kommer tillverka glukos av proteinet genom glukoneogenes

Edit: Som ett enkelt exempel: Om en fet person sätts på svält kommer han ju inte svälta ihjäl som en fetknopp.
Citera
2018-06-15, 11:59
  #7
Medlem
Jag tror inte det men man ska ej skippa kolhydrater helt. Finns väldigt nyttiga kolhydrater som t.ex linser. Linser innehåller också massa protein, mineraler och vitaminer.

Var inte rädd för kolhydrater, ät rätt kolhydrater istället.
Citera
2018-06-15, 12:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freddeiboi98
Du kan äta kalorier ibland. Ät kyckling och ris innan du gymmar. Jag vet en som alltid gör det. Å han har mycket muskler.

Får du inte i dig några kalorier kommer du med all säkerhet att dö.
Citera
2018-06-15, 12:35
  #9
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Får du inte i dig några kalorier kommer du med all säkerhet att dö.
Ja det stämmer.
Citera
2018-06-15, 12:36
  #10
Medlem
dumboears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machiavelly
Tjena FB,
Jag har sedan en tid tillbaka dragit ner på mitt overall kaloriintag per dag och har gått ner flera kilon nu under några månader. Jag har dock även börjat styrketräna och ligger på en bra proteinnivå per dag men äter ju inte mycket kolhydrater. Är det ett måste om jag vill bygga muskler eller räcker de bara med protein?

Jag känner mig inte alls svag på gymmet även om jag har låga kolhydratsintag, väldigt märkligt. Känner mig stark och pigg i övrigt.

Vad säger ni?
Mvh

Kort svar: Nej.

Längre svar: Det är lättare för kroppen att bygga musklar med "fri tillgång" till snabb energi som kolhydrater. Fett, protein som är nästa energikällor är "långsamma" och tränar du då väldigt hårt riskerar du det energiunderskott i muskeln som gör att du tappar muskelmassa istället och i längden inte bygger muskler alls, eller mycket mindre än förväntat. Har du bara det i åtanke så ska du se att det går alldeles utmärkt att bygga muskler på kolhydratfattig kost.
Citera
2018-06-15, 12:38
  #11
Medlem
Socialkonservativs avatar
Det kan vara bra för att nå upp till ditt kaloribehov per dag. Äter du mindre kalorier än du gör av med kommer kroppen ta mer från proteinet och du får oerhört svårt att bygga muskler. Krävs att du ligger långt över.
Citera
2018-06-15, 12:45
  #12
Medlem
Knucklehugss avatar
Den största myten av dom alla är att man måste äta kolhydrater för att bygga muskler. Fel.

Däremot protein är viktigt. Gorillor, elefanter och noshörningar tillhör alla de starkaste djuren i världen och lever på protein. Undersökningar har gjorts att rena vegetarianer har en bättre uthållighet och bättre styrka genom en proteinrik kost.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback