Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-09-18, 03:38
  #37
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Fånig jämförelse med porren.
Naturligtvis prövar man, som bättre jämförelse, att trycka hårt på bromspedalen vid ev bilköp för att försäkra sig om varans skick o kvalitet.

Kan vara lokala variationer, 'min' vapenhandlare har inte yppat ett ord på en sí sådär 20 år då jag sökt efter korrekt 'känsla' vid köpen o jag ämnar att vara kund minst lika länge till.
Men tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, ändå.
Det var kanske lite elakt, men poangen ar att man ska visa respekt for andras egendom. Att rycka, slita och torrklicka nagon annans vapen ar helt enkelt nagot man inte gor utan att fraga. Dessutom har jag sett alltfor manga gora det bara for att stila med sina "kunskaper", sa det ar ett beteende jag inte tolererar.

Om man tar din jamforelse med bilar, sa vill jag minnas en idiot som kom for att titta pa brorsans bil. Vi lat honom provkora, sa han tog ut den pa vagen och drog upp till ca 100, sen tvarnitade han sa det rok om dacken, helt utan forvarning. Sen tryckte han gasen i botten och tvarnitade igen. Efter detta akte vi tillbaka, varefter han tog fram en stor skruvmejsel och borjade hacka for allt vad han var vard pa trosklar och underrede. Vid det laget sa vi at honom att bilen inte langre var till salu, och i bestamda ordalag talade vi om att det var bast for honom att avlagsna sig snarast mojligt.

Det finns alltsa olika satt att inspektera, och gossen ovan demonstrerade tydligt att han inte hade en susning utan bara ville framsta som en "expert". Dessutom kom han valdigt nara att forlora framtanderna genom att visa en total brist pa respekt for mig, min bror och for min brors egendom. Allt detta hade kunnat undvikas genom att helt enkelt fraga om det var ok att gora det han gjorde.
Citera
2020-09-18, 09:26
  #38
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Det var kanske lite elakt, men poangen ar att man ska visa respekt for andras egendom. Att rycka, slita och torrklicka nagon annans vapen ar helt enkelt nagot man inte gor utan att fraga. Dessutom har jag sett alltfor manga gora det bara for att stila med sina "kunskaper", sa det ar ett beteende jag inte tolererar.

Om man tar din jamforelse med bilar, sa vill jag minnas en idiot som kom for att titta pa brorsans bil. Vi lat honom provkora, sa han tog ut den pa vagen och drog upp till ca 100, sen tvarnitade han sa det rok om dacken, helt utan forvarning. Sen tryckte han gasen i botten och tvarnitade igen. Efter detta akte vi tillbaka, varefter han tog fram en stor skruvmejsel och borjade hacka for allt vad han var vard pa trosklar och underrede. Vid det laget sa vi at honom att bilen inte langre var till salu, och i bestamda ordalag talade vi om att det var bast for honom att avlagsna sig snarast mojligt.

Det finns alltsa olika satt att inspektera, och gossen ovan demonstrerade tydligt att han inte hade en susning utan bara ville framsta som en "expert". Dessutom kom han valdigt nara att forlora framtanderna genom att visa en total brist pa respekt for mig, min bror och for min brors egendom. Allt detta hade kunnat undvikas genom att helt enkelt fraga om det var ok att gora det han gjorde.
Vi har kommit till ett samförstånd.
Förstår om säljare som får in kunder som inte tänker handla, utan istället 'stilar i onödan', blir irriterade.
Man ska ha klart för sig imo att, om, man sas känner på geväret o har sönder någonting el på annat vis påverkar vapnets funktion, för att inte tala om värde, så ska man betala för sig ärligt o uppriktigt som kompensation.

Kan tänka mig att det finns de som vill 'stila skillz' utan varken just skills eller varken avsikt att köpa vapnen.
Men om man som TS eller kanske mig, hittar ett vapen som så gott som redan är köpt i förväg mentalt i fantasin, så hoppas jag du förstår att det är viktigt att kunna få prova en ordentlig repetering/torrklick/anläggning innan man gör slag i saken o lägger handpenning på bössan i väntan på licens.

Vidare son du skrev, om jag hade gått in på tex XXL eller Jaktia, hade jag inte gjort så.
Därav att man har 'sin' lokala vapenhandlare där en ömsesidig tillförlitlighet existerar sedan tidigare, där jag som kund upplever mer vapenbutik-känsla snarare än H&M/Biltema känslan jag upplever i tidigare nämnda kedjor, såväl som att handlaren har en garant i mig för (ev) produktskador som må ske.

Med detta sagt menar jag att man frågar en främling, först, innan man gör diverse manövrar med varan oavsett om det gäller vapen eller bilar.
Utgick från eget perspektiv o föreställde mig andras.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback