Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-18, 02:13
  #25
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Fuuuuuuuuuuuuu...

Ja, det var den pinnen som trillat ur.
Fan vad dum jag känner mig.
Men, då kan jag upplysa om att jag skjutit knappt 100 patroner sedan jag satte ihop den & uppenbarligen tappat pinnen.
Ok, bra den höll ihop o inte krånglat för dig.
För fram manteln långsamt samtidig som du pumpar på avtryckare, så slackar du fjädern utan att det blir ett egentlig, hörbart 'klick/torrklick.
Slagstiften slår i luften på detta maner. Även detta är en gammal sanning ang torrklick o jag rekommenderar för diverse automatiska vapen.
Citera
2018-06-18, 10:51
  #26
Medlem
scoremaxs avatar
Nå nu sitter det en ny pinne.

Pew pew pew

Edit
Tillägg: mer pew-pew , pewpewpew
Citera
2018-06-20, 04:37
  #27
Medlem
213374Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devildenied
Tror det finns rätt många sportskyttar som inte håller med dig ang. detta.

Själv la jag rätt många timmar på att träna avfyrning när jag var grön.

Lite senare i "karriären" blev det öva på drag och magasinsbyte innan ipsc utbildningen

Jag menade främst med vapen som man inte ska torrklicka med.

Dock är jag lite bortskämd. Min morfar som jag spenderade somrarna hos var vapenhandlare och hade en skjutbana brevid sitt "torp" och jaktmark i närheten. Det fanns alltid gott om chanser att öva.
Citera
2020-09-11, 15:26
  #28
Medlem
Star Witnesss avatar
Bumpar (hoppas inte kapar) tråden för att ställa en eventuellt dum nybörjarfråga.

Hur gör man i vapenbutiken när man ska känna på en bössa? Om man förväntas utöva säker vapenhantering by the book är det svårt att göra utan att torrklicka. Tycker det är svårt att veta vad som är kutym i butik.
Citera
2020-09-11, 15:49
  #29
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
Bumpar (hoppas inte kapar) tråden för att ställa en eventuellt dum nybörjarfråga.

Hur gör man i vapenbutiken när man ska känna på en bössa? Om man förväntas utöva säker vapenhantering by the book är det svårt att göra utan att torrklicka. Tycker det är svårt att veta vad som är kutym i butik.

jag har frågat:
"Är det okej att klicka, eller har ni någon klickpatron?"
Citera
2020-09-12, 06:28
  #30
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
jag har frågat:
"Är det okej att klicka, eller har ni någon klickpatron?"
Precis. Jag brukar fraga, det ar inte svarare an sa. Sen ar det god sed att inte torrklicka utan att fraga.
Citera
2020-09-12, 06:46
  #31
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Precis. Jag brukar fraga, det ar inte svarare an sa. Sen ar det god sed att inte torrklicka utan att fraga.

precis.
men folk har slutat prata tydligen.

eller så gör dom som på Flashback:
"Godmorgon"
" var du här nu skulle jag slå in alla tänderna på dig, jag är nämligen högutbildad, tjänar 1000000 om året, och har 25cm."


svårt att tillämpa i verkliga livet kanske..

välkommen tillbaka..
Citera
2020-09-12, 12:57
  #32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror det beror lite på vad det är för vapen. Ruger 10/22 exempelvis ska ju vara gjorda så att slagstiftet inte slår i pipan vid torrklick. Konstruktionen är ju även gjord så att slutstycket inte lämnas öppet vid sista skjuten patron, så man vet egentligen aldrig när magasinet är tomt så vid man inte räknar skotten.

Det är jädra dumt det där egentligen att inte slutstycket lämnas öppet efter sista skottet. Om man då inte räknar alla patroner vet man ju inte när det är tomt och varje magasin avslutas med ett klick. Slår då slagstiftet i pipan blir det en rand där. Vet inte om alla 10/22 är så perfekt injusterade att det inte sker....
När man laddar ett sådant magasin skulle man möjligen börja med att först sticka in en klickpatron, men hur många gör det?
Citera
2020-09-12, 18:32
  #33
Medlem
pertinaciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
Bumpar (hoppas inte kapar) tråden för att ställa en eventuellt dum nybörjarfråga.

Hur gör man i vapenbutiken när man ska känna på en bössa? Om man förväntas utöva säker vapenhantering by the book är det svårt att göra utan att torrklicka. Tycker det är svårt att veta vad som är kutym i butik.
Jag är så van att torrklicka mina bössor att när jag senast kollade på en i en butik gjorde mantelrörelse och torrklickade av ren automatik. Insåg precis när jag tryckte på avtryckaren att det kanske inte skulle vara populärt, men när jag kollade mig om så verkade den anställde inte bry sig överhuvudtaget.
Moderna centerfire-bössor är ju konstruerade för att kunna torrklickas, så det borde egentligen inte vara nån stor grej. Jag skulle dock aldrig torrklicka rimfire-bössor (ja förutom 10/22 då) eller bössor av äldre design, typ hagelbockar.
__________________
Senast redigerad av pertinacious 2020-09-12 kl. 18:37.
Citera
2020-09-15, 14:19
  #34
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
Bumpar (hoppas inte kapar) tråden för att ställa en eventuellt dum nybörjarfråga.

Hur gör man i vapenbutiken när man ska känna på en bössa? Om man förväntas utöva säker vapenhantering by the book är det svårt att göra utan att torrklicka. Tycker det är svårt att veta vad som är kutym i butik.
Äsch, bara att klicka på några gånger.
Du ska (eventuellt) handla för tusentals kronor hos dem o du vill inte köpa grisen i säcken, du vill känna på trycket innan du betalar.

Har inte hört ngn gnälla de gångerna jag köpt vapen o gjort kraftiga mantel/repeterar rörelser följt av anläggning o torrklick.
Man måste göra samma likadant som i skogen, även om det blir hastigt där i butiken, för att få en humm om 'känslan'.
'Känslan', är viktig för annars trivs man inte med vapnet = sämre skytt/jägare.
Citera
2020-09-15, 22:55
  #35
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Äsch, bara att klicka på några gånger.
Du ska (eventuellt) handla för tusentals kronor hos dem o du vill inte köpa grisen i säcken, du vill känna på trycket innan du betalar.

Har inte hört ngn gnälla de gångerna jag köpt vapen o gjort kraftiga mantel/repeterar rörelser följt av anläggning o torrklick.
Man måste göra samma likadant som i skogen, även om det blir hastigt där i butiken, för att få en humm om 'känslan'.
'Känslan', är viktig för annars trivs man inte med vapnet = sämre skytt/jägare.

Nar jag gar till porrbutiken brukar jag provrunka tidningarna forst innan jag koper. Kanslan ar viktig nar man runkar, och kanns det inte bra trivs jag inte med tidningen.

Allvarligt talat: Om nagon beter sig som du beskriver utan att ens fraga, da tar jag vapnet fran honom och sager att han kan far kopa av nagon annan. De flesta som gor pa det viset brukar vara slynglar som vill stila sig med "hur bra de kan hantera ett vapen", och jag vill inte utsatta mina vapen for sadant. Slapper man fram manteln utan patron eller blindpatron avslojar man ungefar hur mycket man vet, och det ar ofta dar jag far avbryta ovningen.
Citera
2020-09-16, 09:32
  #36
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljungbackaerik
Nar jag gar till porrbutiken brukar jag provrunka tidningarna forst innan jag koper. Kanslan ar viktig nar man runkar, och kanns det inte bra trivs jag inte med tidningen.

Allvarligt talat: Om nagon beter sig som du beskriver utan att ens fraga, da tar jag vapnet fran honom och sager att han kan far kopa av nagon annan. De flesta som gor pa det viset brukar vara slynglar som vill stila sig med "hur bra de kan hantera ett vapen", och jag vill inte utsatta mina vapen for sadant. Slapper man fram manteln utan patron eller blindpatron avslojar man ungefar hur mycket man vet, och det ar ofta dar jag far avbryta ovningen.
Fånig jämförelse med porren.
Naturligtvis prövar man, som bättre jämförelse, att trycka hårt på bromspedalen vid ev bilköp för att försäkra sig om varans skick o kvalitet.

Kan vara lokala variationer, 'min' vapenhandlare har inte yppat ett ord på en sí sådär 20 år då jag sökt efter korrekt 'känsla' vid köpen o jag ämnar att vara kund minst lika länge till.
Men tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback