Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-15, 05:29
  #1
Medlem
Jag undrar vilka länder som kan anses ha en internationellt känd kultur, dvs. de länder som lyckats med sin "nation branding". Det finns nästan 200 länder i världen så det är inte givet att alla kan ha en känd säregen kultur.

Ta Italien, Italiensk mat finns världen över, mycket mode är förknipad med Italien, landets musik har haft stor spridning och landet är sprängfylld av världskända fornminnen. Schweiz ligger också bra till trots sin ringa storlek; ostar, skatteparadis, mijonärer, nazist-guld, skidorter, alperna, urmakare, kossor mer klockor på fjällbete, legoknektar, neutralitet, direktdemokrati.

Det här är min lista.

Europa
  • Stobrittanien
  • Irland
  • Frankrike
  • Tyskland
  • Schweiz
  • Spanien
  • Italien
  • Ryssland

Amerika
  • USA
  • Kanada
  • Mexico
  • Kuba
  • Brasilien
  • Argentina

Asien
  • Kina
  • Japan
  • Indien
  • Iran
  • Turkiet?
  • Israel?
  • Sydkorea?

Afrika
  • Sydafrika?

Oceanien
  • Australien

Kommentarer?
Citera
2018-06-15, 05:39
  #2
Medlem
Jag tror att man måste fundera på vilket perspektiv man använder sig av. Globalt tror jag att det bara är engelsk/amerikansk kultur som har någon spridning. I indien och Asien i övrigt har man mycket luddiga begrepp om Europa, något jag fick erfara när jag reste runt där. Likadant i de afrikanska länderna. Det engelska samväldet har gjort ett stort avtryck i kulturen i en stor del av världen.
Citera
2018-06-15, 05:44
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag tror att man måste fundera på vilket perspektiv man använder sig av. Globalt tror jag att det bara är engelsk/amerikansk kultur som har någon spridning. I indien och Asien i övrigt har man mycket luddiga begrepp om Europa, något jag fick erfara när jag reste runt där. Likadant i de afrikanska länderna. Det engelska samväldet har gjort ett stort avtryck i kulturen i en stor del av världen.

Jo, men trots det känner folk världen över igen ord som samuraj, toyota, anime och sushi. Håller dock med om att UK och USA är på en speciell plan.
Citera
2018-06-15, 08:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jo, men trots det känner folk världen över igen ord som samuraj, toyota, anime och sushi. Håller dock med om att UK och USA är på en speciell plan.
Nja, jag är inte så säker på det. Fråga någon vanlig nigerian eller kongoles om dessa ord så skulle jag tro att det inte har en aning. Toyota är troligen ett undantag, ett rätt vanlig märke, åtminstone i Nigeria. Inte heller säkert att en ryss utanför storstäderna har träffat på begreppet.
Citera
2018-06-15, 08:07
  #5
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Jo, men trots det känner folk världen över igen ord som samuraj, toyota, anime och sushi. Håller dock med om att UK och USA är på en speciell plan.
Fast nu ser du ju på världen från vårt eget perspektiv. Hag tror du kan hitta könda saker om de flesta länderna om du letar lite. Sverige är ju relativt känt också, inte minst för IKEA, köttbullar och älgar.
Citera
2018-06-15, 10:40
  #6
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag tror att man måste fundera på vilket perspektiv man använder sig av. Globalt tror jag att det bara är engelsk/amerikansk kultur som har någon spridning. I indien och Asien i övrigt har man mycket luddiga begrepp om Europa, något jag fick erfara när jag reste runt där. Likadant i de afrikanska länderna. Det engelska samväldet har gjort ett stort avtryck i kulturen i en stor del av världen.
Antar att du tänker på jeans och rock’n’roll.
Rock’n’rollen har sitt ursprung till stor del i afrikans musik.
Denimjeans sägs ha hämtat sitt namn och inspiration från två europeiska städer; Genua (jeans) och Nimes (denim).

Statsbildningen i Europa som tog fart på 1700-1800-talen hämtade sin inspiration från romarna (och inte grekerna som var mer för direktdemokrati, bägge dock ickeanglikanska företeelser).

Kristendomen är knappast en anglikansk uppfinning...
Och inte heller buddism, hinduism, judendom och islam.

Under renässansen formades det moderna Europas kapitalism, och renässansen startade i Italien.
Amerika ”upptäcktes” av en italienare under spansk flagg. En italienare har gett namn till Amerika (Americo Vespucci).

I delar av Kina talades italienska. Fransmännen hade också stark närvaro i Asien, vietnamkriget övertogs från fransoserna av jänkarna.

I hela Latinamerika talas spanska (och portugisiska).

I engelska språket hittar man en hel del latin (och då inte i form av låneord). Romarna ägde stor del av Storbrittanien under ett par hundra år.

Du kan knappast påstå att det anglikanska köket har haft lika stor påverkan på världen som det franska och italienska. Visst, hamburgerkedjor är ett amerikanskt koncept, men pannbiff käkade vi ju här innan hamburgaren slog igenom. Ursprunget är osäkert, men källor säger att från Baltikum tog den sig till Tyskland och vidare till USA där konceptet utvecklades till dagens junkfood. Namnet torde härstamma från Hamburg (tysk stad) men har förskjutits till ”ham” (kött) och ”burger” (t ex fiskburgare och ostburgare).
Pizzan är en annan ickeanglikansk uppfinning som har sitt ursprung i Italien (även om varianter givetvis också funnits på andra håll).
Den moderna glassen har sitt ursprung i Italen, men historiskt sett har den tidigare gjorts i olika former på olika platser i världen.
Asien har - förutom inspiration från Europa - en egen matkultur som man knappast kan hävda är anglikansk. Däremot ser man ju i t ex amerikanska filmer och TV-serier karaktärer äta asiatisk hämtmat.

Det finns fler exempel som påvisar att anglikanerna inte uppfann kulturen. Däremot visar ditt påstående att vilket grepp ”deras” kultur har över världen nu, och här spelar också språket in. Möjligtvis visar ditt påstående också på hur insnöade vi i Sverige är.
Citera
2018-06-15, 10:50
  #7
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast nu ser du ju på världen från vårt eget perspektiv. Hag tror du kan hitta könda saker om de flesta länderna om du letar lite. Sverige är ju relativt känt också, inte minst för IKEA, köttbullar och älgar.
Vi kan ju också bygga på med Celcius och Linné, som ju gjort stora avtryck.
Osså har vi ju ABBA (även om det rör sig om anglikansk pop om än med medelhavsinfluenser).

Metersystemet är europeiskt (Frankrike, tror jag). Bokstäverna är grekisk-latinska, siffrorna är arabiska.
Vänstertrafiken kommer från romarna.

Så det som upplevs som anglikanskt (anglikansk dominans) har annat närliggande i tid ursprung.

Vaffan, en stor del (om inte större delen av) av Amerikas och Australiens befolkningar har europeiskt ursprung.
Citera
2018-06-15, 12:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Fast nu ser du ju på världen från vårt eget perspektiv. Hag tror du kan hitta könda saker om de flesta länderna om du letar lite. Sverige är ju relativt känt också, inte minst för IKEA, köttbullar och älgar.

Lycka till att förklara vad en älg är för någon som lever i tropikerna. Man brukar känna, om lever i kristet land, renarna då de driver jultomtens vagn. Men älgar... ..borde man kanske förklara som en blandning av kameler coch renar.

IKEA finns inte ens i Afrika eller Sydamerika.

Bortsett från IKEA, vart i utlandet har du ätit köttbullar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback