Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-15, 01:02
  #1
Medlem
Har kompisar som röker vattenpipa varje dag och har gjort i flera månader. Jag tycker det är så ofräscht. Någon som har erfarenheter av vad det har för effekter på hälsan? Jämfört med till exempel cigg.
Citera
2018-06-15, 01:50
  #2
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgathaRagatha
Har kompisar som röker vattenpipa varje dag och har gjort i flera månader. Jag tycker det är så ofräscht. Någon som har erfarenheter av vad det har för effekter på hälsan? Jämfört med till exempel cigg.
Citat:
Analyser av röken visar att den innehåller minst lika mycket kolmonoxid, tjära, tungmetaller och cancerframkallande ämnen som cigarettrök.

En vattenpipsession på en timme motsvarar röken från cirka 100 cigaretter. Den passiva rökningen är lika farlig som vid cigarettrökning.
https://www.1177.se/Jonkopings-lan/F...e-an-man-tror/
Citera
2018-06-15, 10:57
  #3
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
https://www.1177.se/Jonkopings-lan/F...e-an-man-tror/

Detta är sån skitsnack. Vad man menar att en session med vattenpipa ger rökvolym i samma mängd som om du rökte 100 cigg. Detta är dock fel då det är två olika processer, rökning och förångning.
Man kan inte jämföra det för att vara korrekt.
Prova rök 100 cig medans jag röker min vattenpipa samma tidslängd, får vi se vem svimmar först
BTW det finns en vattenpipstråd som du kan ställa din fråga i.
Citera
2018-06-15, 11:11
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Prova rök 100 cig medans jag röker min vattenpipa samma tidslängd, får vi se vem svimmar först
Nu handlar inte texten på Vårdguiden om hur snabbt man svimmar av att röka, utan om hälsorisken med att röka.

Vad jag gjorde, var att hitta något om rökning av vattenpipa, så att jag skulle vilja ha en röktävling är helt befängt.

För övrigt refererar Vårdguiden till en källa. Det är den du ska ifrågasätta. Inte mig.
Citera
2018-06-15, 11:16
  #5
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu handlar inte texten på Vårdguiden om hur snabbt man svimmar av att röka, utan om hälsorisken med att röka.

Vad jag gjorde, var att hitta något om rökning av vattenpipa, så att jag skulle vilja ha en röktävling är helt befängt.

För övrigt refererar Vårdguiden till en källa. Det är den du ska ifrågasätta. Inte mig.

Du sprider WHO rapport som är felaktig och är fejknews som överbevisad av flertal läkare.
Ser du inte själv hur min resonemang trumfar källan du anger?
Om man är genuint intresserad så finns det massvis med videos på youtube som påvisar vilket är farligare, röka cigaretter eller vattenpipa.
Citera
2018-06-15, 19:26
  #6
Medlem
Ok tack. Var mest intresserad av personliga erfarenheter - någon som rökt mycket vattenpipa och mått dåligt/bra/som vanligt.
Citera
2018-06-16, 13:35
  #7
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgathaRagatha
Ok tack. Var mest intresserad av personliga erfarenheter - någon som rökt mycket vattenpipa och mått dåligt/bra/som vanligt.
Under mitt liv har jag rökt det mesta som kan rökas. Vill nog säga att all sorts tobaksrök som kommer i kontakt med lungan gör ungefär samma jobb när det kommer till att smutsa ner och fördärva. För några år sedan fattade jag beslutet att aldrig mer röka en cigg, helt enkelt för att det inte känns värt att fördärva andningsorganen. Om man röker cannabis kan jag förstå att man tar risken. Dels eftersom röken måste ner i lungan för att ge önskad effekt, men också för att frekvensen blir en helt annan än för den gemene tobaksrökaren.
Tobak avnjuts, enligt min mening, bäst via de övre luftvägarna. Inte finns det någon anledning att andas in den oerhört skitiga röken.

Självklart finns det folk som tycker att vattenpipa är så pass njutbart att det är värt hälsorisken, men min uppfattning är att det, ur ett hälsoperspektiv, kan jämställas med cigarettrökning. Faktiskt upplevde jag att en shisha-session administrerar bra mycket mer kolmonoxid än vad några cigaretter gör.
Tjärhalten i röken vågar jag inte uttala mig om, men har den egentligen någon sexuell betydelse? Slår man sig mer om man faller från fjortonde våningen än från tolfte?
Citera
2018-06-16, 14:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Under mitt liv har jag rökt det mesta som kan rökas. Vill nog säga att all sorts tobaksrök som kommer i kontakt med lungan gör ungefär samma jobb när det kommer till att smutsa ner och fördärva. För några år sedan fattade jag beslutet att aldrig mer röka en cigg, helt enkelt för att det inte känns värt att fördärva andningsorganen. Om man röker cannabis kan jag förstå att man tar risken. Dels eftersom röken måste ner i lungan för att ge önskad effekt, men också för att frekvensen blir en helt annan än för den gemene tobaksrökaren.
Tobak avnjuts, enligt min mening, bäst via de övre luftvägarna. Inte finns det någon anledning att andas in den oerhört skitiga röken.

Självklart finns det folk som tycker att vattenpipa är så pass njutbart att det är värt hälsorisken, men min uppfattning är att det, ur ett hälsoperspektiv, kan jämställas med cigarettrökning. Faktiskt upplevde jag att en shisha-session administrerar bra mycket mer kolmonoxid än vad några cigaretter gör.
Tjärhalten i röken vågar jag inte uttala mig om, men har den egentligen någon sexuell betydelse? Slår man sig mer om man faller från fjortonde våningen än från tolfte?

Tack för svaret. Verkar som att de flesta som röker vattenpipa frekvent även röker cigg, eller? Antar att det blir "dubbelt dåligt" då?
Citera
2018-06-16, 15:25
  #9
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgathaRagatha
Tack för svaret. Verkar som att de flesta som röker vattenpipa frekvent även röker cigg, eller? Antar att det blir "dubbelt dåligt" då?

De flesta som röker vattenpipa är väl invandrare, så det är nog ganska vanligt att de också röker cigg.
Citera
2018-06-16, 17:53
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
De flesta som röker vattenpipa är väl invandrare, så det är nog ganska vanligt att de också röker cigg.

Verkar vara typ inne att röka vattenpipa bland många nu, i alla fall bland yngre. Bland äldre är det nog stor majoritet invandrare, som du säger.
Citera
2018-12-06, 20:08
  #11
Medlem
Yaskos avatar
Jag röker vattenpipa varje dag. Har gjort det senaste 5-6 åren. Konditionen är det inget fel på i alla fall. Jag har även vänner som rökt de senaste 15 åren varje dag, ofta två/flera gånger. De verkar inte må dåligt av det. Nån av de hade röntgat lungorna, inga problem hade läkarn sagt.

Naturligtvis tror jag inte att det är ofarligt, men vanligt cigarettsrökning är nog långt värre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback