Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 23:41
  #1
Medlem
Revelationss avatar
Jag har svårt att välja mellan:

Ny:
Sony A7R II
FE 24-105mm f/4 G OSS
FE 12-24mm f/4 G
Godox TT350 flash
2xbatteri
Pris: Ca 47.000kr

vs

Begagnad:
Canon EOS 5Ds (ca 25.000 exponeringar)
Canon 24-70 f2.8 L
Canon 70-200 f2.8 L II
Canon 135 f2 L
Canon 35 f1.4
2xCanon Speedlite 600EX II-RT + Canon Transmitter ST-E3-RT
Använd av en fotograf som säger att allt är i mycket bra skick och att objektiv var skyddade av UV filter.
Pris: 40.000kr

Sony känns som en bättre och mer komplett kamera.
Dyrare men jag får wide objektiv som jag gärna vill ha.

Å andra sidan med Canon får jag fler objektiv till olika ändamål och mycker mer nyprisvärde. Jag måste dock köpa ny stativ eftersom min gamla klarar inte av vikten på Canon.
Båda alternativ är ganska dyra och jag kommer inte att ha råd med en hög kvalite wide objektiv till Canon. Och jag vill inte köpa något billigt.

Så egentligen är allt upp till min foto stil.
Landskap, arkitektur, street och djur är vad jag gillar mest att fota.
Jag är ingen professionell fotograf, men har tänkt att utöka mina kunskaper och kanske bli det.
Citera
2018-06-15, 15:52
  #2
Medlem
Vad har du för kamerautrustning nu?
Varför lägga 40-50 kkr på ett bräde.
Gör som du inte vill och börja "billigt"
Vänta in vad Canon fnulat på de senaste åren. Men det är ju spekulationer... https://www.youtube.com/watch?v=YcI93LjQyzI&t=0s
Citera
2018-06-25, 12:25
  #3
Medlem
Sony...
Och nej, jag är inte partisk (eller jo, lite) då jag är en tidigare Canon-fanboy!
Citera
2018-07-03, 23:55
  #4
Moderator
rotadents avatar
Du lär ta lika bra eller dåliga bilder med båda kamerorna, tycke och smak skulle jag säga. Jag har en Sony A7rIII själv och är väldigt nöjd med den, men det finns både fördelar och nackdelar med det lilla formatet och den spegellösa modellen. Landskap och arkitektur funkar Sonyn bra för. Du skriver "djur" vilket inte direkt säger något. Tänk på att autofokusen är lite slöare på spegellöst (även om A7rIII börjar få fason på det), tänk också på att Sony visserligen har några tele-alternativ till E-bajonett men inte i närheten av vad Canon kan erbjuda. Så ska du fota fåglar får du räkna med att ha betydligt sämre utbud både på nytt och begagnat och betydligt högre priser, även där både på nytt och begagnat. Sony är duktiga på att ta betalt...
Citera
2018-07-22, 21:29
  #5
Medlem
Revelationss avatar
Lite sen svar, men det blev till slut

A7R III
12-24mm
24-105mm
90mm macro

Samtliga Sony.

Är väldigt nöjd med kameran.
12-24 blev lite overkill även då den har sina användingsområde.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback