Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 22:42
  #1
Medlem
Jag har Ericsson B-aktier. De finns inte i någon depå. Men som de flesta bolag förs aktieboken av Euroclear istället för manuellt av bolaget.

Om jag vill kontrollera dessa aktier, kolla kurs, se hur många jag äger, sälja dem eller liknande, var gör jag det? Jag funderade på om Euroclear kunde ha någon inloggning där man kan styra och ställa, men det verkar inte så. Kan man göra det direkt hos banken?

Någonstans har jag sett dessa aktiers aktuella värde och andra uppgifter, men jag hittar inte stället nu och kan inte minnas var nånstans jag såg det. Kanske att det rapporterades till Skatteverket och därför dök upp där, i deklarationen eller liknande.

Ursäkta frågor från en novis, har inte så bra koll som ni märker
Citera
2018-06-20, 17:30
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Jag har Ericsson B-aktier. De finns inte i någon depå. Men som de flesta bolag förs aktieboken av Euroclear istället för manuellt av bolaget.

Om jag vill kontrollera dessa aktier, kolla kurs, se hur många jag äger, sälja dem eller liknande, var gör jag det? Jag funderade på om Euroclear kunde ha någon inloggning där man kan styra och ställa, men det verkar inte så. Kan man göra det direkt hos banken?

Någonstans har jag sett dessa aktiers aktuella värde och andra uppgifter, men jag hittar inte stället nu och kan inte minnas var nånstans jag såg det. Kanske att det rapporterades till Skatteverket och därför dök upp där, i deklarationen eller liknande.

Ursäkta frågor från en novis, har inte så bra koll som ni märker

Du kanske har ett VP-konto. Innan aktiedepå kom reggade man in aktier där. Fråga din bank, de kan kolla sånt. Hade själv ett VP-konto förut med banken tyckte det var gammalmodigt och ville avsluta och rekommenderade mig öppna en aktiedepå istället. På ett VP-konto går det inte göra affärer digitalt och aktierna syns inte på din internetbank.
Citera
2018-07-04, 14:57
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwel
Du kanske har ett VP-konto. Innan aktiedepå kom reggade man in aktier där. Fråga din bank, de kan kolla sånt. Hade själv ett VP-konto förut med banken tyckte det var gammalmodigt och ville avsluta och rekommenderade mig öppna en aktiedepå istället. På ett VP-konto går det inte göra affärer digitalt och aktierna syns inte på din internetbank.
Tack för ditt svar.

Det sistnämnda, att aktierna inte syns i internetbanken i mitt fall, skulle ju kunna tala för att det är just ett VP-konto jag har. Jag vill också minnas att banken varje år skickar ett besked där aktierna finns med, kanske att det till och med står "årsbesked VP-konto" eller liknanden när jag tänker efter.

Så om jag vill sälja mitt innehav, helt och hållet, tror du banken hjälper till med det, eller måste jag överföra mitt innehav till en aktiedepå enbart för att kunna sälja dem?

Har SEB för övrigt. Får man fråga vilken bank du har, och om banken helt och hållet slutade med VP-konton eller bara rekommenderade dig att byta till något annat?
Citera
2018-07-04, 16:38
  #4
Medlem
Banken hjälper dig att sälja aktierna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback