Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2018-06-17, 23:08
  #73
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344

Som svar till Monolit som undrade om "maskinhall". Jag förstår att du jobbar på ett större företag (maskinhall av något slag) som har matning från syd och norr. Det borde vara några av de större stationerna ni är inkopplade på då gissar jag, till exempel Lindome och Alelyckan eller Tuve. Det vill säga inte Göteborg Energis K-stationer, utan på högre nivå än det.

.

Jag är inte helt insatt i hur matningen fungerar, men vi har alltså två 10 kV transformatorer som är anslutna mot dubbla 135kV transformatorer som in sin tur matas från två olika 400kV stationer. De två transformatorerna är alltså normalt aldrig anslutna mot samma 400kv transformator. Detta gör att vi kan driva all redundant utrustning med högre säkerhet än de flesta andra. En följd av detta är att halva företagets "normala" el sitter på ena transformatorn och den andra halvan på den andra. Så vid den här typen av strömavbrott så kan alltså halva företaget tappa strömmen (vet ej som så skedde för jag jobbade inte är där just då och ser bara status från maskinhallen samt en del skrivare).

I Göteborg är det mest IT-företag som har den typen av redundanta anslutningar. Vissa processindustrier har också det vilket gör att lättare klarar att hålla i gång produktionen vid mindre strömavbrott.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback