Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 20:44
  #1
Medlem
Hej!

Jag växlade från neutral till backen på min utombordare och nu så går inte motorn. Det går inte att lägga i varken back eller fram. Vet att det finns nån säkerhetspinne som förmodligen har pajat men jag vet inte vad den heter.

Nån som kan hjälpa en nybörjare?
Citera
2018-06-14, 20:48
  #2
Medlem
Brytpinne? Brukar sitta i propellern.
Citera
2018-06-14, 21:22
  #3
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Startar motorn fortfarande, vad menar du med att det varken går att lägga i back eller fram, sitter reglaget fast eller kan du röra på det till fram respektive back?

Edit: Om motorn fortfarande startar och du kan röra reglaget så stäng av motorn, ta bort saxsprinten lossa muttern och dra propellern rakt ut, innanför där kommer du se ett utfräst spår där brytpinnen ska sitta och förhoppningsvis så är den i två delar.

Om du måste ut med båten ikväll så kan du ta en gängstång bult .... kapa och slipa till, sen köpa en brytpinne när du är inne i stan nästa gång.
Pinnens funktion är att skydda proppen att bli allt för skadad om man kör på en sten eller liknande.
__________________
Senast redigerad av JagBlirVansinnig 2018-06-14 kl. 21:42.
Citera
2018-06-15, 10:27
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakarstudentmalmo
Hej!

Jag växlade från neutral till backen på min utombordare och nu så går inte motorn. Det går inte att lägga i varken back eller fram. Vet att det finns nån säkerhetspinne som förmodligen har pajat men jag vet inte vad den heter.

Nån som kan hjälpa en nybörjare?
Kommenterar de svar du fått också:

Om brytpinnen knäcks, så brukar det varken hindra att lägga i/ur växlar på vanligt sätt, eller hindra att motorn går igång vid startförsök.
Trasig brytpinne hindrar bara motorn från att driva propellern.

Om du haft riktig otur så kan växling vid (mycket) högt frilägesvarvtal leda till att "krysskilen" som håller fast svänghjulet i rätt läge på vevaxeln ha blivit knäckt.

Är det även svårt (svårare än vanligt) att snurra runt motorn med startsnöre/startmotor?
Citera
2018-06-16, 09:06
  #5
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakarstudentmalmo
Hej!

Jag växlade från neutral till backen på min utombordare och nu så går inte motorn. Det går inte att lägga i varken back eller fram. Vet att det finns nån säkerhetspinne som förmodligen har pajat men jag vet inte vad den heter.

Nån som kan hjälpa en nybörjare?
Finns väl ingen anledning att tro att brytpinnen gått av i detta fall.
Troligen har växelhuset rasat.
Vad är det för motor?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback