Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-15, 20:26
  #13
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil.johan
fast på läkarintyget jag ska skicka in står det bara om jag har adhd och inte när jag fick men det är väll kört ändå?

Fortsätt ljuga. Du har inget för att vara ärlig mot myndigheter.
Citera
2018-06-17, 00:49
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Fortsätt ljuga. Du har inget för att vara ärlig mot myndigheter.
ja fast läkaren ser väll att jag har adhd?
Citera
2018-06-17, 00:59
  #15
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil.johan
ja fast läkaren ser väll att jag har adhd?
Såhär är det. Ja, din läkare kommer att se att du har ADHD. Är din ADHD ett hinder för att ha körkort?

Om ja. Då får du inget körkortstillstånd för C + att ditt B-kort kommer att undersökas/utredas.

Om nej. Då får du körkortstillstånd för C. Ta ditt C och var glad.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...8_sfs-1998-488
Citera
2018-06-17, 10:17
  #16
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emil.johan
ja fast läkaren ser väll att jag har adhd?

Inte om du går till en privatläkare. De har inte tillgång till landstingets journaler.
Citera
2018-06-20, 03:25
  #17
Medlem
Ta inte C-kortet. Du riskerar B-kortet och det är inte värt det.

Med det sagt hoppas jag att dina diagnoser inte ställer till det i trafiken för dig. Händer något och du komms på blir det allvarligt.
Citera
2018-06-20, 21:18
  #18
Medlem
Du ska aldrig nämna det, håll tyst om dessa diagnoserna rekommenderar jag. Om du måste ha läkarintyg så gå till en annan läkare som skriver ut intyget.
Citera
2018-10-30, 22:20
  #19
Medlem
maniacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Inte om du går till en privatläkare. De har inte tillgång till landstingets journaler.

Gäller det generellt för alla privatläkare (Stockholm)?

Jag avser att skaffa körkortstillstånd för C men har några besvärande faktorer i mina journaler som kan ställa till det (ADHD/alkoholmissbruk). Bägge diagnoserna ställdes för 4 år sedan när livet var upp och ned men numera dricker jag inte alkohol och har heller inga som helst besvär av ADHD och medicinerar inte sedan ett år tillbaka (jävla bajsmediciner för övrigt, de fick mig bara att må ännu sämre). Jag anser därför att bägge delarna är missvisande och inte kan sättas i relation till hur jag är idag.

Jag pratade med en läkare på psyk jag aldrig träffat tidigare ang. detta och han började genast svamla om hans anmälningsskyldighet till Transportstyrelsen och ville skicka in en anmälan dit pga. min ADHD vilket jag sa ifrån på skarpen att han inte skulle göra. Jag har haft B-kort i 30 år och A i 15 år. Har aldrig varit inblandad i något brottsligt eller narkotikarelaterat och aldrig blivit dömd för någonting. Drog på mig en fortkörning 1993 vilket är det allvarligaste jag har åstadkommit i trafiken men inget som renderade i ett körkortsärende. Därför känns det dumt att rikta strålkastaren mot mig genom att svara ja på någon av dessa frågor.

Funderar på om jag skulle knalla iväg till en privatläkare som står utanför landstinget och som inte är onödigt frågvis. Jag har spärrat min journal hos de flesta vårdgivare jag vet/tror innehåller "issues" men är nojig för att läkaren kommer slå bakut och ifrågasätta/vägra skriva ut ett intyg om denne inte får tillgång till mina journalhandlingar om hen nu skulle kunna se att jag har en spärr.

Finns det någon som vet vart i Stockholm man kan vända sig då?
Citera
2018-11-02, 15:24
  #20
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maniac
Gäller det generellt för alla privatläkare (Stockholm)?

Jag avser att skaffa körkortstillstånd för C men har några besvärande faktorer i mina journaler som kan ställa till det (ADHD/alkoholmissbruk). Bägge diagnoserna ställdes för 4 år sedan när livet var upp och ned men numera dricker jag inte alkohol och har heller inga som helst besvär av ADHD och medicinerar inte sedan ett år tillbaka (jävla bajsmediciner för övrigt, de fick mig bara att må ännu sämre). Jag anser därför att bägge delarna är missvisande och inte kan sättas i relation till hur jag är idag.

Jag pratade med en läkare på psyk jag aldrig träffat tidigare ang. detta och han började genast svamla om hans anmälningsskyldighet till Transportstyrelsen och ville skicka in en anmälan dit pga. min ADHD vilket jag sa ifrån på skarpen att han inte skulle göra. Jag har haft B-kort i 30 år och A i 15 år. Har aldrig varit inblandad i något brottsligt eller narkotikarelaterat och aldrig blivit dömd för någonting. Drog på mig en fortkörning 1993 vilket är det allvarligaste jag har åstadkommit i trafiken men inget som renderade i ett körkortsärende. Därför känns det dumt att rikta strålkastaren mot mig genom att svara ja på någon av dessa frågor.

Funderar på om jag skulle knalla iväg till en privatläkare som står utanför landstinget och som inte är onödigt frågvis. Jag har spärrat min journal hos de flesta vårdgivare jag vet/tror innehåller "issues" men är nojig för att läkaren kommer slå bakut och ifrågasätta/vägra skriva ut ett intyg om denne inte får tillgång till mina journalhandlingar om hen nu skulle kunna se att jag har en spärr.

Finns det någon som vet vart i Stockholm man kan vända sig då?

Jag vet tyvärr inget om hur det går till i Stockholms landsting.

En psykläkare som vill hjälpa sin patient gör i vilket fall inte som han i ditt exempel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback