Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 18:41
  #1
Medlem
Jag köpte nyligen en extern hårddisk (2TB Seagate Maxtor M3) och denna funkar utmärkt att koppla in i min flickväns dator som använder sig av samma operativsystem som mig (windows 7). I min dator kan jag se att hårddisken är ansluten (via säker borttagningsgrejen), men jag kan inte använda mig av den.

När jag öppnar diskhanteraren hittas den även, men då står det att jag först måste initiera den för att kunna använda mig av den. Detta lyckas jag inte med. Vid försök att initiera får jag följande felmeddelande:

"Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet".

Det är första gången som hårddisken används och det ska även tilläggas att jag fick den ersatt mot en tidigare likadan som vid första användning inte heller fungerade (men som då inte hittades överhuvudtaget, inte ens på min flickväns dator).

Är det någon här som vet vad som kan vara fel?
Citera
2018-06-21, 23:02
  #2
Medlem
Jag förmodar att disken är en USB 3.0 och ett tips är att du uppdaterar drivrutinerna för moderkortet och USB. Sedan vart du ansluter disken kan spela roll, har du testat alla USB-anslutningar?

Du kanske har för lite ström i din dators USB-anslutningar, har du prövat att köra genom en USB-hub som har egen strömförsörjning?
Citera
2018-06-28, 16:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SaltLakeCity
Jag förmodar att disken är en USB 3.0 och ett tips är att du uppdaterar drivrutinerna för moderkortet och USB. Sedan vart du ansluter disken kan spela roll, har du testat alla USB-anslutningar?

Du kanske har för lite ström i din dators USB-anslutningar, har du prövat att köra genom en USB-hub som har egen strömförsörjning?

Testade uppdatera drivrutiner utan framgång. Jag har även testat alla USB-anslutningar.

Inte testat USB-hub, men är det inte märkligt om en annan extern hårddisk fungerar och inte denna?

Vad jag kan googla fram på det felmeddelandet jag får är att hårddisken är sönder, men det kan ju inte vara möjligt att två helt nya hårddiskar av samma märke är sönder när denna nya dessutom testades i affären och fungerade där. Kan min dator på något sätt förstöra hårddisken?
Citera
2018-06-28, 16:47
  #4
Moderator
^Eazs avatar
Testat dessa steg: https://www.easeus.com/storage-media...drive-usb.html
Citera
2018-06-29, 09:12
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Jag har samma problem med en extern hårddisk.
Det plingar till när man ansluter USB-kontakten och den syns under "Visa dolda ikoner".
Finns inte i utforskaren eller i Diskhanteraren.
Andra USB-enheter fungerar som de ska. I en gammal rutten laptop fungerar disken.
Får kolla i länken om något hjälper.
Citera
2018-06-29, 10:20
  #6
Medlem
har ni något telefonprogram typ samsung kies installerat på er w7 dator?

sen jag installerade kies så funkar inte mina sandisk usb3 minne och jag kan inte ansluta någon xtra hdd

t
Citera
2018-06-29, 13:02
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
har ni något telefonprogram typ samsung kies installerat på er w7 dator?

sen jag installerade kies så funkar inte mina sandisk usb3 minne och jag kan inte ansluta någon xtra hdd

t

Jag verkar ha det trots att jag inte har någon samsung.
Det vore ju fantastiskt om det är det. Provar.


Edit:
Sanslöst. Det var det j...la programmet.

Nu finns den med i Diskhanteraren men fortfarande inte i Utforskaren. Den har ingen enhetsbokstav och i Diskhanteraren står att hela disken är ledig när den i själva verket är full.
Det går säkert att fixa nu genom att ge den en enhetsbokstav.

Edit;
Det fungerade!!!!! 400 GB räddade. Detta är på en Win10 dator dessutom.
Stort tack.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-06-29 kl. 13:25.
Citera
2018-06-29, 14:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag verkar ha det trots att jag inte har någon samsung.
Det vore ju fantastiskt om det är det. Provar.


Edit:
Sanslöst. Det var det j...la programmet.

Nu finns den med i Diskhanteraren men fortfarande inte i Utforskaren. Den har ingen enhetsbokstav och i Diskhanteraren står att hela disken är ledig när den i själva verket är full.
Det går säkert att fixa nu genom att ge den en enhetsbokstav.

Edit;
Det fungerade!!!!! 400 GB räddade. Detta är på en Win10 dator dessutom.
Stort tack.

bra att löste sig jag skall själv testa avinstallera kies på mitt w7 ,om jag nu får tummarna loss någongång

t
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback