Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-19, 17:35
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fLASH11
Detta är fan bra om det sköts på rätt sätt! Romnäner ska inte tigga i ett annat land som ett fucking jobb för det är vad dom sysslar med!
Nej ingen tycker att folk ska tigga, verkar det som. Å andra sidan skulle det ju finnas en annan lösning, nämligen att sluta upp med att ge någonting till tiggarna. Jag menar om de inte drar in några pengar blir det nog slut på ruljansen ganska snabbt.

Att kräva tillstånd gör ju också (som jag skrivit förut) att man kan hålla litet koll på de individer som tvingas tigga.
__________________
Senast redigerad av NurseRatched 2018-06-19 kl. 17:39.
Citera
2018-06-19, 17:38
  #158
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ändå är det du som citerar mig o försöker😂
Ja. Det var ett misstag, innan jag förstod vilken idiot du var. Jag ska inte föra om det misstaget.
Citera
2018-06-19, 19:36
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Problemet med de senaste deceniers politiker är att de klantskrivit lagar.
Finns en sanning i det.
Finns en ytterligare sanning i att lagtexter även ger konsekvenser som kan vara oönskade. Och det där verkar många inte förstå. Förmågan till konsekvent tänkande är lågt.

Resultatet blir diffusa lagtexter som ger mycket utrymme för godtycke. Godtycket står då nämndemännen för.

Exempel på oönskad effekt: Killen som sköt ihjäl 6 tjejer (för länge sedan) skulle enligt då gällande lagstiftning ha försatts på fri fot. Han bedömdes enligt gällande procedurer ha varit psykiskt sjuk när han utförde brottet. Och skall då dömas till psykiatrisk vård. Men vid rättegången bedömdes han frisk, och inte längre i behov av vård.
Exempel på godtycket: Domstolen i detta fallet vill inte sätta honom på fri fot. Så i stället hittar man en gammal lag som står i strid med nyare lagstiftning, och dömer honom för att han försatt sig i sjukdomstillstånd. (Han drack några öl). Enligt domstolen skall alltså man åka på livstid fängelse om man dricker några öl.

Det är pga ovanstående som jag menade att man bör tänka till lite innan man formulerar lagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Så, att tro att en tiggerilag ska bli bra får mig att skratta gott.
Det troliga är att den skulle bli hjärndöd och så får vi förvirrat godtycke.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Så, min fundering är. Varför ska vi förbjuda tiggeri när var o en själv kan välja om de vill skänka?
Som sagt, det rimliga är att det är markägaren som bestämmer om tiggeri är acceptabelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
För jag vet att inte ens käft, frivilligt sätter sig i 10 minus o tigger om den inte måste.
Och jag vet ingen som frivilligt tatuerar sig. (För inte kan det väl vara frivilligt). Folk gör massor med konstiga saker.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Har du missat standardfrasen på Flashback så fort polisen har gjort sitt jobb o tagit någon för ett småbrott? Den lyder "polisen ska sluta sitta i sina bilar o jaga våldtäktsmän". Har ett grovt brott begåtts så låter det "vart är polisen när man behöver dem? Mer poliser så vi blir trygga"
Du har en poäng i det. Och det är nog därför som politikerna inte skärper till "lag och ordning". En massa Svensson åker dit och blir arga (på regeringen naturligtvis).
Hur många uppskattade vägkamerorna?
Och hur många uppskattar parkeringsvakterna?
Hur många uppskattar skattemyndigheternas snokande och regler som gör svartjobb svårare.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det har inte med humanism att göra utan resurser.
Delvis, men påföljden får inte vara 0.

Hög sannolikhet för att åka fast ger låg brottslighet. Men det får ju inte vara 0 i påföljd.

Redan på 70-talet var missnöjet stort hos folket ang påföljd (för brott som andra gjorde). Man sa att "polisen bara tar skurkarna till stationen och bjuder dom på kaffe och släpper dom sedan". Vilket till stor del var sant. Men det var enligt gällande rutiner. Så ville (S) ha det.
Man satte en gräns för snatteri vilket nog i dag skulle motsvara 1200 kr. Dvs tog folk under det så var det värsta som hände att expediterna gnällde. Ingen fällande dom, inget fängelse.

(S) politik är i stor kontrast mot den sk "nolltoleransen" som visat sig fungera.

Skälet som (S) anförde var att det var samhällets fel om någon var kriminell.
Det var mycket socionomtomtar som bestämde (S) politik i det här området. Och är fortfarande. Därav den mentalt handikappade sexköpslagen.
Citera
2018-06-19, 19:39
  #160
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Jag svamlade om allt svammel som ständigt hörs på detta forum.
Alla personer som skriker om förbudssverige när de exempelvis torskar på narkotikainnehav är samma personer som skriker när de vill förbjuda saker de själva är emot.

Vad jag inte svamlade om är att jag inte ser hur polis o rättsväsende ska kunna beivra brott mot en tiggerilag när de inte ens har tid med alla andra småbrott som sker både av inhemska svenskar o den nu aktuella tiggarna.

Så, detta är två aspekter.
1. Befolkningens inställning till småbrott
2. Polisens oförmåga att beivra dagens småbrott.

Alltså svammlar du om annat än trådens ämne. Tröttsamt. Är du pillerknaprare, eller?

Jättenenkelt. Ser de en tiggare utan tillstånd, är det in i bilen och till stationen som gäller.
Citera
2018-06-19, 19:40
  #161
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har inte funnit ifrån när detta tillstånd krävs ?

Sedan så har samma modell körts i någon/några kommuner i Norge, då med gott resultat. Ziggisarna har försvunnit..

En annan (fast oväntat) åtgärd som har körts i Oslo är "beboer-parkering". Då måste inbyggare i Oslo betala ett årskort för att parkera i Oslos gator..(där det inte krävs parkeringsavgift), denna summa är på 3000 nok per år. Införandet utav denna skatt är ett utslag utav miljöpartiets "bilhets", och inte riktat gentemot Ziggisar.

Tidigare har Ziggisarna bla stått parkerade vid sofienbergparken och använt den och dagis runtomkring som toaletter. Resultatet kan ni tänka..

Efter införandet av denna skatt har Ziggisarna slutat att parkera där..

Finns hur många kreativ förslag som helst, om det bara fanns en politisk vilja.
Citera
2018-06-19, 19:40
  #162
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Finns en sanning i det.
Finns en ytterligare sanning i att lagtexter även ger konsekvenser som kan vara oönskade. Och det där verkar många inte förstå. Förmågan till konsekvent tänkande är lågt.

Resultatet blir diffusa lagtexter som ger mycket utrymme för godtycke. Godtycket står då nämndemännen för.

Exempel på oönskad effekt: Killen som sköt ihjäl 6 tjejer (för länge sedan) skulle enligt då gällande lagstiftning ha försatts på fri fot. Han bedömdes enligt gällande procedurer ha varit psykiskt sjuk när han utförde brottet. Och skall då dömas till psykiatrisk vård. Men vid rättegången bedömdes han frisk, och inte längre i behov av vård.
Exempel på godtycket: Domstolen i detta fallet vill inte sätta honom på fri fot. Så i stället hittar man en gammal lag som står i strid med nyare lagstiftning, och dömer honom för att han försatt sig i sjukdomstillstånd. (Han drack några öl). Enligt domstolen skall alltså man åka på livstid fängelse om man dricker några öl.

Det är pga ovanstående som jag menade att man bör tänka till lite innan man formulerar lagen.


Det troliga är att den skulle bli hjärndöd och så får vi förvirrat godtycke.


Som sagt, det rimliga är att det är markägaren som bestämmer om tiggeri är acceptabelt.


Och jag vet ingen som frivilligt tatuerar sig. (För inte kan det väl vara frivilligt). Folk gör massor med konstiga saker.


Du har en poäng i det. Och det är nog därför som politikerna inte skärper till "lag och ordning". En massa Svensson åker dit och blir arga (på regeringen naturligtvis).
Hur många uppskattade vägkamerorna?
Och hur många uppskattar parkeringsvakterna?
Hur många uppskattar skattemyndigheternas snokande och regler som gör svartjobb svårare.


Delvis, men påföljden får inte vara 0.

Hög sannolikhet för att åka fast ger låg brottslighet. Men det får ju inte vara 0 i påföljd.

Redan på 70-talet var missnöjet stort hos folket ang påföljd (för brott som andra gjorde). Man sa att "polisen bara tar skurkarna till stationen och bjuder dom på kaffe och släpper dom sedan". Vilket till stor del var sant. Men det var enligt gällande rutiner. Så ville (S) ha det.
Man satte en gräns för snatteri vilket nog i dag skulle motsvara 1200 kr. Dvs tog folk under det så var det värsta som hände att expediterna gnällde. Ingen fällande dom, inget fängelse.

(S) politik är i stor kontrast mot den sk "nolltoleransen" som visat sig fungera.

Skälet som (S) anförde var att det var samhällets fel om någon var kriminell.
Det var mycket socionomtomtar som bestämde (S) politik i det här området. Och är fortfarande. Därav den mentalt handikappade sexköpslagen.
Känner för att svara så... Äsch. Hittar inget att argumentera emot.
Men tack för en trevlig lässtund.
Citera
2018-06-19, 19:44
  #163
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Alltså svammlar du om annat än trådens ämne. Tröttsamt. Är du pillerknaprare, eller?

Jättenenkelt. Ser de en tiggare utan tillstånd, är det in i bilen och till stationen som gäller.
Ok. Tar en tablett till o ställer en knasig fråga.
Varför tar de inte samma tiggare som stör ordningen o slänger in i bilen o kör till stationen i dag?
Hoppas du som inte tar piller kan förklara detta o kan du inte så förklara varför de ska börja haffa tiggare utan tillstånd i framtiden.
Antar att det blir en oneliner utan något svar då du i nyktert tillstånd har tappat tråden.
Citera
2018-06-19, 23:38
  #164
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ok. Tar en tablett till o ställer en knasig fråga.
Varför tar de inte samma tiggare som stör ordningen o slänger in i bilen o kör till stationen i dag?
Hoppas du som inte tar piller kan förklara detta o kan du inte så förklara varför de ska börja haffa tiggare utan tillstånd i framtiden.
Antar att det blir en oneliner utan något svar då du i nyktert tillstånd har tappat tråden.

För att de inte stör ordningen i de flesta fall?
Citera
2018-06-20, 00:39
  #165
Medlem
Provocative2.0s avatar
Du kanske har rätt när du går till personangrepp.
Men nu ska vi se. Detta skrev jag.
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ok. Tar en tablett till o ställer en knasig fråga.
Varför tar de inte samma tiggare som stör ordningen o slänger in i bilen o kör till stationen i dag?
Hoppas du som inte tar piller kan förklara detta o kan du inte så förklara varför de ska börja haffa tiggare utan tillstånd i framtiden.
Antar att det blir en oneliner utan något svar då du i nyktert tillstånd har tappat tråden.

Detta är ditt svar
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Jösses. Du har verkligen knarkat bort hjärnan. Trist.

Nå hur ska polisen bura in tiggare som inte stör ordningen menar du?
Tja. Jag kanske är hjärnskadad. Vad säger det då om dig som inte ens kan se skillnaden?
Men jag tänker inte uppvisa hur dum jag dig vara genom att prata om din hjärna även om jag betvivlar att du kan tänka ut det själv.
Men något seriöst svar på en seriös fråga lär knappast komma så jag går o lägger mig i stället.
__________________
Senast redigerad av Provocative2.0 2018-06-20 kl. 00:43.
Citera
2018-06-20, 06:23
  #166
Medlem
Fris avatar
Det är väl bra att kommunpamparna placerar ut zigenarna där de vill, och håller rent där de vill. Ytterligare ett politiskt påtryckningsmedel mot lokala näringsidkare att underdånigt lyda och hylla PKamparna. Annars blir deras entré en sophög och de drabbas av snatterier, rånade kunder och kanske knivmord.
Citera
2018-07-11, 12:32
  #167
Medlem
Länsstyrelsen i Sörmland upphäver beslutet i Eskilstunas kommunfullmäktige.

Citat:
– Vi har fattat beslut i dag, och upphävt beslutet av Eskilstuna kommun. Vi har prövat kommunens beslut mot de bestämmelser de stödjer sig på i ordningslagen, säger Karin Bergkvist, jurist på länsstyrelsen i Sörmland.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...and-far-nobben
Citera
2018-07-11, 12:35
  #168
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Länsstyrelsen i Sörmland upphäver beslutet i Eskilstunas kommunfullmäktige.
Då är det bara att fatta ett nytt, något annorlunda formulerat, beslut. Det är så man nöter ut det folkfientliga systemet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback