Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 15:04
  #1
Medlem
Vad om man postat en massa korkade saker på internet? Bra nu finns de där för evigt. Det tänkte jag inte på för några år sedan. Men nu som vuxen. Iallafall hur stor är risken att jag blir upptäckt på 100 år?
Ska man efter 5-10 år byta namn och personnummer och flytta till ett annat land eller.
Problemet är att man inte har konsekvenstänk när man är ung (14-15 år) men man har det vid 18+ år.
Vad är det bästa jag kan göra av situationen nu?
__________________
Senast redigerad av fatburger 2018-06-14 kl. 15:11.
Citera
2018-06-14, 15:18
  #2
Medlem
Skratta åt det, njut och gå vidare. Man lever bara en gång. Bättre tips får du inte, framåt 10 år kommer du förstå.
Citera
2018-06-14, 15:33
  #3
Medlem
ZyClaves avatar
Oroa dig inte, många har inget konsekvenstänk under hela deras liv. Titta liksom på Sveriges riksdag, där finns knappt en enda med förmåga att göra konsekvensanalyser överhuvudtaget.

Bara att försöka lära sig av sina misstag och gå vidare, och var du så pass ung som 14-15 när dessa skrevs lär ingen om 10 år bry sig då du kan försvara det med att du var minderårig.
Citera
2018-06-14, 15:43
  #4
Medlem
jay.simpsons avatar
Bara om du planerar att bli politisk aktiv Expo bedriver exempelvis åsiktsregistrering. Skrev man negrer är dumma som 13åring på ett forum kan det komma tillbaka och bita en i röven 15 år senare.

Glöm och gå vidare.
Citera
2018-06-17, 00:34
  #5
Medlem
Du postar fortfarande dumma saker på nätet. "Vad om" är inte ett uttryck i svenska språket.

För övrigt har du inget att oroa dig för så länge du inte har bett om länkar till barnporr eller liknande.
Citera
2018-07-06, 05:10
  #6
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatburger
Vad om man postat en massa korkade saker på internet? Bra nu finns de där för evigt. Det tänkte jag inte på för några år sedan. Men nu som vuxen. Iallafall hur stor är risken att jag blir upptäckt på 100 år?
Ska man efter 5-10 år byta namn och personnummer och flytta till ett annat land eller.
Problemet är att man inte har konsekvenstänk när man är ung (14-15 år) men man har det vid 18+ år.
Vad är det bästa jag kan göra av situationen nu?

Beror på vilken sajt det finns på. Kan sajten övertalas att ta bort sidan?

Det beror också om dina fiender känner till materialet och kan sprida det vidare. Har de inte det kanske du kan gömma dig genom att byta för- eller efternamn. Men är du en kontroversiell person med fiender kanske folk kommer leta så noga att de hittar materialet ändå.

Som andra redan påpekat, är det få som är så dumma att de dömer nån för nåt den gjorde när den bara var 14-15 år. Om du visar att du absolut inte är sån längre, kommer de flesta inte döma dig efter vad du gjort.

Flytta är ju också en möjlighet som du själv nämner. Att själv välja stad och land som man vill bo i kan vara en bra ide även annars. Ta kontroll över ditt framtida liv!
Citera
2018-09-19, 19:27
  #7
Avstängd
Kyzs avatar
Äsch då, hade det funnits internet när man själv var tonåring hade nog de flesta i min ålder gjort bort sig på nåt sätt.., (glad att mobilkameror inte fanns på min tid... Jösses vad man gjort dumheter,,.. Sparkat ner lärare, pissat ner hela flygtoaletten, sprejat otrevligheter på kommunhuset, oj vad mer... Listan kan göras lång..man är glad att ingen knyter det här till mig hehe... Förutom mina kompisar som känner till kontot såklart... Men de vet redan att jag är lite speciell hehe.. ..)

Mvh Johan
Citera
2018-09-19, 19:49
  #8
Medlem
I framtiden kommer du kunna gå tillbaks och se vem som skrev vad. Har jobbar inom vissa säkerhetsbranscher och redan där gör vi det ibland.
Citera
2018-09-20, 13:43
  #9
Medlem
Stockmokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B14rex
I framtiden kommer du kunna gå tillbaks och se vem som skrev vad. Har jobbar inom vissa säkerhetsbranscher och redan där gör vi det ibland.
Misandri inom säkerhetsbranschen ? Nåt låter inte rätt

OnT de flesta saker gallras genom att t.ex sidor upphör. Hur stor är risken att bli kopplad? Ifall du följt vanligt vett med att sopa spår, obefintlig.
Citera
2018-09-22, 12:46
  #10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Övervakning och integritet --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2018-09-22, 12:49
  #11
Medlem
ingen känner igen dig och inte många som orkar läsa gammal text
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback