Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-14, 21:54
  #13
Medlem
Finns det inte risk att man förgiftar grundvattnet eller orsakar jordbävningar?
Varför inte använda energin till att pumpa upp vattnet uppför ett berg och spara det i en konstgjord sjö/damm. Sedan kan man använda tyngdkraften för att driva turbiner.
Citera
2018-06-14, 22:45
  #14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Finns det inte risk att man förgiftar grundvattnet eller orsakar jordbävningar?
Varför inte använda energin till att pumpa upp vattnet uppför ett berg och spara det i en konstgjord sjö/damm. Sedan kan man använda tyngdkraften för att driva turbiner.

Det är så klart mycket smartare, som jag nämnde i mitt inlägg, problemet är att i vissa länder kanske terrängen är så flack att det inte finns några berg att pumpa opp vattnet i.

Vidare måste man ha en sjö eller nåt, som blaiksjön i fallet med juktans kraftstation eller den där vulkanen på gran canaria.

Ytterligare ett problem med det är också att det blir ett synbart ingrepp i naturen när man får en sjö där vattennivån kan variera tiotals meter per dygn.
Citera
2018-06-15, 02:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man kan ju även tänka sig att luft som finns inne i sprickor & porer i berget kommer att komprimeras.

Komprimeras och/eller förflyttar sig in i sprickor som öppnas.

Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det känns konstigt. Berget måste vara tätt så att inte gastrycket läcker ut någonstans, fast berget är iofs i det närmaste oändligt stort, så det blir typ som att berget blir diffusionstätt.

Det är nog säkert så att inte allt berg duger. Precis som all berg inte kan lagra olja då det smiter upp.
Citera
2018-06-15, 05:33
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det är så klart mycket smartare, som jag nämnde i mitt inlägg, problemet är att i vissa länder kanske terrängen är så flack att det inte finns några berg att pumpa opp vattnet i.

Vidare måste man ha en sjö eller nåt, som blaiksjön i fallet med juktans kraftstation eller den där vulkanen på gran canaria.

Ytterligare ett problem med det är också att det blir ett synbart ingrepp i naturen när man får en sjö där vattennivån kan variera tiotals meter per dygn.

Man får väl använda energin till att spjälka vatten då och lagra vätet o syret till senare användning.
Citera
2018-06-16, 10:34
  #17
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Man får väl använda energin till att spjälka vatten då och lagra vätet o syret till senare användning.

Det är också ett alternativ så klart.

SSAB har planer på att börja elda och använda vätgas som reduceringskemikalie i sina masugnar i stället för koks.

Jag har skrivit det i någon annan tråd, jag hörde det på radio och har inte lyckats hitta någon källa på det, men det skulle gå åt något oerhört med elektrisk energi i processen, om jag minns rätt var det lika mycket elenergi som vi exporterar på ett år.

SSAB står för 10% av Sveriges utsläpp av koldioxid, eller om det var växthusgaser totalt sett, så det skulle ju vara en bra investering för miljön.

Om Amerikanska järnverk började eldas med vätgas som Bill Gates solceller framställer skulle miljövinsten givetvis vara lika stor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback