Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 11:59
  #1
Medlem
flaskborstes avatar
Många handikappade har förmyndare, kan inte uttrycka sig med enkelhet och behöver förmyndare och gode män. Kan en godman eller den som har förmyndarskapet ge ett samtycke till sex enligt den nya "samtyckeslagen" eller har man glömt denna grupp av människor som av någon anledning har förmyndare ?

Dessa får ju ta andra juridiska beslut för de som de vårdar.
Citera
2018-06-14, 14:19
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Vet inte om lagen om samtycke förändrar något i dessa fall. När jag växte upp så var det en kille i skolan som blev kär i en söt och väldigt charmig tjej som var förståndshandikappad.

Läraren märkte hans förtjusning i henne och tog det med föräldrarna. Det blev möte och han fick klart för sig att man inte kunde ha sex med henne. Trilsket sa han att man kunde vänta några år tills hon var myndig och man hade ett seriöst förhållande. Han fick då klart för sig att eftersom hon alltid kommer vara förståndshandikappad så kan man aldrig ha sex med henne. Aldrig någonsin.

Lät sjukt kommer jag ihåg att vi alla tyckte. Skall hon alltså aldrig ha sex? Nu som vuxen så vet jag att förståndshandikappade knullar som kaniner.
Citera
2018-06-14, 14:29
  #3
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Många handikappade har förmyndare, kan inte uttrycka sig med enkelhet och behöver förmyndare och gode män. Kan en godman eller den som har förmyndarskapet ge ett samtycke till sex enligt den nya "samtyckeslagen" eller har man glömt denna grupp av människor som av någon anledning har förmyndare ?

Dessa får ju ta andra juridiska beslut för de som de vårdar.

Jag förstår inte riktigt var du menar att problematiken finns. Godmanskap innebär inte att man förlorar någon självbestämmanderätt.

Jag utgår från att du menar förvaltare, inte förmyndare, då en person med förvaltare förlorar sin rättshandlingsförmåga. Man kan dock lämna samtycke utan att för den sakens skull ingå ett rättsligt bindande avtal så det saknar även det relevans i den här situationen.

Lika lite som två 16-åringar behöver sina föräldrars samtycke för att ha lagligt sex med varandra, lika lite behöver en person med god man eller förvaltare ha samtycke av denna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback