Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-14, 11:15
  #1
Medlem
4rtemiss avatar
Jag kommer att flytta lite längre ifrån min arbetsplats inom några månader och kommer att ha en körsträcka på ca 3 mil enkelväg längs E4an.
Söker en bränslesnål begagnad bil som är duglig till att klara av vinterväglag då jag bor i övre Norrland.

Prisklass mellan 10-20k beg. Det viktigaste är att den är bränslesnål och tål vinterväglag som spåriga vägar och halka. Bilen ska vara av ett märke som inte går sönder jämt, och är lätt att hitta reservdelar till.

Är ensamstående och har ingen fet lön, därav kriterierna.

Tacksam för svar
Citera
2018-06-14, 11:24
  #2
Medlem
ts.nows avatar
Ska du bara köra efter e4an behöver du inget speciellt då den plogas regelbundet. Annat vore om du bodde i inlandet med 10 mil enskild väg till jobbet. I princip alla bilar "tål vintern", det är lika halt i en Jeep Wrangler som i en Fiat uno med samma däck.
Citera
2018-06-14, 11:25
  #3
Medlem
snivlems avatar
den här får du ner under 20 https://www.blocket.se/vasternorrlan....htm?ca=11&w=3
Citera
2018-06-14, 11:47
  #4
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Pruta ner den här 2-3k och köp ett par bra vinterdäck för det som blir över.
https://www.blocket.se/alvsborg/Toyo....htm?ca=12&w=3
Citera
2018-06-14, 11:51
  #5
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
Pruta ner den här 2-3k och köp ett par bra vinterdäck för det som blir över.
https://www.blocket.se/alvsborg/Toyo....htm?ca=12&w=3

han bor i norrland din pajas
Citera
2018-06-14, 12:11
  #6
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Raggarvolvo (240/740) startar utan prut i minus 30 och håller 0,7l/mil på landsväg. Dessutom Sveriges reservdeligaste bil OM något skulle bli utslitet.
Citera
2018-06-15, 02:37
  #7
Medlem
4rtemiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Ska du bara köra efter e4an behöver du inget speciellt då den plogas regelbundet. Annat vore om du bodde i inlandet med 10 mil enskild väg till jobbet. I princip alla bilar "tål vintern", det är lika halt i en Jeep Wrangler som i en Fiat uno med samma däck.


Varför jag frågar så är pga att jag fått för mig att lätta småbilar har lättare för att fastna i plogvallar och sånt.

Kan inte ett smack om bilar så ni får ha överseende med det. 😂
Citera
2018-06-15, 09:52
  #8
Medlem
morkfromorks avatar
en mindre bil är lite smalare och svårkört om det är spårigt i isen. Jag hade valt en corolla eller liknande, de startar alltid och funkar i kyla.
Citera
2018-07-05, 23:14
  #9
Medlem
Corolla eller liknande är inte fel men undvik aygo och liknande. För små och får jobba hårt på motorväg med förbrukning som följd
Citera
2018-07-14, 04:27
  #10
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4rtemis

Kan inte ett smack om bilar så ni får ha överseende med det. 😂
Så jävla intelligent att svara i en sådan här tråd då
Citera
2018-07-14, 05:09
  #11
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Så jävla intelligent att svara i en sådan här tråd då

Haha det är TS
Citera
2018-07-16, 06:49
  #12
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4rtemis
Varför jag frågar så är pga att jag fått för mig att lätta småbilar har lättare för att fastna i plogvallar och sånt.

Kan inte ett smack om bilar så ni får ha överseende med det. 😂

Hur menar du med "fastna i plogvallar"? Menar du snösträngar? Det har väl med markfrigång att göra isåfall?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback