Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 10:52
  #1
Medlem
Hallojsan,

Är i farten att köpa ny säng och den skönaste jag testat hittills fanns hos MIO men är avskräckt efter att ha läst recensionerna om MIO lite varstans på nätet.

Vad har ni för erfarenheter av MIO det senaste året? Har förstått det som att de blivit sämre nu på sistone.
Citera
2018-06-14, 13:30
  #2
Medlem
Min polare hade en Mio-säng som tappade sin form och inte höll, men han fick rätt problemfritt en ny, så både bra och dålig feedback därifrån.

Tänkte du köpa en helt ny säng, eller bara uppgradera madrass till en sängram t.ex.?
Citera
2018-06-14, 13:37
  #3
Medlem
ChristianXs avatar
Mio köper sina sängar från Hilding som de flesta andra, t ex Ikea och Jysk, så någon större kvalitetsskillnad handlar det inte om. Så oavsett om du köper en Hilding, Jensen, Carpe Diem, Ekens eller en Mio-säng, Ikea-säng eller Jysk-säng så kommer de med stor säkerhet från samma bolag.

Jag har bara gott att säga om de Mio-handlare jag haft att göra med.
Citera
2018-06-14, 14:40
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puttesliv
Tänkte du köpa en helt ny säng, eller bara uppgradera madrass till en sängram t.ex.?

Det blir helt nytt!
Citera
2018-06-15, 08:54
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Mio köper sina sängar från Hilding som de flesta andra, t ex Ikea och Jysk, så någon större kvalitetsskillnad handlar det inte om. Så oavsett om du köper en Hilding, Jensen, Carpe Diem, Ekens eller en Mio-säng, Ikea-säng eller Jysk-säng så kommer de med stor säkerhet från samma bolag.

Jag har bara gott att säga om de Mio-handlare jag haft att göra med.


Tack, känns tryggare nu!
Citera
2018-07-21, 23:54
  #6
Medlem
Ja, det är rätt komiskt när vissa t.ex. såkar Hildings sängar och hyllar t.ex. Jensens utan att veta att alla ägs av samma bolag

http://www.hildinganders.com/markets...gna-varumarken
Citera
2018-08-13, 10:21
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Ja, det är rätt komiskt när vissa t.ex. såkar Hildings sängar och hyllar t.ex. Jensens utan att veta att alla ägs av samma bolag

http://www.hildinganders.com/markets...gna-varumarken

Bara för att de ägs av samma bolag så betyder det inte att det är samma fabrik som gör sängarna eller att dom ens använder samma komponenter.

Man kan dock gissa att dom inte konkurrerar med sina egna märken på samma marknadssegment.
Nu är jag ingen sängexpert, så jag vet inte hur exakt man segmenterar upp en sängmarknad. Men troligtvis riktar man sig mot olika butiker/regioner samt high-end/low-end.

Jensen är generellt en betydligt dyrare säng än Hildings standardsortiment. Så man kan lätt förstå varför en Jensen är bättre än Hilding i många fall.
Hilding har ett par fabriker i Sverige medans Jensen tillverkas i Norge t.ex.

Sen har Hilding en hel del samarbeten med olika tillverkare där dom säljer obskyra märken som *** by Hilding... Ingen aning om hur exakt dom samarbetena ser ut rent praktiskt.
Citera
2018-08-13, 23:00
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Bara för att de ägs av samma bolag så betyder det inte att det är samma fabrik som gör sängarna eller att dom ens använder samma komponenter.

Man kan dock gissa att dom inte konkurrerar med sina egna märken på samma marknadssegment.
Nu är jag ingen sängexpert, så jag vet inte hur exakt man segmenterar upp en sängmarknad. Men troligtvis riktar man sig mot olika butiker/regioner samt high-end/low-end.

Jensen är generellt en betydligt dyrare säng än Hildings standardsortiment. Så man kan lätt förstå varför en Jensen är bättre än Hilding i många fall.
Hilding har ett par fabriker i Sverige medans Jensen tillverkas i Norge t.ex.

Sen har Hilding en hel del samarbeten med olika tillverkare där dom säljer obskyra märken som *** by Hilding... Ingen aning om hur exakt dom samarbetena ser ut rent praktiskt.

Självklart inte, men läser man andra sängtrådar här så är det typ alltid någon som säger något i stil med "Hilding är bara skit men Jensen är bäst". Överlag verkar sängar vara så att man får vad man betalar för....upp till en nivå där man inte alls längre får vad man betalar för annat än i form av varumärken, rutor och annat.
Citera
2018-08-14, 08:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av improwise
Självklart inte, men läser man andra sängtrådar här så är det typ alltid någon som säger något i stil med "Hilding är bara skit men Jensen är bäst". Överlag verkar sängar vara så att man får vad man betalar för....upp till en nivå där man inte alls längre får vad man betalar för annat än i form av varumärken, rutor och annat.

Förstår vad du säger, men delvis har dom också rätt även om dom överdriver en hel del.

Tar man Hilding och Ekens t.ex. så ser det ut som att det i mångt och mycket är "samma" sängar med lite olika design där Ekens marknadsförs mer mot kvinnor om man läser på din länk.

Det är en jäkla djungel att köpa säng. Finns inga direkt standardiserade tester, så de tester som finns får man ta med en nypa salt.
Finns knappt någon information på nätet, inte heller tillverkarna sätter ut information om sängarna. De flesta har bara en massa marknadsföringsordbajsande på sina webbsidor.
Har provlegat en massa sängar, men det är svårt att säga utan att ha sovit i dom några veckor hur din kropp kommer reagera.

Min strategi vid senaste köp var att lägga mig runt 20-papp och köpa den med mest rabatt. Så i slutändan köpte jag en säng som skulle kostat 44-papp utan rabatter. Se om dom någonsin tagit det priset för den tvivlar jag på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback