Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 08:23
  #1
Medlem
Luxuss avatar
Jag ska hjälpa en bekant som lyckats få in nåt skit på en windows7 dator som aldrig varit eller kommer att anslutas till internet. Alla vanliga antivirusprogram jag hittat kräver en uppkoppling för att kunna installeras första gången. Nån som har förslag på lösning? Alternativet att ta ur disken och scanna via annan dator är ett sistahandsalternativ
Citera
2018-06-14, 08:33
  #2
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Jag ska hjälpa en bekant som lyckats få in nåt skit på en windows7 dator som aldrig varit eller kommer att anslutas till internet. Alla vanliga antivirusprogram jag hittat kräver en uppkoppling för att kunna installeras första gången. Nån som har förslag på lösning? Alternativet att ta ur disken och scanna via annan dator är ett sistahandsalternativ


Så här - https://www.raymond.cc/blog/portable...emergency-kit/.
Emsisoft, Kaspersky och Avira är förstahandsval p.g.a kvaliteten.
Panda är lite som en elefant i en porslinsbutik vid rens så den bör man va lite försiktig med.

Definiera "skit".
__________________
Senast redigerad av 1FF 2018-06-14 kl. 08:35.
Citera
2018-06-14, 09:19
  #3
Medlem
Luxuss avatar
TAck för klockren länk!


Oklart, men datorn används för fotoredigering, sen förs bilder över med usbminne till annan dator som är internetansluten. Den internetanslutna datorn har bitdefender och detta program började tydligen larma om att usbminnen från fotodatorn är infekterade med nåt. Eftersom min bekant är it-analfabet går det inte att få mer information än så.
__________________
Senast redigerad av Luxus 2018-06-14 kl. 09:21.
Citera
2018-06-14, 12:10
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
TAck för klockren länk!


Oklart, men datorn används för fotoredigering, sen förs bilder över med usbminne till annan dator som är internetansluten. Den internetanslutna datorn har bitdefender och detta program började tydligen larma om att usbminnen från fotodatorn är infekterade med nåt. Eftersom min bekant är it-analfabet går det inte att få mer information än så.


Då kan den andra datorn eventuellt vara smittad, samt usb`t givetvis.

Glömde skriva att Panda är OERHÖRT potent, men lite vådligt som sagt.
Citera
2018-06-14, 13:03
  #5
Avstängd
Plaguetongues avatar
tryck i en nätverkskabel och köp ett riktigt program. Gratis AV brukar inte fungera så väldans bra
Citera
2018-06-14, 15:44
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
tryck i en nätverkskabel och köp ett riktigt program. Gratis AV brukar inte fungera så väldans bra

Du behöver uppdatera dina kunskaper, Plaguetongue.
Citera
2018-06-14, 21:01
  #7
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Du behöver uppdatera dina kunskaper, Plaguetongue.

jaså, säger bara att gratis AV är sämre än riktigt AV av helt uppenbarlig anledning.
Citera
2018-06-14, 22:11
  #8
Medlem
.
__________________
Senast redigerad av pchb 2018-06-14 kl. 22:16.
Citera
2018-06-14, 22:14
  #9
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pchb
Vad är ett riktigt Av? Du tänker väl på egenskaper hos betal Av som inte finns hos gratis d.o.
Det beror nog på vilket Av, och användarbehovet. Vissa betal Av`en är sämre än en del gratis d.o.

Dessa är testade enligt grundläggande basik inställningar - https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/. Ändra de grundläggande inställningarna och det blir ännu bättre.

Jag kan visa dig en kombination av gratisprodukter som vida överstiger den säkerhet som betal d.o kan erbjuda.

Intresserad?


full version, som man betalar för var det jag menade
Citera
2018-06-14, 22:22
  #10
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
full version, som man betalar för var det jag menade

Det förstod nog alla!

Men går det att få bättre, oavsett vilken betalversion? Det var väl det som det handlade om.
Intresserad av bättre?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback