Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-06-14, 13:46
  #13
Medlem
Pluppiplupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Om sl har problem med att deras vakter inte vågar sig dit är det ju sls bekymmer. Då får de anställa fler vakter som då åker dit 15st istället för två. Det är lite som att jag startar en fallskärmsklubb å sen har en höjdrädd pilot å gråter ut å vill att SaS ska komma å flyga åt mig

Eller varför inte ta in tungt beväpnade stormtrupper för att bevara lugnet och tryggheten.

Sen så tycker jag att det är konstigt att detta är ett problem idag, 2018.
Har det inte alltid varit problem som dessa i tunnelbanan??
Citera
2018-06-14, 16:35
  #14
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluppiplupp
Eller varför inte ta in tungt beväpnade stormtrupper för att bevara lugnet och tryggheten.

Sen så tycker jag att det är konstigt att detta är ett problem idag, 2018.
Har det inte alltid varit problem som dessa i tunnelbanan??

Jo det har alltid varit stökigt. Sen kanske det har blivit stökiGARE.

Sl får väl ställa krav på vaktbolaget - de köper en tjänst. Å om vaktbolaget försöker sno åt sig mer resurser så byt bolag eller begär mer pengar. Istället försöker man få dit gratisbevakning i form av polis. Polisen ska avbryta pågående brottslighet i första hand, inte stå i tbanan å bevaka, där duger gott vakter
Citera
2018-06-14, 17:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Kristoffer Tamsons är en slemmig filur. Det är Moderaterna som leder landstinget och det är han som är trafiklandstingsråd - den person som har det yttersta ansvaret för SL-trafiken i Stockholms län. Om situationen är okontrollerbar, då är det han som misskött sitt jobb i fyra år.

Lyckligtvis ljuger han. Tiotusentals personer besöker dessa stationer varje dag så några no-go zoner är det inte tal om. Att inte ordningsvakter skulle våga sig dit tror jag inte på.

Hur skall man då i egenskap av trafiklandstingsråd förhindra att förorterna fylls av våldsverkare?

För övrigt har ingen förnekat att tiotusentals personer besöker stationerna. Begreppet "no-go zone" handlar om att våldsmonopolets representanter drar sig undan, och att andra—främmande—maktstrukturer får fäste.
Citera
2018-06-20, 17:27
  #16
Medlem
Nu har "faktagranskarna" gett Kristoffer Tamsons delvis rätt. Jag tolkar det som att det går bra att besöka platserna under tider då bovarna sover, alltså då är det väl go-go och fort som fan.

Tunnelbanestationerna delas in i tre olika färger utifrån det bedömda säkerhetsläget. De används endast av SL internt för personal i kollektivtrafiken, som underlag för olika insatser: grönt (normalt säkerhetsläge), gult (förhöjt säkerhetsläge) och rött (krav på ökad vaksamhet, situation som kräver mer resurser än normalt).
Kontinuerliga bedömningar

Vid rött läge görs i varje enskilt fall en bedömning om man behöver utöka egna resurser, exempelvis sätta in extra ordningsvakter, eller kalla på polisförstärkning. Men då biljettkontrollanter, enligt SL själva, är den mest utsatta personalgruppen görs hårdare bedömningar när det gäller dem, och det finns mycket riktigt tider och platser då de inte jobbar utan polis.


https://www.svt.se/nyheter/inrikes/t...-i-tunnelbanan
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback